Voor het maken van een afdruk wordt eerst een gemid deld belichte proefcopie gemaakt, aan de hand waarvan scène voor scène de juiste belichtingstijd en de toe te pas sen kleurfilters worden vastgesteld. Deze belichtingstijd en de filters, nodig voor de diverse scènes, legt men vast in de vorm van een diafragmaband. welke later voor iedere scène afzonderlijk de juiste instelling van de afdrukma- chine regelt. Het maken van zulk een band is vanzelfsprekend een uitermate nauwkeurig werk, dat behalve de nodige tijd ook een groot vakmanschap vereist. Bovendien komt hier bij nog een zekere mate van psychologie te pas. omdat er op het gebied van kleuren nu eenmaal zeer uiteenlopende smaken bestaan. Voorts moet bij het afdrukken rekening worden gehou den met het feit, dat de in de bioscopen gebruikte HI- spiegelbooglampen tamelijk veel blauw licht produceren, hetgeen, indien men geen speciale maatregelen neemt, zou kunnen leiden tot van de werkelijkheid afwijkende kleuren bij de projectie. Wanneer de diafragmaband gereed is wordt eerst een zogenaamde nul-copie vervaardigd, ten einde het bereikte resultaat in projectie te kunnen beoor delen en de eventueel gewenste correcties alsnog te kun nen aanbrengen. Eerst daarna kan met het maken van de definitieve bioscoopcopieën worden begonnen. Bij al deze bewerkingen is het natuurlijk zaak, dat steeds een regelmatige en nauwkeurige controle wordt uit geoefend op de juiste samenstelling van de verschillende ontwikkelbaden en ook op de samenstelling van het ge bruikte filmmateriaal. Zeer kleine afwijkingen van de chemische samenstelling van het een of het ander wreken zich dadelijk in kleurafwijkingen, waardoor alle moeite vergeefs zou zijn geweest. Voor dit doel heeft Polygoon de beschikking over het eerder genoemde chemisch laboratorium, dat onder andere met diverse uiterst gevoelige meetinstrumenten is ingericht. Hel is wel interessant ie vermelden, dat de verschillende kleurenfilmlaboratoria ter wereld, waarbij dus thans ook dat van Polygoon is gevoegd, nauw contact houden met de researchlaboraloria van de fabrikanten van filmmate riaal voor het uitwisselen van gegevens en ervaringen, die tijdens de bewerkingen worden opgedaan. De bedoe ling hiervan is een zo uniform mogelijk eindresultaat te verkrijgen. Een volgende stap in de ontwikkeling der kleurenfilm- techniek is de mogelijkheid om van een kleurenfilm zoge naamde duplicaatnegatieven te vervaardigen, teneinde met behulp daarvan ,,opticals" dit is de verzamelnaam voor allerlei trucagewerkzaamheden, zoals overvloeiers, uitlopende titels, „fade-outs", enz. waarvoor men steeds duplicaatnegatieven nodig heeft of verdere copieën te kunnen maken. Een eenvoudige zaak is dit zeker niet, aan gezien om te beginnen van het oorspronkelijke negatief of eventueel van een positief drie zogenaamde deelcopieën gemaakt moeten worden, waarin de hoofdkleuren ieder afzonderlijk worden vastgelegd. Dit werk kan thans binnenkort ook in Nederland gebeuren; de benodigde machines zijn in Haarlem gearriveerd en hebben reeds proefgedraaid. Het mag lot voldoening strekken, dat onze jonge natio nale filmindustrie thans de beschikking heeft over een eigen kleurenfilmlaboratorium, wat ongetwijfeld een be langrijke mijlpaal is op de weg van haar verdere ont wikkeling. ij geloven de lezer met deze beknopte en populair ge houden beschouwing een indruk te hebben gegeven van de talrijke problemen, die overwonnen moeten worden alvo rens een kleurencopie in de bioscopen tot vertoning komt en hel zal thans zeker geen verbazing meer wekken, dat hel maken van een kleurencopie onvermijdelijk een kost bare aangelegenheid is. Het chemisch labo ratorium verricht iedere denkbare controle op de werkzaamheden van het kleurenlaboralori' um, zoals onder meer het bepalen van de o xydatie snelheid van de ontwikkelstoffen

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1956 | | pagina 21