Ter kennisneming „Vrij Nederland' Shell Nederland buud op de Nederlandse Avond een diner aan in Royul geblonken, zijn met goede manieren en zonder een zweem van hys terie ontvangen. Men heeft een regisseur van betekenis aan hel woord gelaten, al heeft Yves Allégret ons minder verteld dan wc van hem verwacht hadden. De feestelijke bijeenkomsten zijn in de beste stemming en in goede stijl verlopen. De congressen, waarop allerlei belanghebbenden en belangstellenden elkaar konden ont moeten, waren druk bezocht en hebben gezonde gedachtenwisselin- gen gaande gemaakt. De programma's waren, enkele onvermijdelijke uitzonderingen daargelaten, van behoorlijk, soms zelfs superieur karakter. De filmtentoonstelling was instructief. Het geheel is een levendige en waardige manifestatie geweest, die veel meer vermocht te boeien dan de festivals der grote centra in het buitenland." 4 Juli 1955. A. van Dombur ,.In Arnhem neemt men de film tin sérieux' een stad, die nu eens wezenlijk en waarachtig „in het teken van de film" staat! Want dit is wel het opmerkelijke en ook het belangrijkste: de film wordt hier zonder schaamte en zonder slinkse reserves au sérieux genomen Want uil alles blijkt, dal dit Festival geen rumoerige jaarmarkt wenst te zijn van concerns, die elkaar het licht in de projector niet gunnen. Het tracht veeleer het geachte publiek in de kraag te grijpen, het met zijn neus op het projectiedoek te duwen niet het verzoek: Probeer nu eens niet te zien, hoe mooi het alle maal is en hoe ver, maar probeert u eeens rekenschap te geven, hoe gij zeil tegenover de zaak staatwat uw eigen opvatting is van dit cultuurfenomeen. Vandaar dat naar mijn mening het woord „propaganda" met zijn onvermijdelijke bedenkelijke bijsmaak, in dit geval slechts een zeer betrekkelijke betekenis heeft. Er is een, in al zijn bescheidenheid, voortreffelijk georganiseerde tentoonstelling „60 jaar film", die deze opvatting levendig illustreert. Men maakt er kennis met alle tech nische en artistieke mogelijktheden van de cinematografie, zonder dat iets anders of iets meer dan simpele feiten worden geconsta teerd. Het eindoordeel blijft aan de aldus voorgelichte beschouwer. Een andere demonstratie vormen de talrijke (misschien wat te talrijke) congressen, die verschillende aspecten van de filmerij belichten. Zulke praatgelegenheden plegen in de regel niet de aantrekkelijkste nummers van het programma uit te maken, maar zij zijn, wanneer men inderdaad (gelijk hier) een soort van balans wil opmaken, nu eenmaal onvermijdelijk. Hoe interessant een dis cussie over dit onderwerp overigens kan zijn bewees de ontmoeting van pers en bedrijf, waar de vitale kwestie van de filmoritiek aan de orde werd gesteld. Uiteraard was het niet mogelijk in enkele uren trjds tot een ook maar bij benadering bevredigende samenvat ting van dit brandende probleem te geraken. Maar het tekent de totale geest van dit Festival, dat men het aandurfde eikaars meningen openhartig en ten overstaan van een talrijk gehoor, te toetsen." 9 Juli 1955. E- .1. Jordaan. Anti rnnem, 19 Juli 1955 ..Aan de Provinciale Staten van Gelderland Met pijnlijke verwondering heeft het Bestuur van de Stichting Filmweek Arnhem kennis genomen van de beweegredenen, welke voor de meerderheid van de Pro vinciale Staten van Gelderland doorslaggevend zijn ge weest om de aangevraagde subsidie te weigeren. Afgaande op hetgeen de bladen dienaangaande hebben gepubliceerd, betreffen deze beweegredenen voornamelijk de culturele waarde van de vertoonde films en de cocktailparties gedurende de Filmweek gegeven. Wij achten het een gelukkige omstandigheid, dat het beheer van de Stichting achteraf de noodzakelijkheid van de aangevraagde subsidie overbodig heeft gemaakt, zodat meer het gebaar van het Provinciaal Bestuur dan hel ge vraagde subsidiebedrag van betekenis was. Tekenend voor dit beheer is het ontbreken van enig commercieel karakter, en tekenend voor de geest van samenwerking van bedrij f s- en cultureel leven op filmgebied, is het enthousiasme waarmede tientallen medewerkers gedurende maanden werkzaam waren zonder dat practisch enig honorarium behoefde te worden uitgekeerd. Het is juist de uitsluitend culturele opzet van de mani festatie geweest, welke financiële steun noodzakelijk maakte. Iedereen is het er over eens, dat deze manifestatie wel degelijk de culturele betekenis van de lil in heefl aan getoond, inzonderheid door hel feit. dat niet minder dan ruim veertig documentaires waaronder zeer vele Neder landse - - in zes dagen tijds zodanig in de publieke belangstelling zijn gebracht, dat dit blijkens de persversla gen van grote betekenis zal zijn voor de filmontwikkeling in ons land. Volgens de publieke opinie stonden de gese lecteerde hoofdfilms op een enkele uitzondering na. op een hoog peil en beantwoordden geheel aan het doel, dal de organisatoren zich hadden gesteld, namelijk om een bloemlezing te bieden van de huidige filmvoortbrenging in de onderscheiden landen. Men heefl bovendien geheel over het hoofd gezien, dal de kostenfactoren van een manifestatie als thans in Arn hem is tot stand gekomen, in hoofdzaak worden bepaald juist door de culturele betekenis en inzonderheid door de, deelname van het filmculturele leven, dal practisch over gelden noch inkomsten beschikt. Wij denken hierbij vooral aan hel geslaagde congres van het Nederlands Filminstituut; aan de Studiebijeenkomst van de Stichting Film en Jeugd; aan de gratis voorstel lingen met uitgezochte films voor de jeugd; aan de alom geprezen filmtentoonstelling in Musis Sacrum, samenge steld door de bekwaamste filmologen van ons land; aan de openluchtvoorstellingen, waarmede ten overstaan van een duizendkoppige menigte juist door de inhoud van hel programma bewust is aangetoond, dat voor een programma 41

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1955 | | pagina 43