Commentaar
Grootbeeldprojectie
Nieuwe operateurscnrsus
Regel 13 Er vindt niet zozeer een versnelde slijtage van
het malthezerkruismechanisme plaats, doch
eerder een versnelde slijtage van de tanden
der tamboer.
Regel 15 Luchtbelletjes in filmlassen ontstaan niet door
gebruik van te veel filmlijm, doch door te
weinig druk bij het lassen, al of niet gecom
bineerd met het gebruik van te weinig film-
lijm.
Regel 17 Wanneer een las zodanig is gemaakt, dat in
het geluidsspoor een witte spleet zichtbaar
wordt, hetgeen bij een goede las niet hoeft te
gebeuren, ontstaat bij de projectie geen brom-
toon, doch een knal in het geluid.
Regel 21 Het is bij moeilijk brandbaar filmmateriaal
niet toegestaan bij het afschrapen van ds
emulsie water te gebruiken. Dit is namelijk
zeer schadelijk voor het dragermateriaal. Het
verwijderen van de emulsie moet dus droog
geschieden.
Regel 23 Het aanbrengen van filmlijm op de lasplaats
dient niet eerder te geschieden dan nadat ook
het andere gedeelte van de film gereed is ge
maakt voor het lassen. Na het aanbrengen
van de filmlijm moet de pers onmiddellijk
kunnen worden gesloten daar de opgebrachte
filmlijm zo kort mogelijk aan de lucht dient
te worden blootgesteld. De in de regels 2326
aangegeven volgorde is derhalve onjuist.
Regel 27 Het na-wrijven van de las is een goede ge
woonte, doch dient steeds in de breedte-rich
ting van de film te geschieden en niet in de
lengte-richting.
De lastigste fout was blijkbaar verscholen in regel 13,
waarin wordt vermeld, dat door een te zware instelling
van de scheendruk de perforatie van de film wordt be
schadigd en bovendien een versnelde slijtage van het
malthezerkruismechanisme optreedt. Diverse inzenders heb
ben als hun mening te kennen gegeven, dat deze slijtage
van het malthezerkruismechanisme wel zal meevallen, doch
zij verzuimden daarbij aan te geven, dat de tanden van
de tamboer door te zware trek zeker wel aan versnelde
slijtage onderhevig zijn.
De volgende fout, waarover vele deelnemers struikel
den, zat in regel 21. Daarin is sprake van het afschra
pen der emulsie van het linker filmeind. waaraan is toe
gevoegd, dat het af te schrapen emulsiegedeelte eerst met
water wordt bevochtigd. Bij moeilijk brandbaar filmma
teriaal is een dergelijke behandeling echter niet toege
staan, daar water het drager-materiaal van de film scha
delijk beïnvloedt, waardoor een zwakke las ontstaat. De
meeste deelnemers zagen dit over het hoofd en meenden
de fouten te moeten zoeken in het afschrapen van het
rechter filmeind in plaats van het linker. Uit de tekst
blijkt echter (regel 24), dat de gladde kant van het start-
stuk werd schoongemaakt, hetgeen juist is. In dit geval
was dus terecht vermeld, dat het linker filmeind van de
emulsie werd ontdaan.
Een eenvoudig hulpmiddel op de vraag welk filmeind
moet worden afgeschraapt, is dat dit steeds aan de boven
zijde van het filmbeeldje moet gebeuren, teneinde de zo
genaamde lasdrempel aan de verende kant van het film-
venster te krijgen.
Ook het in regel 24 aangegeven systeem om de gladde
kant van de film iets op te ruwen met behulp van een
weinig filmlijm, leverde veel commentaar op. Slechts één
deelnemer schreef, dat hij deze methode had geprobeerd
en dat het hem zeer goed bevallen was.
Het opruwen van de gladde kant, bijvoorbeeld met be
hulp van een scheermesje, is natuurlijk ook goed, doch de
aangegeven methode is niet fout. maar blijkbaar in ons
land ongebruikelijk. Dat daarbij de opgebrachte filmlijm
niet met een harig doekje, maar met glad materiaal, bij
voorbeeld met zeemleer, dient te worden afgeveegd, be
hoeft zeker geen nader commentaar.
Tenslotte ontvingen wij nog vele verhandelingen over
de oorzaak van het beregenen der films. Sommigen stel
den zich op het standpunt, dat door een nauwkeurige in
stelling van de fricties beregening niet in de projectoren
behoeft te worden veroorzaakt, maar als regel een gevolg
is van ondeskundig terugwikkelen. Theoretisch kan dit
juist zijn, doch de practijk wijst uit, dat het gebruik van
acten met een grotere lengte dan 600 meter steeds leidt
tot een versnelde slijtage van het filmmateriaal.
\S ij menen het hierbij te kunnen laten en hopen in de
volgende aflevering van dit orgaan het nodige omtrent
de zesde en laatste opgave van de operateurswedstrijd te
kunnen publiceren. Tevens zal dan de einduitslag bekend
worden gemaakt, alsmede de namen van de hoofdprijs
winnaars.
Wij wijzen nogmaals op de enige tijd geleden door de
Stichting „Instituut voor Opleiding van Technisch Bio
scooppersoneel" uitgegeven publicatie, getiteld „Groot
beeldprojectie".
Het betreft hier een boekwerkje van circa 50 pagina's,
waarin aan de hand van talrijke fraai uitgevoerde teke
ningen, foto's en dergelijke, een beknopt, doch volledig
overzicht wordt gegeven van de verschillende nieuwe
projectie- en geluidssystemen, welke de laatste jaren hun
intrede in het film- en bioscoopbedrijf hebben gedaan.
De prijs van het boekwerkje is laag gehouden en be
draagt 3,per exemplaar.
Bestellingen kunnen worden gedaan bij het Secretariaat
van genoemde Stichting, Jan Luykenstraat 2 te Amster
dam.
Van het Bestuur der Stichting „Instituut voor Opleiding
van Technisch Bioscooppersoneel" vernemen wij, dat in
Januari a.s. bij voldoende belangstelling een volgende
schriftelijke operateurscursus zal beginnen.
Het leerprogramma is zodanig ingedeeld, dat deelne
mers aan deze cursus nog tijdig voor het examen Ier ver
krijging van het practijkcertificaat, dat in Augustus 1956
wordt afgenomen, gereed kunnen zijn.
Zoals bekend is het practijkcertificaat op grond van het
bepaalde in de Loonregeling voor het Bioscoopbedrijf
slechts geldig in bioscopen met een normale wekelijkse
arbeidstijd van minder dan 24 uur.
De leden, wier operateurs voor dit certificaat in aanmer
king komen raden wij derhalve aan de betrokken opera
teurs aan deze cursus te laten deelnemen.
Aanmeldingsformulieren, alsmede alle gewenste inlich
tingen worden op aanvrage verstrekt door het Secretariaat
van genoemde Stichting, Jan Luykenstraat 2, Amster-
dam-Z.
19