gedurfde, felgroene lopers in de overigens door Schuh- macher in stemmige violetten gehouden zaal, waar het rood der stoelen zich niet opdringt doch slechts de intimi teit van het geheel verhoogt. In de zijwanden van de zaal vinden we naast de letterdecoratie van een vluchtige ..antologie cinématographique" de sgraffito's van Nico Wijnberg. Zij beslaan elk ongeveer twintig vierkante meter en zijn in drie kleuren uitgevoerd. Opnieuw een voorbeeld van de kunstenaar als actief handwerksman! De sgraf fito's bestaan uit drie op elkander aangebrachte lagen kalkcement, respectievelijk in de kleuren geel, groen en violet. De voorstelling wordt verkregen door het uitsnijden en verwijderen van de bovenste of de bovenste en de mid delste laag, waardoor naar believen van de ontwerper een der drie kleuren vrij komt. Deze sgraffito-techniek gunt de maker echter geen lange tijd voor de realisering van zijn conceptie. Binnen vierentwintig uur moeten de kalklagen zijn aangebracht en volgens het patroon van het ontwerp worden uitgesneden. Het behoef t geen betoog, dat bij sgraf fito's van een omvang als die, welke in het Thaüa Theater werden aangebracht, deze techniek een schier Herculische wilskracht en durf vereist. Nico Wijnberg, die zich o.a. naam heeft verworven met belangrijke toneelenscenerin gen, ontwierp tevens de decoratieve intarsia-lambrize- ringen, in linoleum vervaardigd, terwijl Van Keulen voorts met zijn vogelmodeven op de muren in de achterste helft van de zaal bewees het ontwerpen van een sobere muur versiering eveneens te verstaan. Opmerkelijk is de consequentie, waarmee men in het Thalia Theater de coöperatie kunstenaar-ambachtsman heeft doorgevoerd. Verrassend is daarbij nog niet alleen dat - gelijk wij nu met een enkel voorbeeld hebben gezien de artist geestdriftig het handwerk opnam, maar omgekeerd ook de ambachtsman tot prestaties inspireerde, die qua vormgeving de aandacht verdienen. Een bijna- letterlijk „in het oog springend" voorbeeld hiervan is de door de firma R. H. Jansen te Rotterdam ontworpen draaibare, spiraalvormige kroon in de vestibule, welke des avonds de „eye-catcher" van het theater is. Ook de centrale lichtkroon in de zaal en vooral ook de zeven ornamenten voor de perkamenten wand in de hall, ontworpen en gele verd door de firma Indoor te Amsterdam, getuigen van die geïnspireerdheid. Uiteindelijk is door deze toepassing van het werk van onderscheiden kunstenaars in de architectonische conventie van liet Thalia Theater aan de Rotterdamse Kruiskade een bioscoop ontstaan, die zeer pertinent afrekent met de me- voor wo Fragment van de strakke banen, waarmee het doek de projectiewand rdt gesloten, respectie- velijn geopend. De voger motieven zijn van ]an van Keulenzij werden uitgevoerd door mevrouw M, van Keulen-Drayton Lee

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1955 | | pagina 11