DE NIEUWSTE PROJECTIE- EIGELIIIDSSYSTEMEN Het Todd-AO-systcem Dat volgens het Cinemascope-systeem zeer brede film beelden gecreëerd kunnen worden, is thans wel algemeen bekend. Iets minder algemeen bekend is het Cinerama- systeem, dat een nog breder en ook hoger beeld geeft. Cinerama omvat namelijk een gezichtshoek van 146°, dat is bijna een halve cirkel, hetgeen men heeft bereikt door gebruik te maken van een zeer sterk gebogen projec tiescherm en van drie afzonderlijke projectoren, die ieder een deel van het beeld voor hun rekening nemen. Uiter aard zijn aan dit laatste talrijke practische bezwaren ver bonden en men is derhalve gaan zoeken naar een vereen voudiging met behoud van het grote beeld. Deze vereenvoudiging meent men ten slotte gevonden te hebben in het Todd-AO-systeem. Deze benaming is samen gesteld uit de naam van de promotor van liet geheel, William Todd, en de eerste letters van American Optical Company, zijnde een fabrikant van objectieven. Bij het nieuwe systeem speelt namelijk het projectie objectief en natuurlijk ook het objectief, dat wordt ge bruikt bij de opname, een grote rol. Men wilde immers niet langer met 3 projectoren werken en men moest dus een objectief ontwikkelen, dat een zeer groot ..gezichts veld" kon omvatten. De Amerikaanse professor Brian O'Brien. directeur van het research laboratorium van de American Optical Philips Todd-AO projector Company, slaagde erin een objectief te vervaardigen met een gezichtshoek van maar liefst 128°. Hiermede werd dus met één projector het Cineramabeeld zeer dicht be naderd. 21 Daar men echter het standaardfilmformaat niet onbe perkt kan vergroten, stond men tevens voor de noodzaak een breder formaat te gaan gebruiken. De filmband werd derhalve verbreed tot 70 mm, waarbij ongeveer 49 mm bestemd was voor het filmbeeld en de overige 20 mm voor perforatie en maar liefst zes magnetische geluids sporen. De hoogte van het filmbeeld werd gesteld op 22 mm. De oppervlakte van het nieuwe filmbeeld werd hierdoor ca. viermaal zo groot als dat van het standaard formaat en men kreeg een beeldverhouding van onge veer 1 2. Philips Eindhoven kreeg opdracht om voor de vertoning van deze zeer brede film een projector te ontwikkelen, welke echter tevens geschikt zou moeten zijn voor de vertoning van het normaalfilmformaat. Philips slaagde erin deze opdracht uit te voeren en bracht enige tijd gele den een projector op de markt, welke hierbij is afgebeeld. Het behoeft geen nader betoog, dat voor het gebruik van 70 mm film de installatie veel robuster moest zijn dan de normale apparatuur en dit is op de afbeelding dan ook duidelijk te zien. De hoogte van het nieuwe filmformaat omvat 5 perfo- ratiegaatjes tegen 4 bij het normale beeld en de projectie snelheid is opgevoerd tot 30 beelden per seconde. De machine is uitgerust met een enigszins gebogen filmven- sterbaan. waardoor aan het brede filmbeeld een grotere stijfheid wordt gegeven, hetgeen de opzet was. De tamboer en verdere tandrollen voorzag men aan de buitenkant van een tanding voor 70 mm film en aan de binnenzijde werden lager liggende tanden aangebracht voor liet 35 mm filmformaat. Bij iedere projector beho ren twee complete filmvensters met aangebouwde aan druk- en geleiderollen en deze zijn zodanig gemaakt, dat zij met een enkele handgreep kunnen worden omgewis seld. De projector heeft twee motoren, waarvan de ene de voortbeweging van de 70 mm film verzorgt en de andere bestemd is voor de aandrijving van het mechanisme, wan neer 35 mm film wordt gebruikt. Ook het objectief is op eenvoudige wijze verwisselbaar. De gezamenlijke manipu laties voor het omschakelen van 70 m/m op 35 m/m nemen ongeveer 4 a 5 minuten in beslag. Voorts is de projector uitgerust met een normale foto grafische soundbox, alsmede met een magnetische aftast- inrichting, welke een 10-sporige weergavekop bevat. Zes van deze sporen zijn in gebruik bij 70 mm film en de overige 4 kunnen dienst doen bij gebruik van 35 mm Cinemascopefilms met 4-sporig magnetisch geluid. Alle aandruk- en verdere rollen, welke met de magnetische sporen in aanraking kunnen komen, zijn vervaardigd uit nylon. De tamboer en andere tandrollen bestaan uit alumi nium, waarvan de oppervlakte op een speciale manier is gehard. Het malteserkruismechanisme is ongewijzigd gebleven met dien verstande, dat het zwaarder is uitge voerd dan normaal. Tenslotte is namelijk diameter. heeft ook de vlinder nog iets bijzonders. Deze eenbladig, conisch en heeft een zeer grote Het losse beeldvenster met toebehoren van de Todd-AO projector De omwentelingssnelheid bedraagt bij 70 mm films 3600 toeren per minuut en bij 35 mm films 2800 toeren per minuut. Dit alles is gedaan om lichtverlies te vermijden en om een zo grote mogelijke koeling te bewerkstelligen. De vlinder bevindt zich daartoe vlak achter het beeldvenster. Voorts wordt nog een efficiënte waterkoeling toege past, waaraan bij de grote stroomsterkten, die nodig zijn voor de belichting van 70 mm films, niet valt te ont komen. Inmiddels is de eerste Todd-AO-film, getiteld ,.Okla- homa" in New York vertoond en de meningen daarover zijn nogal verdeeld. Er werd bij deze voorstellingen ge bruik gemaakt van een speciaal projectiedoek met een breedte van ongeveer 19 meter, een hoogte van ongeveer 8 meter en een holte van circa 4 meter. Door deze holling is de doekbreedte gemeten van rand tot rand aan de voorzijde ca. 15 m. Dit sterk gebogen doek zal bij projectie onder een hellingshoek van enige betekenis onmiddellijk tot sto rende vertekening van het beeld leiden. Derhalve is het de bedoeling drie soorten 70 mm copieën te gaan ver vaardigen, waarvan de ene geschikt is voor horizontale of nagenoeg horizontale projectie, de tweede voor projectie onder een hellingshoek van 10 a 15° en de derde voor nog steilere projectie. Langs optische weg zal het film beeld van beide laatstgenoemde copieën dan zodanig tegengesteld vervormd op de film worden aangebracht, dat deze vervorming juist wordt opgeheven door de ver vorming, welke anders bij de projectie zou ontstaan. Onderstaande schets geeft hiervan een beeld. Er zijn dus maatregelen genomen om de moeilijkheden, die ontstaan bij steile projectie op een sterk gebogen doek. zoveel mogelijk te vermijden, doch desondanks blijft het gebruik van zulk een doek problemen scheppen. Men houdt immers het bezwaar, dat het beeld aan de zijkanten van het scherm door het publiek, dat niet nagenoeg mid den voor het doek zit, vertekend wordt waargenomen. Met dit euvel heeft men nu reeds te kampen wanneer het gaat om zeer brede, vlakke schermen en het neemt in hevigheid toe naarmate het projectiedoek holler wordt opgesteld. Weliswaar heeft men dan op de verst verwijderde kant een beter zicht, doch voor de andere zijde wordt de verteke ning, naarmate de holling toeneemt, des te erger. Overigens is men met de beeldkwaliteit door het gebruik van 70 mm films zonder twijfel een belangrijke stap vooruit gegaan. Dit is eigenlijk wel vanzelfsprekend nu het beeldoppervlak op de film viermaal zo groot is ge worden als bij het standaardformaat en noch bij de i~T Vervorming welke zonder correctie zou optreden. Tegengesteld vervormd filmbeeld. Gecorrigeerd beeld bij gebruik van speciale jilmcopie. opname noch bij de projectie gebruik gemaakt behoeft te worden van voorzetapparaten, welke de kwaliteit van het geprojecteerde beeld toch altijd nadelig beïnvloeden, ook al blijft deze invloed binnen redelijke grenzen. 25

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1956 | | pagina 25