Duitsland Filmauteurs willen speeiale auteur§rechtvergoetlingen „Ufa" weer in particuliere handen niet in opdracht vervaardigde documentaire film: 5. tweede prijs van frs. 15.000 1.150) voor de documen taire film; 6. eerste prijs van frs. 25.000 1.900) voor de toeristische film, handelende over de provincie Ant werpen; 7. eerste prijs van frs. 20.000 (ƒ1.500) hande lend over het kunstamhachtswezen 8. eenzelfde prijs voor de wetenschappelijke film; 9. eenzelfde prijs voor de nijverheidsfilm; 10. eenzelfde prijs voor de amateurfilm en 11. een voor de tekenfilm; 12. een prijs van frs. 5000 (ƒ380,voor de reclamefilm. Daarenboven worden nog een aantal bijzondere geldprijzen toegekend welke eventueel met andere prijzen gecumuleerd kunnen worden - door de firma Gevaert. door de S.A.R.A.M, en de Katholieke Filmliga. Het loffelijke streven van de provincie Antwerpen om o)) deze bescheiden wijze de nationale filmcultuur te hel pen bevorderen staat in een wel scherpe tegenstelling tol de schrielheid waarvan in ons land de Provinciale Staten van Gelderland met betrekking lot de te Arnhem gehouden eerste Nederlandse Filmweek 1955 blijk hebben gegeven. De wonderlijke motivering van hun weigering van de aangevraagde achteraf gelukkig overbodig gebleken subsudie, welke motivering in lijnrechte tegenspraak was met het unanieme oordeel van de Nederlandse pers, kon moeilijk de onwil verbergen, welke zich in deze afwijzing manifesteerde. Twaalf bij de „Vereinigung Deutscher Schriftsteller-Ver bande e.V." aangesloten verenigingen hebben tezamen de „Gesellschaft zur Verwertung literarisoher Urheberrechte" (Gelu) gesticht, welke ten doel heeft de uitvoerings auteursrechten van alle bij de literaire organisaties aan gesloten leden te verwerven en vervolgens bij de radio, de televisie en de bioscopen aanspraken te laten gelden op een speciale auteursprijs voor de zogenaamde kleinere rechten, op dezelfde wijze als Gema in Duitsland en Buma in Nederland voor de componisten en tekstdichters als incasso-instituut optreden. Naar de opvatting van de Gelu moeten als auteurs- rechthouders op het filmwerk worden beschouwd alle schrijvers die direct of indirect aan de totstandkoming van het filmwerk hebben bijgedragen zoals bijvoorbeeld de schrijvers van verfilmde romans, novellen, toneelstuk ken en exposé's, alsmede de schrijvers van treatments en draaiboeken, die tot dusverre aan hun opdrachtgever tege lijk met het verfilmingsrecht ook het uitvoeringsauteurs- recht plachten over te dragen. Wat deze nieuwe eisen voor de bioscopen en voor hel filmbedrijf in het algemeen zouden betekenen, zal een ieder duidelijk zijn. Als de Gelu door middel van een proefproces er in zou slagen haar vorderingen kracht bij te zetten, zou dit wederom een stap terug betekenen op de moeizame weg naar erkenning van de eenheid van het filmwerk. Bovendien zou het in zijn uiterste consequenties de verhandelbaarheid en de exploitatie van het filmwerk en daarmede de grondslagen van de filmindustrie aan tasten. De Duitse vakpers is van mening, dat het filmbedrijf zich met betrekking tot dit vraagstuk niet in slaap moet laten sussen door geruststellende verklaringen, welke van de zijde van de Gelu worden gegeven, als zou de eis var. een afzonderlijk aandeel in de auteursprijs van de film ..voorlopig' nog niet aan de orde zijn. Zij spoort aan tot uiterste waakzaamheid. Zowel de Internationale Unie van Bioscoopexploitanten als de Internationale Federatie van Verenigingen van Filmproducenten, die deze ontwikkeling nauwlettend vol gen, zijn vastbesloten zich met de haar ten dienste staande middelen tegen deze gang van zaken te verzetten. De commissies van de auteursrechtdeskundigen dezer organi saties hebben deze kwestie in studie genomen. De vorige maand is door de Bondsregering en de rege ringen der onderscheiden „Lander" een beslissing geno men, welke ongetwijfeld voor het Duitse filmbedrijf ver strekkende gevolgen zal hebben. Het betreft de verkoop van de ..l fa aan twee bankiersgroepen, een aangelegen heid, welke de openbare mening in Duitsland lange tijd bezig heeft gehouden. De kort na de eerste wereldoorlog opgerichte „Univer sum Film Aktiengesellschaft", kortweg Ufa genoemd, de oudste nog bestaande Duitse filmproductiemaatschappij, werd in 1942 als Ufa-Film G.m.b.H. de koepelorganisatie van het Duitse filmwezen en daarmede rijkseigendom. Met de eigenlijke filmproductie hielden de Ufa-Filmkunst G.m.b.H. en zes andere ..onafhankelijke" maatschappijen zich bezig, zoals onder meer de Tobis-Filmkunst. de Terra- Filmkunst en de Bavaria-Filmkunst G.m.b.H. Het gebied van de filmtechniek, de filmprojectie en de filmhandel, alsmede alle aan de productie verwante bedrijven, zoals laboratoria, ateliers en dergelijke werden gecentraliseerd in de Universum Film A.G. De droom van het Naziregiem om het gehele filmwezen van het continent door middel van een zogenaamde inter nationale filmkamer onder Duitse heerschappij te brengen is nimmer in vervulling gegaan. Duitsland bleek zelfs niet in staat zijn eigen, productieplannen te verwezenlijken, nog afgezien van zijn onvermogen om de Europese film- markt voldoende van Duitse films te voorzien of met Duits kapitaal te penetreren. Maar aan het einde van de oorlog moest Bonn als erfenis van het voormalige regiem de [Jfabezittingen aanvaarden, een weliswaar aanzienlijk verkleinde maar toch nog altijd sterke verticale belangen concentratie, welke op grond van de dekartelliseringsbe- palingen van de bezettende mogendheden geliquideerd moest worden. „Liquideren" wil hier zeggen, dat deze rijkseigendommen in particuliere handen moesten over gaan. Zij omvatten onder meer een theaterpark van onge veer vijftig goed geoutilleerde en over het algemeen vrij grote bioscopen, welke meestal sleutelposities innemen. Over het algemeen ziet men de onderwerpelijke beslis sing van de liquidatiecommissie als de belangrijkste ge beurtenis in het Duitse filmwezen na de bevrijding. Men is er van overtuigd, dat de oude Ufa zich onder de huidige kapitaalkrachtige leiding tot een belangrijke stabilisatie factor voor de Duitse filmindustrie zal kunnen ontwik kelen. Reeds enkele uren na de publicatie van vorenver- melde beslissing werd bekend, dat het sterke Schuite concern te Bielefeld zich had aangesloten, waardoor de toekomstige L faproduclcn zich reeds verzekerd weten van een afzet in meer dan zeventig moderne bioscopen. Een tweede belangrijke stap zal de reeds aangekondig de verwerving van de Herzog-Verleih zijn, welk verhuur kantoor in elk geval voorlopig zijn huidig programma zal voortzetten, omdat de productie van de eerste Ufafilms 2.1

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1956 | | pagina 24