Belg
-■■■■. <i.<<".i.i'"i
Nederlandse films in het buitenland
Internationale Dagen van de Film voor
Arbeid en Nijverheid
De Fédération Internationale des Auteurs de Films, de
vijfde der bij de Confédératiön Internationale des Sociétés
d Auteurs et Compositeurs (C.I.S.A.C.) aangesloten fede
raties, hield van 20 tot 24 Juli te Vigo haar vierde
congres, waaraan door vertegenwoordigers van onder
scheiden landen werd deelgenomen. Op deze bijeenkomst
werden enige resoluties genomen, welke, indien zij gerea
liseerd zouden kunnen worden, nieuwe moeilijkheden
met zich zouden brengen voor de productie en exploitatie
van films.
Op de eerste plaats kwam aan de orde het recht van
een auteur op de integriteit van zijn werk bij de synchro
nisatie in vreemde talen. Voorts werd een ontwerp-
standaardcontract aanvaard, dat niet alleen de thans ge
bruikelijke overeenkomsten tussen producent en auteur
zou moeten vervangen, maar tevens gebezigd zou kunnen
worden door allen, die aan de totstandkoming van een
filmwerk hun medewerking verlenen. In dit contract zou
onder meer moeten worden vastgelegd de duur van de
werking (exécution) en van de toestemming (autorisa'
tion).
Bovendien werd besloten, dat door alle aangesloten
verenigingen besprekingen over dit ontwerp-overeenkomst
zullen worden geopend met de organisaties der filmpro
ducenten ten einde het daarheen te leiden, dat d e r e c h-
ten der auteurs door bevoegde auteurs-
rechtverenigingen zullen worden geëx
ploiteerd en dat van elke film een per
centage der brut o-recettes (produits
brutsdel'exploitation)aandeauteurszal
worden afgestaan.
Bij de beraadslagingen werd onder meer naar voren
gebracht, dat bedoeld standaardcontract aan de producent
voldoende garanties zou geven, daar:
de auteur zich zou verplichten tegen de vertoning in de
bioscopen geen bezwaar te zullen maken, als de bioscoop
exploitanten door middel van een overeenkomst aan de
auteursrechtexploiterende auteursverenigingen gebonden
zouden zijn;
de producent zijnerzijds zich zou moeten verplichten de
exploitatie van de film aan iedereen te weigeren of te ver
bieden, die niet of niet meer door middel van een over
eenkomst aan de bevoegde auteursvereniging gebonden is.
In een tweede resolutie werd verklaard, dat het als een
ernstige aanval op de auteursrechtelijke en materiële be
langen van componisten en filmauteurs wordt gezien, als
de oorspronkelijke muziek zonder toestemming van de
filmauteurs bij de uitvoer naar het buitenland door andere
muziek wordt vervangen.
Daarom moeten de bij de Federatie der Filmauteurs
aangesloten verenigingen van schrijvers eisen, dat alle
overeenkomsten welke de filmauteurs en componisten met
de producenten sluiten een clausule bevat volgens welke
de producenten verplicht zijn een internationale sound"
track te leveren, die ook in de importlanden moet worden
gebezigd. Het congres eiste van alle auteursverenigingen,
welke zich met de exploitatie en incasso van auteursrech
ten bezighouden, dat geen geld wordt uitbetaald aan com
ponisten, die in strijd hiermede handelen door de originele
muziek van een film door nieuwe muziek te vervangen.
Voorts werden door het congres resoluties aangenomen
inzake televisie, arbitrage en een eventuele conventie be
treffende zogenaamde droits voisins.
De Internationale Commissie voor Opvoedkundige en
Culturele Films heeft aan Bert Haanstra een gouden me
daille toegekend voor zijn kleurenfilm „En de zee was
niet meerDeze toekenning geschiedde op voordracht
van een internationale jury in het kader van de onlangs
te Brussel gehouden Vle Internationale Week voor Touris-
tische en Folkloristische Films.
Op het derde internationale reclamefilmfestival, dat van
14 tot 19 September j.1. te Cannes werd gehouden, heeft
Joop Geesink drie prijzen weten te veroveren en wel: de
eerste prijs in de categorie poppenfilms met „Philips
Lamplightband" (art director: H. Kabos; animator: Jos-
zef Misik) de tweede prijs in de categorie live action
films voor ..'Een, twee, klaar" (regie: Ronny Erends;
camera: B. Chrispijn) en eveneens een tweede prijs in de
categorie Series of films" voor de serie: „Dutchy op
glad ijs" (art director: H. Kabos; animator: C. Icke),
Dutchy en het dorpsconcert" (art director: H. Kabos;
animator: G. Knoef-Bekker en Guus Harmsen) en „Dutchy
presenteert de bonte droom van het circus" (an director:
K. Schadee; animator: G. Knoef-Bekker).
ie
Na het succes van de in 1953 in België gehouden Eerste
Internationale Dagen van de Industriële Film is van vele
zijden de wens geuit, de mogelijkheden te bestuderen om
dergelijke manifestaties periodiek te herhalen. Het Bel
gische Ministerie van Arbeid en Sociale Voorzorg heeft
aan deze algemene wens gevolg gegeven met als resultaat,
dat onder auspiciën van het Commissariaat-Generaal voor
de Bevordering van de Arbeid van 7 tot 20 December
te Brussel de Tweede Internationale Dagen van de Film
toegepast op Nijverheid en Arbeid zullen worden gehou
den. De benaming van deze „Internationale Dagen" werd
enigszins gewijzigd ten einde het doel duidelijker weer
te geven.
De manifestaties zullen veertien dagen duren en onder
meer omvatten: een academische zitting; seminaria welke
georganiseerd zullen worden volgens industriesector of
onderwerp (beroepsvorming, rationalisatie, veiligheid
enz.)drie internationale studiedagen met elke avond een
vertoning van afwisselende films, welke voor algemene
vertoning geschikt zijn; een slotvergadering met enige
zeer gewaardeerde films.
Het doel van deze internationale bijeenkomst is de
opmerkelijkste cinematografische realisaties op het gebied
van de industriële navorsing, beroepsvorming, technische
scholing, industriële propaganda, technische voorlichting,
rationalisatie en behandeling van de menselijke proble"
men van de arbeid, en die van practisch belang zijn, te
confronteren, te bestuderen en kenbaar te maken. Men
wenst hierdoor het nut van de film op het gebied van
arbeid en nijverheid aan te tonen, de beste toepassing
14