Economisch Instituut voor de Middenstand jaargang. Niet het minst in de kleine pro vincieplaatsjes heeft het blad een grote populariteit verworven. Met de hulp van een kring van een 15-tal aanmelders is het blad er in geslaagd recencies te brengen van bijna elke film, die hier vertoond wordt. Wij zijn allen volledig onafhanke lijk met betrekking tot filmmaatschappijen of bioscoopexploitanten, en onze vrijheid gaat zover, dat het aanbevelen of het neersabelen van een film, die wij zien, uitsluitend van onze persoonlijke beoorde ling afhangt. Het enige, dat wij hierbij in aanmerking willen nemen, is het feit dat wij trachten de films van uit een christe lijk standpunt te waarderen, en dit zowel wat de vorm als de inhoud betreft. En wij zijn zo onbescheiden, te durven hopen dat wij met onze inspanningen een dubbele invloed zullen bereiken. Enerzijds op een gedeelte van het publiek, dat ons blad leest, opdat het er een gewoonte van zon maken nooit een film te gaan zien, zonder er de critiek over te hebben gelezen, oi slechts die bioscopen te bezoeken, die een aanbevelenswaardig stuk vertonen. En te zelfder tijd hopen wij in de poging te sla gen tot het openen van veler ogen voor het goede en waardevolle in de films, zodat men uiteindelijk meer uit een bioscoop bezoek kan halen. Wij zouden ons echter ook graag aan de zijde willen scharen van hen, die in de dagelijkse pers bij het pu bliek voor deze of gene film publiciteit maken. Wij zijn niet blind voor de moei lijkheden, waarmee een bioscoopexploitant te kampen heeft De vraag, wat er in de kas komt, weegt wel het zwaarst van al. Maar te zelfder tijd doen wij een beroep op hun gewetenzij dragen een reusach tige verantwoordelijkheid voor wat zij via het zilveren scherm doen inwerken op het grootste gedeelte van de bevolking van ons land. Men kan over de slechte smaak van het volk zeuren, men kan te vens trachten het de weg te wijzen en het op te voeden, zodat uiteindelijk een betere smaak als resultaat gestimuleerd zou kun nen worden, maar dit vraagt vanzelfspre kend inspanning. Ik heb drie films genoemd, waar wij met onverdeelde vreugde voorstander van zijn: ..De Nachtwacht", „Het Woord" en „Mar tin Luther", En gelukkig is het nog niet te moeilijk deze lijst verder aan te vullen ..Het ware gelaat", naar het boek van Gerhard Rasmussen, de Zweedse film „Barabbas" en de Franse „Dieu a besoin des hommes" zijn slechts enkele voorbeel den. Laatstgenoemde film heb ik spijtig genoeg zelf niet gezien, doch juist in deze film vinden wij een voorbeeld van een film, die geen lange levensduur heeft gehad, doch die dit, naar mijn mening, wel had kunnen hebben, indien de kerkelijke krin gen vooral waren ingelicht Na vervolgens een nieuwe film ter sprake gebracht te hebben „die op het religieuze bouwt" vervolgt dominee Kynde: Laat mij nu echter dadelijk een mogelijke oorzaak van dubbel misverstand bij voorbaat uit de weg ruimen 1) dat het feit dat een film op het religieuze opge bouwd wordt, op zichzelf reeds voldoende zou zijn om hem van de blauwe stempel te voorzien, 2) dat een film niet diezelfde fijne stempel zou kunnen verwerven, in dien er zelfs geen zier godsdienstigheid in te vinden zou zijn. Indien er iets is, waar voor wij angst hebben en waarover wij zorgvuldig waken, is dit voorzeker het feit dat een filmproducent bij zichzelf zou kun nen gaan denkeh„Goed, indien het pu bliek religieuze films wil hebben, dan zal het zijn zin krijgen", en hij er zich verder niet het hoofd over zou breken, in hoever re de inhoud werkelijk met het echt- christelijke in overeenstemming te brengen zou zijn. Mag ik op deze plaats een paar princi piële overwegingen naar voren brengen over wat wij van een film eisen, en wat wij niet zullen dulden? Een hoofdvereiste voor een film, zoals voor elke andere kunst, is het gebod van waarheid in verhouding tot het werkelijke leven. Wij zijn er niet op uit stralende beelden voorgeschoteld te krijgen, ofwel onder de vorm van onechte vroomheid, of in het afschilderen van het leven. En wat moeten wij met al die beelden die de toeschouwers een be staan onder ogen brengen, dat op geen enkele plaats thuishoort? Anderzijds kan de weergave van het leven ook zo kras in haar realisme zijn, dat men voor zichzelf de vraag stelt, of het nog voor iets goed is, om met zulk een leven verder gecon fronteerd te worden. Ik weet goed dat er zoiets bestaat, dat wij een vuilnisemmer noemen, maar wij doen er goed aan zulke voorwerpen ergens in een verscholen hoekje van onze tuin een plaats te geven. Een vuilnisemmer neemt men niet mee in zijn zitkamer. Het is een algemeen bekend iets, dat een film, zelfs indien zij naar uiterlijke vorm de allermooiste inzichten vertoont en met opgestoken wijsvinger tracht te mora liseren, dikwijls een heel verkeerde uitwer king kan hebben. De film „Gevaarlijke leeftijd" deed dit juist. Maar hoeveel films vertonen ons niet een verborgen verheer lijkende tendenz in het voordeel van de misdadigers? Vanzelfsprekend eindigt de schurk in het net van de politie, en recht vaardigheid overwint in elk opzicht. „Maar wat was die bendeleider toch charmant, en welke kracht spreidde hij ten toon De behandeling van het erotische is een hoofdstuk op zichzelf. Geloof nu maar niet dat wij zo verschrikkelijk „zoet" zijn, maar hier staan wij voor een gebied, waarin het in elk geval veel gemakkelijker is te lok ken dan de juiste weg aan te wijzen. Slechts één enkel iets ter overweging: Het is maar al te waar dat het huwelijk voor de gemiddelde christelijke mensen een heilige ordening betekent en dat de echt scheiding voor ontelbaren „de" grote tra gedie is. De zaken staan echter zo, dat wij er in het dagelijkse leven gaarne el- kaars aandacht op vestigen, voorzichtig te zijn met wat voor anderen onoplosbare en droevige problemen betekent. Maar tever geefs trachten wij deze zelfde voorzichtig heid in de films te ontdekken. Met de diepste zaken wordt hierin veel te veel gespeeld. En ik wil hier bijzonder even blijven stilstaan om er op te wijzen, dat een kloek regisseur en een eersterangs- acteur er gemakkelijk toe kunnen komen een op zichzelf betreurenswaardige toe stand (zoals de ontrouw) als een komisch intermezzo te doen doorgaan, zodat men goedmoedig blijft zitten en dapper mee lacht, terwijl de gezonde critische geest zich ontwapend weet, inplaats van zich tot opstandigheid geprikkeld te voelen. In velerlei opzichten kan de film iets in de mens wakker schudden zij is immers een inspirerende wereld zondur grenzen en daardoor meewerken om het leven rijker te maken. Maar juist om dat de film zowel het slechte als het goede kan doen ontwaken willen wij paraat staan om onze voorwaarden te stellen. En wanneer wij thans nu en dan een poging ontwaren om niet alleen een film te verwezenlijken, waarin met alle krach ten gepoogd wordt ware eerlijkheid en echte kunst te bereiken, maar waarbij wij klaar en duidelijk merken, dat het gebeu ren de stempel draagt van de christelijke geest en gedachtengang, dan kunnen wij ons slechts verheugen en onze dank uit spreken." Van het Economisch Instituut voor de Middenstand is in de serie Wegwijzers" een nieuwe brochure verschenen, getiteld: ..Wat doet het E.LM. voor de Middenstanders?" Op vlotte en verantwoorde wijze is in deze brochure het doel en de werkwijze van het Instituut uiteengezet. Aan de hand van voorbeelden wordt tevens gedemonstreerd op welke wijze de individuele middenstander profijt kan trekken uit het door het Economisch Instituut voor de Middenstand geproduceerde cijfermateriaal. In de moderne tijd is het zaken doen voor de midden stander niet eenvoudig. In de leiding van zijn bedrijf moet hij van alles verstand hebben en voor alles oog hebben. In zekere zin heeft hij het veel moeilijker dan de leider van een groot bedrijf, die zich voor de meeste onderdelen van zijn zaak door specialisten kan omringen. Het E.LM. kan de taak van de middenstander wat ver lichten, door als specialist voor de bedrijfseconomische gang van zaken in zijn bedrijf op te treden. Het geeft onder meer met zijn publicaties de mogelijkheid om op vrij eenvoudige wijze een beeld Ie verkrijgen, hoe het met het bedrijf ervoor staat. Dit boekje geeft geen ingewikkelde beschouwingen maar eenvoudige uiteenzettingen over onderwerpen als: bedrijfskostenstatistiek, het gebruik van bedrijfsvergelij- kende overzichten, omzetstatistieken, economisch-sociolo- gisch onderzoek enz. Het is voor de geringe prijs van 0,35 verkrijgbaar bij de boekhandel of rechtstreeks bij het Economisch Instituut voor de Middenstand. Badhuis weg 72 te 's-Gravenhage. 15

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1956 | | pagina 17