lllilRCHITMÏ m HET WOORD.... Voorgeschiedenis Exterieur De heren A. Krijgsman en A. Bodon over de bouw van het Lumière Theater te Rotterdam Interieur Alvorens over Ie gaan tol het geven van een beschrij ving van het op 28 Januari 1955 geopende Lumière Theater aan de Kruiskade hoek Lijnbaan te Rotterdam, dal ik met mijn confrère architect A. Bodon in opdracht van liet City-Concern heb mogen ontwerpen, wil ik vijftien jaar in de tijd teruggaan. We stonden toen, in die nood lottige Meidagen van 1940, voor de uitgebrande ruïne van het eerste Lumière Theater aan de Coolsingel, dat nog geen zes jaar deel had uitgemaakt van het City Concern en slechts enkele maanden tevoren, namelijk in September 1939. na een algehele verbouwing en moderni sering was heropend. Onmiddellijk nadat dil Lumière Theater in de vlammen was ten onder gegaan kreeg ik de opdracht tot het maken van een ontwerp voor een nieuw theater op dezelfde plaats aan de Coolsingeleen theater met een inhoud van 70.000 m3, met een groot toneel, balcon en orkestbak, een volledige foyer met buffetten en keuken in de kelder, een dirigenten-, solisten- en radiokamer enz., kortom een soort schouwburg, ook geschikt voor andere manifestaties dan het vertonen van films. De plannen voor dit zeer grote theater waren binnen korte tijd gereed, doch konden toen door de inmiddels uitgevaardigde bouwstop niet ten uitvoer worden gebracht. Na de Bevrijding werden deze plannen opnieuw ter hand genomen, doch toen was het het gewijzigde plan vpor de herbouw van de binnenstand. het zogenaamde Basisplan, dat de uitvoering verhinderde, in elk geval de herbouw van Lumière op dezelfde plaats aan de Cool singel onmogelijk maakte. De plannen hebben daarna enige jaren moeten rusten, totdat nu ongeveer twee jaar geleden door de Dienst van De heuler verlichte gevel aan de hoeh Lijnbaan-Kruis- kade verleent leven digheid aan de omgeving Stadsontwikkeling en \X ederopbouw aan hel City Concern een ander terrein werd toegewezen, namelijk aan de Kruis kade op de hoek van het winkelcentrum de Lijnbaan. I iteraard moesten de reeds gemaakte plannen geheel worden verlaten en nieuwe worden ontworpen voor de totaal gewijzigde situatie. Hoewel de Coolsingel, Rotter dams voornaamste boulevard eti hartader, als plaats voor een bioscooptheater grote aantrekkelijkheid had, mag de thans toegewezen plaats zeker niet ongunstig worden ge acht, aangezien zich in deze omgeving een nieuw vermaaks- centrum aan het ontwikkelen is. De nabije aanwezigheid van drie en binnenkort vier bioscopen en enige aantrek kelijke restaurants wijst duidelijk in die richting. De nieuwe opdracht luidde een sober en doelmatig bioscooptheater te ontwerpen, met vermijding van opsmuk. De terFeinruimte liet toe een bioscoop te bouwen met .1120 zitplaatsen en een zeer ruime hall, die tevens dienst kan doen als foyer. Bij hel bepalen van de buitenarchitectuur diende reke ning te worden gehouden met de architectuur van de Lijnbaan, hoewel niet in die mate. dal daarbij geen vrij heden veroorloofd zouden zijn. Die aanpassing aan de Lijnbaanarchitectuur demonstreert zich in de aanwezig heid van een luifel, die zich van de kruiskade af voortzet in het verlengde van de Lijnbaan. Aan de Lijnbaanzijde van het gebouw zijn een vijftal winkels opgetrokken, terwijl langs de Kruiskade een lange reeks vitrines bij wijze van étalagefronl is aangebracht, deels gevuld met folo's, deels met luxe artikelen van in de buurt gevestigde zaken. Deze glazen vitrines zijn geheel doorzichtig, zodat er een open contact bestaat tussen de straat en de hall. Overeenkomstig de moderne opvatting, dal een bioscoop geen van de buitenwereld afgefloten gebouw behoeft Ie zijn. doch dat wel degelijk mag worden gezien wat zich daar binnen afspeelt, is bij de bouw van Lumière ge streefd naar een zo groot mogelijke openheid. Dit streven demonstreert zich voornamelijk in de openheid van de geheel glazen voor- en zijgevel, die door de verticale, wit geverfde stijlen een sterke hoogtewerking kregen. Hiermee werd tevens bereikt, dat het theater inzonderheid des avonds bij een uitstralende verlichting, een magnetische werking op het publiek uitoefent en met de gevel mar kerende neonverlichting aan de omgeving levendigheid verleent. Op de hoek ligt. in direct contact mei de straal, een grote overdekte voorhall, waarin twee cassa's en links een dubbel stel brede deuren, toegang gevend lol de ca. 200 m'~ grote benedenfoyer. Deze foyer, die met licht hout is betimmerd en met een wijnrood tapijt is gestoffeerd, beval een zeer ruime garderobe en groepen heren- en dames toiletten. Bij het aanbrengen van deze onontbeerlijke ele menten is uitgegaan van de gedachte, dal hel publiek een maximum aan comfort geboden dient Ie worden. Een ander belangrijk uitgangspunt was, het zoveel moge lijk vermijden van trappen. De entree van de zaal en de foyer in Lumière liggen dan ook op gelijk niveau mei de straat. Wel leidt een brede, vrijdragende Hap in de linker- hoek van de benedenfoyer naar de balconfoyer, die even eens (-en garderobe en loilelten bevat. Op de straathoek van deze foyer is een buffel aangebracht met een zitje, dat uitzicht biedt op de Kruiskade en de Lijnbaan. Bij de bouw. van een bioscooptheater steil de zaal de architect in feite het grootste probleem. De moderne eisen van acoustiek. het scheppen van sfeer, het algemene com fort vragen om oplossingen, die nauwgezette overweging verdienen. De eerste zorg was deze zaal. die 10 meter hoog. 26 meier lang en achteraan 25 meier breed is on zich naar voren versmalt tol 16 meier. ..klein" te krijgen. Gevolg gevend aan de opdracht, dat hel een sober theater moest zijn. is elke onnodige decoratie in de zaal vermeden, ook al uil de overweging, dat een bioscoopzaal door zijn kleuren- en lijnenspel vóór en na het bonte gewemel van de filmbeelden rust moet geven aan de bezoeker. Daarom zijn voor het interieur zachte en niet sterk spre kende kleuren gekozen: blauw-grijs tot zacht beige voor de drie elkaar overlappende wandvlakken. die in verband met de acoustiek met drie verschillende soorten (van hard tot zacht naar achteren) geluidsisolerend materiaal zijn bekleed, distelblauw voor hel van eenvoudige lichtbronnen Overzicht van de ruime teneuen/over 16

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1956 | | pagina 18