Australië Belg Moeilijkheden over de Olympische spelen Festivals van nationaal en internationaal karakter Het te Cork gehouden eerste Internationale Ierse Film festival, dat op 21 Mei jl. door de Ierse Minister voor Buitenlandse Zaken werd geopend en op 27 Mei door de President van de Ierse republiek werd gesloten, is vol gens de internationale vakpers een groot succes geworden, ofschoon er voor dit festival ternauwernood enige reclame in het buitenland was gemaakt. „Cannes en Venetië kun nen er een lesje aan nemen", luidde het opschrift van een artikel in een der meest vooraanstaande vakbladen, waarin gepleit werd voor een erkenning door de Inter nationale Federatie van Verenigingen van Filmprodu centen. Als de beste korte film van dit festival werd Bert Haanstra's in opdracht van de Shell vervaardigde docu mentaire „Strijd zonder einde" („The Rival World") bekroond. Ook het onlangs te Montevideo (Uruguay) gehouden Tweede Internationale Festival voor Documentaire en Experimentele Films, waaraan door 43 landen met 228 films werd deelgenomen, heeft successen voor Bert Haan stra opgeleverd. Zijn in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen vervaardigde film over de verdwijnende folklore rondom de voormalige Zuiderzee: „...en de zee was niet meer" verwierf de Grand Prix, tegelijk met zijn film „Strijd zonder einde". Louis A. van Gasteren Jr. (Spectrum Film) kreeg een speciale vermelding voor zijn film „Railplan 68". Voor de vierde maal heeft Joop Geesink triomfen ge oogst op de jaarlijkse Fiera di Milano, toen op 27 April j.1. zijn beide films ,,Dutchy op glad ijs" en „Prins Electron" werden bekroond. De jury te Milaan conclu deerde, dat deze beide poppenfilms het hoogste artistieke niveau hadden behaald van de 33 inzendingen, die uit tien verschillende landen waren binnengekomen, en kende derhalve aan ieder de door de Biënnale di Venezia uitge loofde prijs toe. De kans bestaat, dat de houding van het Olympisch Comité te Melbourne er toe zal leiden, dat er van de Olympische spelen welke in de Australische lente namelijk van 22 November tot 8 December te Mel bourne, zullen worden gehouden, geen filmreportages zullen worden gemaakt noch televisiereportages zullen worden uitgezonden. Genoemd comité vraagt namelijk aanzienlijke bedragen voor de verfilmingsrechten van de Olympische spelen. En ofschoon de vertegenwoordigers van de journaalfilmproductiemaatschappijen en van de televisie-organisaties hebben aangeboden zelf geheel de zeer aanzienlijke kosten der reportages te zullen dragen, heeft het comité per advertentie offertes gevraagd inzake het recht om de spelen te verfilmen. Het comité verwacht aanbiedingen van 600.000 tot 1.000.000 gulden. Terwijl de vertegenwoordigers van televisie en film- journaal er op wezen, dat aan film en televisie vrije toegang dient te worden verleend in overeenstemming met het principe van de algemene persvrijheid, werd dooi de voorzitter van het Olympisch Comité te Melbourne verklaard: „Wij protesteren krachtig tegen de pogingen om het gehele wereldtelevisiebedrijf tegen ons aaneen te doen sluiten. Er bestaat over de gehele wereld belang stelling voor de spelen. En daarom zijn filmversies, of ze nu kort of lang zijn, veel geld waard". Van andere zijde is naar voren gebracht, dat de weke lijkse reportages voor televisie noch filmjournaal extra inkomsten betekenen. De Australische journaalfilmprodu centen betalen principieel nooit voor het opnemen van actualiteiten. Zo eisten kortgeleden de vertegenwoordigers van de Melbourne Cricket Ground een vergoeding voor het recht om de in het Verenigde Koninkrijk zeer popu laire „Test match series" te mogen filmen. De journaal producenten weigerden zelfs toen hun na langdurige onderhandelingen het symbolische bedrag van honderd gulden werd gevraagd. Het gevolg was, dat de beroemde „Melbourne Test" nergens ter wereld door televisie of filmjournaal is gebracht, tot grote ergernis van. millioenen sportliefhebbers. Eenzelfde lot wordt thans voor de Olympische spelen voorspeld. Millioenen bioscoopbezoekers en televisiekij kers over de gehele wereld zullen worden teleurgesteld tenzij naar men hoopt de Minister-President van de Federale regering van het Australische Gemenebest interveniëert om de door hel, zonderlinge beleid van het Olympische Comité in een impasse geraakte onderhande lingen, tijdig weer op gang te brengen. ie Naar het zich laat aanzien zal België dit jaar niet minder dan twee bijzondere filmfestivals hebben, namelijk een van internationaal en een van nationaal karakter. De C.I.D.A.L.C. (Centre International du Cinéma d'En- seignement et de la Culture), een internationale instelling welke zich de bevordering van de opvoedkundige en cul turele film ten doel stelt, organiseert te Knokke-Le-Zoute een eerste Internationaal Festival voor Komische Films (Films de la Bonne Humeur), dat op 15 Juli a.s. zal beginnen. Te Antwerpen wordt door het Provinciebestuur een tweede Festival van Belgische Films voorbereid, dat van 19 tot 24 November zal worden gehouden; het eerste vond plaats in 1954. Mede-organisatrice is de Provinciale Commissie voor Kunstambachten en Kunstnijverheden, terwijl onder meer medewerking en geldelijke ondersteu ning worden verleend door het Ministerie van Economi sche Zaken, de Bond van Kinemabestuurders van België, de Vereniging voor Auteursrecht S.A.B.A., de Katholieke Filmliga, de filmclub „Het Linnen Venster", de Toeris tische Federatie enz. Het festival heeft ten doel, om naast een hogere quali- ficatie op cultureel en opvoedkundig gebied, de productie en verspreiding van de Belgische films aan te moedigen en te bevorderen. Tevens zal een studiecongres aan de filmproblematiek worden gewijd. Er worden geldprijzen ter waarde van frs. 370.000 (ƒ28.250) uitgeloofd te weten: 1. Uitmuntendheidsprijs voor de Nederlandstalige speel film frs. 50.000 (ƒ3.800); 2. eenzelfde prijs voor de Franstalige speelfilm en 3. een voor de documentaire film; 4. eerste prijs van frs. 25.000 (ƒ1.900) voor een 22

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1956 | | pagina 23