Ter kennisneming
„Vrij Nederland'
Shell Nederland buud op de Nederlandse Avond een diner aan
in Royul
geblonken, zijn met goede manieren en zonder een zweem van hys
terie ontvangen. Men heeft een regisseur van betekenis aan hel
woord gelaten, al heeft Yves Allégret ons minder verteld dan wc
van hem verwacht hadden. De feestelijke bijeenkomsten zijn in de
beste stemming en in goede stijl verlopen. De congressen, waarop
allerlei belanghebbenden en belangstellenden elkaar konden ont
moeten, waren druk bezocht en hebben gezonde gedachtenwisselin-
gen gaande gemaakt. De programma's waren, enkele onvermijdelijke
uitzonderingen daargelaten, van behoorlijk, soms zelfs superieur
karakter. De filmtentoonstelling was instructief. Het geheel is een
levendige en waardige manifestatie geweest, die veel meer vermocht
te boeien dan de festivals der grote centra in het buitenland."
4 Juli 1955.
A. van Dombur
,.In Arnhem neemt men de film tin sérieux'
een stad, die nu eens wezenlijk en waarachtig „in het teken
van de film" staat! Want dit is wel het opmerkelijke en ook het
belangrijkste: de film wordt hier zonder schaamte en zonder slinkse
reserves au sérieux genomen
Want uil alles blijkt, dal dit Festival geen rumoerige
jaarmarkt wenst te zijn van concerns, die elkaar het licht in de
projector niet gunnen. Het tracht veeleer het geachte publiek in de
kraag te grijpen, het met zijn neus op het projectiedoek te duwen
niet het verzoek: Probeer nu eens niet te zien, hoe mooi het alle
maal is en hoe ver, maar probeert u eeens rekenschap te geven, hoe
gij zeil tegenover de zaak staatwat uw eigen opvatting is van
dit cultuurfenomeen.
Vandaar dat naar mijn mening het woord „propaganda" met zijn
onvermijdelijke bedenkelijke bijsmaak, in dit geval slechts een zeer
betrekkelijke betekenis heeft. Er is een, in al zijn bescheidenheid,
voortreffelijk georganiseerde tentoonstelling „60 jaar film", die deze
opvatting levendig illustreert. Men maakt er kennis met alle tech
nische en artistieke mogelijktheden van de cinematografie, zonder
dat iets anders of iets meer dan simpele feiten worden geconsta
teerd. Het eindoordeel blijft aan de aldus voorgelichte beschouwer.
Een andere demonstratie vormen de talrijke (misschien wat te
talrijke) congressen, die verschillende aspecten van de filmerij
belichten. Zulke praatgelegenheden plegen in de regel niet de
aantrekkelijkste nummers van het programma uit te maken, maar
zij zijn, wanneer men inderdaad (gelijk hier) een soort van balans
wil opmaken, nu eenmaal onvermijdelijk. Hoe interessant een dis
cussie over dit onderwerp overigens kan zijn bewees de ontmoeting
van pers en bedrijf, waar de vitale kwestie van de filmoritiek aan
de orde werd gesteld. Uiteraard was het niet mogelijk in enkele
uren trjds tot een ook maar bij benadering bevredigende samenvat
ting van dit brandende probleem te geraken. Maar het tekent de
totale geest van dit Festival, dat men het aandurfde eikaars
meningen openhartig en ten overstaan van een talrijk gehoor, te
toetsen."
9 Juli 1955. E- .1. Jordaan.
Anti
rnnem,
19 Juli 1955
..Aan de Provinciale Staten
van Gelderland
Met pijnlijke verwondering heeft het Bestuur van de
Stichting Filmweek Arnhem kennis genomen van de
beweegredenen, welke voor de meerderheid van de Pro
vinciale Staten van Gelderland doorslaggevend zijn ge
weest om de aangevraagde subsidie te weigeren. Afgaande
op hetgeen de bladen dienaangaande hebben gepubliceerd,
betreffen deze beweegredenen voornamelijk de culturele
waarde van de vertoonde films en de cocktailparties
gedurende de Filmweek gegeven.
Wij achten het een gelukkige omstandigheid, dat het
beheer van de Stichting achteraf de noodzakelijkheid van
de aangevraagde subsidie overbodig heeft gemaakt, zodat
meer het gebaar van het Provinciaal Bestuur dan hel ge
vraagde subsidiebedrag van betekenis was. Tekenend voor
dit beheer is het ontbreken van enig commercieel karakter,
en tekenend voor de geest van samenwerking van bedrij f s-
en cultureel leven op filmgebied, is het enthousiasme
waarmede tientallen medewerkers gedurende maanden
werkzaam waren zonder dat practisch enig honorarium
behoefde te worden uitgekeerd.
Het is juist de uitsluitend culturele opzet van de mani
festatie geweest, welke financiële steun noodzakelijk
maakte. Iedereen is het er over eens, dat deze manifestatie
wel degelijk de culturele betekenis van de lil in heefl aan
getoond, inzonderheid door hel feit. dat niet minder dan
ruim veertig documentaires waaronder zeer vele Neder
landse - - in zes dagen tijds zodanig in de publieke
belangstelling zijn gebracht, dat dit blijkens de persversla
gen van grote betekenis zal zijn voor de filmontwikkeling
in ons land. Volgens de publieke opinie stonden de gese
lecteerde hoofdfilms op een enkele uitzondering na. op
een hoog peil en beantwoordden geheel aan het doel, dal
de organisatoren zich hadden gesteld, namelijk om een
bloemlezing te bieden van de huidige filmvoortbrenging
in de onderscheiden landen.
Men heefl bovendien geheel over het hoofd gezien, dal
de kostenfactoren van een manifestatie als thans in Arn
hem is tot stand gekomen, in hoofdzaak worden bepaald
juist door de culturele betekenis en inzonderheid door de,
deelname van het filmculturele leven, dal practisch over
gelden noch inkomsten beschikt.
Wij denken hierbij vooral aan hel geslaagde congres van
het Nederlands Filminstituut; aan de Studiebijeenkomst
van de Stichting Film en Jeugd; aan de gratis voorstel
lingen met uitgezochte films voor de jeugd; aan de alom
geprezen filmtentoonstelling in Musis Sacrum, samenge
steld door de bekwaamste filmologen van ons land; aan
de openluchtvoorstellingen, waarmede ten overstaan van
een duizendkoppige menigte juist door de inhoud van hel
programma bewust is aangetoond, dat voor een programma
41