Voor het maken van een afdruk wordt eerst een gemid
deld belichte proefcopie gemaakt, aan de hand waarvan
scène voor scène de juiste belichtingstijd en de toe te pas
sen kleurfilters worden vastgesteld. Deze belichtingstijd en
de filters, nodig voor de diverse scènes, legt men vast in
de vorm van een diafragmaband. welke later voor iedere
scène afzonderlijk de juiste instelling van de afdrukma-
chine regelt.
Het maken van zulk een band is vanzelfsprekend een
uitermate nauwkeurig werk, dat behalve de nodige tijd
ook een groot vakmanschap vereist. Bovendien komt hier
bij nog een zekere mate van psychologie te pas. omdat er
op het gebied van kleuren nu eenmaal zeer uiteenlopende
smaken bestaan.
Voorts moet bij het afdrukken rekening worden gehou
den met het feit, dat de in de bioscopen gebruikte HI-
spiegelbooglampen tamelijk veel blauw licht produceren,
hetgeen, indien men geen speciale maatregelen neemt, zou
kunnen leiden tot van de werkelijkheid afwijkende kleuren
bij de projectie. Wanneer de diafragmaband gereed is
wordt eerst een zogenaamde nul-copie vervaardigd, ten
einde het bereikte resultaat in projectie te kunnen beoor
delen en de eventueel gewenste correcties alsnog te kun
nen aanbrengen. Eerst daarna kan met het maken van de
definitieve bioscoopcopieën worden begonnen.
Bij al deze bewerkingen is het natuurlijk zaak, dat
steeds een regelmatige en nauwkeurige controle wordt uit
geoefend op de juiste samenstelling van de verschillende
ontwikkelbaden en ook op de samenstelling van het ge
bruikte filmmateriaal. Zeer kleine afwijkingen van de
chemische samenstelling van het een of het ander wreken
zich dadelijk in kleurafwijkingen, waardoor alle moeite
vergeefs zou zijn geweest.
Voor dit doel heeft Polygoon de beschikking over het
eerder genoemde chemisch laboratorium, dat onder
andere met diverse uiterst gevoelige meetinstrumenten is
ingericht.
Hel is wel interessant ie vermelden, dat de verschillende
kleurenfilmlaboratoria ter wereld, waarbij dus thans ook
dat van Polygoon is gevoegd, nauw contact houden met de
researchlaboraloria van de fabrikanten van filmmate
riaal voor het uitwisselen van gegevens en ervaringen,
die tijdens de bewerkingen worden opgedaan. De bedoe
ling hiervan is een zo uniform mogelijk eindresultaat te
verkrijgen.
Een volgende stap in de ontwikkeling der kleurenfilm-
techniek is de mogelijkheid om van een kleurenfilm zoge
naamde duplicaatnegatieven te vervaardigen, teneinde met
behulp daarvan ,,opticals" dit is de verzamelnaam
voor allerlei trucagewerkzaamheden, zoals overvloeiers,
uitlopende titels, „fade-outs", enz. waarvoor men steeds
duplicaatnegatieven nodig heeft of verdere copieën te
kunnen maken. Een eenvoudige zaak is dit zeker niet, aan
gezien om te beginnen van het oorspronkelijke negatief of
eventueel van een positief drie zogenaamde deelcopieën
gemaakt moeten worden, waarin de hoofdkleuren ieder
afzonderlijk worden vastgelegd. Dit werk kan thans
binnenkort ook in Nederland gebeuren; de benodigde
machines zijn in Haarlem gearriveerd en hebben reeds
proefgedraaid.
Het mag lot voldoening strekken, dat onze jonge natio
nale filmindustrie thans de beschikking heeft over een
eigen kleurenfilmlaboratorium, wat ongetwijfeld een be
langrijke mijlpaal is op de weg van haar verdere ont
wikkeling.
ij geloven de lezer met deze beknopte en populair ge
houden beschouwing een indruk te hebben gegeven van de
talrijke problemen, die overwonnen moeten worden alvo
rens een kleurencopie in de bioscopen tot vertoning komt
en hel zal thans zeker geen verbazing meer wekken, dat
hel maken van een kleurencopie onvermijdelijk een kost
bare aangelegenheid is.
Het chemisch labo
ratorium verricht iedere
denkbare controle op
de werkzaamheden van
het kleurenlaboralori'
um, zoals onder meer
het bepalen van de
o xydatie snelheid van
de ontwikkelstoffen