gedurfde, felgroene lopers in de overigens door Schuh-
macher in stemmige violetten gehouden zaal, waar het
rood der stoelen zich niet opdringt doch slechts de intimi
teit van het geheel verhoogt. In de zijwanden van de zaal
vinden we naast de letterdecoratie van een vluchtige
..antologie cinématographique" de sgraffito's van Nico
Wijnberg. Zij beslaan elk ongeveer twintig vierkante meter
en zijn in drie kleuren uitgevoerd. Opnieuw een voorbeeld
van de kunstenaar als actief handwerksman! De sgraf
fito's bestaan uit drie op elkander aangebrachte lagen
kalkcement, respectievelijk in de kleuren geel, groen en
violet. De voorstelling wordt verkregen door het uitsnijden
en verwijderen van de bovenste of de bovenste en de mid
delste laag, waardoor naar believen van de ontwerper een
der drie kleuren vrij komt. Deze sgraffito-techniek gunt de
maker echter geen lange tijd voor de realisering van zijn
conceptie. Binnen vierentwintig uur moeten de kalklagen
zijn aangebracht en volgens het patroon van het ontwerp
worden uitgesneden. Het behoef t geen betoog, dat bij sgraf
fito's van een omvang als die, welke in het Thaüa Theater
werden aangebracht, deze techniek een schier Herculische
wilskracht en durf vereist. Nico Wijnberg, die zich o.a.
naam heeft verworven met belangrijke toneelenscenerin
gen, ontwierp tevens de decoratieve intarsia-lambrize-
ringen, in linoleum vervaardigd, terwijl Van Keulen voorts
met zijn vogelmodeven op de muren in de achterste helft
van de zaal bewees het ontwerpen van een sobere muur
versiering eveneens te verstaan.
Opmerkelijk is de consequentie, waarmee men in het
Thalia Theater de coöperatie kunstenaar-ambachtsman
heeft doorgevoerd. Verrassend is daarbij nog niet alleen
dat - gelijk wij nu met een enkel voorbeeld hebben
gezien de artist geestdriftig het handwerk opnam, maar
omgekeerd ook de ambachtsman tot prestaties inspireerde,
die qua vormgeving de aandacht verdienen. Een bijna-
letterlijk „in het oog springend" voorbeeld hiervan is de
door de firma R. H. Jansen te Rotterdam ontworpen
draaibare, spiraalvormige kroon in de vestibule, welke des
avonds de „eye-catcher" van het theater is. Ook de centrale
lichtkroon in de zaal en vooral ook de zeven ornamenten
voor de perkamenten wand in de hall, ontworpen en gele
verd door de firma Indoor te Amsterdam, getuigen van
die geïnspireerdheid.
Uiteindelijk is door deze toepassing van het werk van
onderscheiden kunstenaars in de architectonische conventie
van liet Thalia Theater aan de Rotterdamse Kruiskade een
bioscoop ontstaan, die zeer pertinent afrekent met de me-
voor
wo
Fragment van de strakke
banen, waarmee het doek
de projectiewand
rdt gesloten, respectie-
velijn geopend. De voger
motieven zijn van ]an
van Keulenzij werden
uitgevoerd door mevrouw
M, van Keulen-Drayton
Lee