FILMWEEK ARNHEM
De Pers over de
„Algemeen Handelsblad"
,,Hel Binnenhof"
„Arnhemse Courani'
„Arnhems Dagblad"
„Groene Amsterdammer"
„een eigen karakter, een eigen gezicht"
„Even feestelijk als waardig is Zaterdag in het Rembrandt Theater
dp Filmweek Arnhem besloten met een Nederlandse avond die de
verdrietige inzinking waaronder onze eerste belangrijke filmmanifes-
tatie na Donderdag heeft geleden, zo niet heeft doen vergeten dan
toch vergeven, en die bovenal overtuigend heeft gepleit voor de ves
tiging van een „ArnherrT-traditie binnen of buiten het Holland
Festival.
Bij alle bedenkingen zal men moeten toegeven dat deze eerste
filmweek een eigen karakter, een eigen gezicht heeft gehad, maai
dat het dat karakter niet in de eerste plaats ontleende aan qualiteit
of quantiteit der vertoonde films. Karakteristiek voor deze filmweek
was het vele en vruchtbare onderlinge contact diergenen die uit zo
verscheiden motieven en zo verschillend geaarde belangen in de
cinematografie bijeenkomen. of zij nu de film dienen, beminnen
dan wel exploiteren. Hen allen hebben Arnhem, de fraaie gastvrije
stad, en de Filmweek Arnhem, de jonge, bedrijvige stichting aan
zich verplicht: en zij allen zullen wensen dat er in 1955 in Arnhem
werkelijk een traditie is geboren."
1 Juli 1955.
„Filmweek Arnhem belangrijk"
De Arnhemsche Courani heeft de heer Kolf Theile, Voorzitter
van het Zentral Verband der Deutschen Filmtheater, geïnterviewd
en deelt onder meer mede:
„De Arnhemse Filmweek vond deze Duitse deskundige een belang
rijk en alleszins geslaagd initiatief, dat meer dan Cannes de grote
massa in het gebeuren betrekt. Voor de internationale filmindustrie
kunnen filmweken zoals in Arnhem, van groter belang blijken te
zijn, dan de vrij snobistische filmfestivals in Cannes en andere
steden", zo zei hij. „Deze filmweek had een geheel eigen karakter
en kan ertoe bijdragen, dat de smaak van de massa op filmgebied
sterk wordt verbeterd."
Ken prijsuitreiking voor de beste Europese films, waarover in de
Raad van Europa thans wordt gedacht, naar Mr. Reinink, de ver
tegenwoordiger van het Ministerie van Onderwijs. Kunsten en
Wetenschappen bij de opening van de Filmweek verklaarde, is een
goed idee, zo meende Rolf Theile, al voegde hij eraan toe, dat het
grote probleem hierbij is, wie de kwaliteiten van de film moeten
beoordelen: de massa, waarvoor de film tenslotte wordt gemaakt
of de deskundigen."
I luli 1955.
cultu
cl evenement run de eerste orde'
„De Filmweek Arnhem, welke in haar totaliteit gezien, een cul
tureel evenement is geworden van de eerste orde, vond Zaterdag
avond haar als het ware natuurlijk hoogtepunt in de toekenning
van drie filmprijzen van 1000.elk en vier speciale vermeldingen,
welke na de Nederlandse Avond door Dr. .1. Hulsker, hoofd van
de afdeling Kunsten van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen, namens Zijne Excellentie Minister Cals werden
uitgereikt.
dan weten we één ding zeker: deze F'ilmweek is voortref
felijk geslaagd en we geven in ons hart burgemeester Matser groot
gelijk, die zeide, graag het initiatief te willen steunen om dit
succes te continueren."
t Juli 1955.
.Gesluniide filmweek'
„Men mag zonder meer vaststellen, dal de
wat betreft organisatie aan de verwachtingen
vertoonde speelfilms hebben
filmweek \rnheni
leeft voldaan De
houdens enkele betreurenswaardige
misgrepen, aan redelijke eisen voldaan en er zijn zelfs rolprenten
geweest „La Strada" en „East of Eden" die als cinematogra
fische kunstwerken kunnen worden beschouwd.
De documentaires lagen over het algemeen op hoog niveau,
ook de inzendingen uit het buitenland
Verder kan men de conclusie trekken, dat een festival van een
week verreweg te verkiezen is boven een 14-daags festijn, of Zelfs
20-daags festijn, waarop Cannes en Venetië de bezoekers vergasten."
Juli 1955.
CM
inema orgaan van het Belgische filmbedrijf
..Niets werd aan het toeval overgelaten, zodat de
organisatie van deze kunstmanifestatie in de beste
omstandigheden verliep"
„Alles bij elkaar genomen werd de filmweek te Arnhem een
manifestatie, die door haar opzet en organisatie met de grote
festivals in Europa op een glansrijke wijze kan wedijveren."
9 luli 1955. Mare. Turfkruyer.
„De Filmweek Arnhem werd een schitterende propaganda voor
de filmkunst en. knap georganiseerd als zij was, een prestatie
waarop vooral de Nederlandsche Bioscoop-Bond prat mag gaan.
Dit welslagen zal er, naar wij hopen, toe leiden, dat dit groots
opgezette filmfeest waardoor Nederland in het internationaal
middelpunt van de belangstelling van de filmkunst geplaatst is,
nog vele jaren zijn beslag zal krijgen."
16 Juli 1955.
Mare. Turfkruyer.
..Terugblik op de Arnhemse Filmweek"
„Als er één conclusie te trekken valt uit de Arnhemse Filmweek.
dan is het wel deze, dat het mogelijk is gebleken, in Nederland
een filmfestival te organiseren dat in omvang, afwisseling en allure
voor geen buitenlandse manifestatie op dit gebied behoeft onder
te doen. Het is zelfs nauwelijks nodig om in een algemene be
schouwing over wat zich in Arnhem tussen 27 Juni en 3 Juli heeft
afgespeeld, de onervarenheid der initiatiefnemers of de korte tijd
van voorbereiding als excuses aan te voeren voor eventuele fouten
of minder gelukkige momenten in een feestelijke, boeiende en in
structieve week. Natuurlijk weet de critische bezoeker bij het maken
van de balans wel enige bezwaren te formuleren, bezwaren die zich
zouden kunnen richten tegen enkele films die in het totaal niet
helemaal pasten of tegen de overladenheid van het programma op
sommige dagen. Maar hij zal er dan dadelijk aan moeten toevoegen,
dat het algemene peil van de vertoonde films even hoog, zo niet
hoger lag dan wat er op de meeste internationale festivals te zien
is en dat het geheel van voorstellingen, vergaderingen en feestelijke
bijeenkomsten een vlot verloop had, als gold het hier routinewerk
na jarenlange ervaring
Een voor de hand liggende vraag is natuurlijk, welk nut en
welke bedoeling een dergelijke manifestatie nu kan hebben. Zoals
bekend ontstond de Filmweek in Arnhem uit een samenwerking
tussen de Nederlandsche Bioscoop-Bond, de stad Arnhem en het
Holland Festival en welk doel ieder der deelnemers ook heeft nage
streefd, het uiteindelijk resultaat was een hommage aan de film als
kunstuiting, als cultureel element in onze samenleving, als leer
middel en als amusementsfactor."
9 Juli 1955. C. Boost.
41