FILMWEEK ARNHEM De Pers over de „Algemeen Handelsblad" ,,Hel Binnenhof" „Arnhemse Courani' „Arnhems Dagblad" „Groene Amsterdammer" „een eigen karakter, een eigen gezicht" „Even feestelijk als waardig is Zaterdag in het Rembrandt Theater dp Filmweek Arnhem besloten met een Nederlandse avond die de verdrietige inzinking waaronder onze eerste belangrijke filmmanifes- tatie na Donderdag heeft geleden, zo niet heeft doen vergeten dan toch vergeven, en die bovenal overtuigend heeft gepleit voor de ves tiging van een „ArnherrT-traditie binnen of buiten het Holland Festival. Bij alle bedenkingen zal men moeten toegeven dat deze eerste filmweek een eigen karakter, een eigen gezicht heeft gehad, maai dat het dat karakter niet in de eerste plaats ontleende aan qualiteit of quantiteit der vertoonde films. Karakteristiek voor deze filmweek was het vele en vruchtbare onderlinge contact diergenen die uit zo verscheiden motieven en zo verschillend geaarde belangen in de cinematografie bijeenkomen. of zij nu de film dienen, beminnen dan wel exploiteren. Hen allen hebben Arnhem, de fraaie gastvrije stad, en de Filmweek Arnhem, de jonge, bedrijvige stichting aan zich verplicht: en zij allen zullen wensen dat er in 1955 in Arnhem werkelijk een traditie is geboren." 1 Juli 1955. „Filmweek Arnhem belangrijk" De Arnhemsche Courani heeft de heer Kolf Theile, Voorzitter van het Zentral Verband der Deutschen Filmtheater, geïnterviewd en deelt onder meer mede: „De Arnhemse Filmweek vond deze Duitse deskundige een belang rijk en alleszins geslaagd initiatief, dat meer dan Cannes de grote massa in het gebeuren betrekt. Voor de internationale filmindustrie kunnen filmweken zoals in Arnhem, van groter belang blijken te zijn, dan de vrij snobistische filmfestivals in Cannes en andere steden", zo zei hij. „Deze filmweek had een geheel eigen karakter en kan ertoe bijdragen, dat de smaak van de massa op filmgebied sterk wordt verbeterd." Ken prijsuitreiking voor de beste Europese films, waarover in de Raad van Europa thans wordt gedacht, naar Mr. Reinink, de ver tegenwoordiger van het Ministerie van Onderwijs. Kunsten en Wetenschappen bij de opening van de Filmweek verklaarde, is een goed idee, zo meende Rolf Theile, al voegde hij eraan toe, dat het grote probleem hierbij is, wie de kwaliteiten van de film moeten beoordelen: de massa, waarvoor de film tenslotte wordt gemaakt of de deskundigen." I luli 1955. cultu cl evenement run de eerste orde' „De Filmweek Arnhem, welke in haar totaliteit gezien, een cul tureel evenement is geworden van de eerste orde, vond Zaterdag avond haar als het ware natuurlijk hoogtepunt in de toekenning van drie filmprijzen van 1000.elk en vier speciale vermeldingen, welke na de Nederlandse Avond door Dr. .1. Hulsker, hoofd van de afdeling Kunsten van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, namens Zijne Excellentie Minister Cals werden uitgereikt. dan weten we één ding zeker: deze F'ilmweek is voortref felijk geslaagd en we geven in ons hart burgemeester Matser groot gelijk, die zeide, graag het initiatief te willen steunen om dit succes te continueren." t Juli 1955. .Gesluniide filmweek' „Men mag zonder meer vaststellen, dal de wat betreft organisatie aan de verwachtingen vertoonde speelfilms hebben filmweek \rnheni leeft voldaan De houdens enkele betreurenswaardige misgrepen, aan redelijke eisen voldaan en er zijn zelfs rolprenten geweest „La Strada" en „East of Eden" die als cinematogra fische kunstwerken kunnen worden beschouwd. De documentaires lagen over het algemeen op hoog niveau, ook de inzendingen uit het buitenland Verder kan men de conclusie trekken, dat een festival van een week verreweg te verkiezen is boven een 14-daags festijn, of Zelfs 20-daags festijn, waarop Cannes en Venetië de bezoekers vergasten." Juli 1955. CM inema orgaan van het Belgische filmbedrijf ..Niets werd aan het toeval overgelaten, zodat de organisatie van deze kunstmanifestatie in de beste omstandigheden verliep" „Alles bij elkaar genomen werd de filmweek te Arnhem een manifestatie, die door haar opzet en organisatie met de grote festivals in Europa op een glansrijke wijze kan wedijveren." 9 luli 1955. Mare. Turfkruyer. „De Filmweek Arnhem werd een schitterende propaganda voor de filmkunst en. knap georganiseerd als zij was, een prestatie waarop vooral de Nederlandsche Bioscoop-Bond prat mag gaan. Dit welslagen zal er, naar wij hopen, toe leiden, dat dit groots opgezette filmfeest waardoor Nederland in het internationaal middelpunt van de belangstelling van de filmkunst geplaatst is, nog vele jaren zijn beslag zal krijgen." 16 Juli 1955. Mare. Turfkruyer. ..Terugblik op de Arnhemse Filmweek" „Als er één conclusie te trekken valt uit de Arnhemse Filmweek. dan is het wel deze, dat het mogelijk is gebleken, in Nederland een filmfestival te organiseren dat in omvang, afwisseling en allure voor geen buitenlandse manifestatie op dit gebied behoeft onder te doen. Het is zelfs nauwelijks nodig om in een algemene be schouwing over wat zich in Arnhem tussen 27 Juni en 3 Juli heeft afgespeeld, de onervarenheid der initiatiefnemers of de korte tijd van voorbereiding als excuses aan te voeren voor eventuele fouten of minder gelukkige momenten in een feestelijke, boeiende en in structieve week. Natuurlijk weet de critische bezoeker bij het maken van de balans wel enige bezwaren te formuleren, bezwaren die zich zouden kunnen richten tegen enkele films die in het totaal niet helemaal pasten of tegen de overladenheid van het programma op sommige dagen. Maar hij zal er dan dadelijk aan moeten toevoegen, dat het algemene peil van de vertoonde films even hoog, zo niet hoger lag dan wat er op de meeste internationale festivals te zien is en dat het geheel van voorstellingen, vergaderingen en feestelijke bijeenkomsten een vlot verloop had, als gold het hier routinewerk na jarenlange ervaring Een voor de hand liggende vraag is natuurlijk, welk nut en welke bedoeling een dergelijke manifestatie nu kan hebben. Zoals bekend ontstond de Filmweek in Arnhem uit een samenwerking tussen de Nederlandsche Bioscoop-Bond, de stad Arnhem en het Holland Festival en welk doel ieder der deelnemers ook heeft nage streefd, het uiteindelijk resultaat was een hommage aan de film als kunstuiting, als cultureel element in onze samenleving, als leer middel en als amusementsfactor." 9 Juli 1955. C. Boost. 41

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1955 | | pagina 40