Belg -■■■■. <i.<<".i.i'"i Nederlandse films in het buitenland Internationale Dagen van de Film voor Arbeid en Nijverheid De Fédération Internationale des Auteurs de Films, de vijfde der bij de Confédératiön Internationale des Sociétés d Auteurs et Compositeurs (C.I.S.A.C.) aangesloten fede raties, hield van 20 tot 24 Juli te Vigo haar vierde congres, waaraan door vertegenwoordigers van onder scheiden landen werd deelgenomen. Op deze bijeenkomst werden enige resoluties genomen, welke, indien zij gerea liseerd zouden kunnen worden, nieuwe moeilijkheden met zich zouden brengen voor de productie en exploitatie van films. Op de eerste plaats kwam aan de orde het recht van een auteur op de integriteit van zijn werk bij de synchro nisatie in vreemde talen. Voorts werd een ontwerp- standaardcontract aanvaard, dat niet alleen de thans ge bruikelijke overeenkomsten tussen producent en auteur zou moeten vervangen, maar tevens gebezigd zou kunnen worden door allen, die aan de totstandkoming van een filmwerk hun medewerking verlenen. In dit contract zou onder meer moeten worden vastgelegd de duur van de werking (exécution) en van de toestemming (autorisa' tion). Bovendien werd besloten, dat door alle aangesloten verenigingen besprekingen over dit ontwerp-overeenkomst zullen worden geopend met de organisaties der filmpro ducenten ten einde het daarheen te leiden, dat d e r e c h- ten der auteurs door bevoegde auteurs- rechtverenigingen zullen worden geëx ploiteerd en dat van elke film een per centage der brut o-recettes (produits brutsdel'exploitation)aandeauteurszal worden afgestaan. Bij de beraadslagingen werd onder meer naar voren gebracht, dat bedoeld standaardcontract aan de producent voldoende garanties zou geven, daar: de auteur zich zou verplichten tegen de vertoning in de bioscopen geen bezwaar te zullen maken, als de bioscoop exploitanten door middel van een overeenkomst aan de auteursrechtexploiterende auteursverenigingen gebonden zouden zijn; de producent zijnerzijds zich zou moeten verplichten de exploitatie van de film aan iedereen te weigeren of te ver bieden, die niet of niet meer door middel van een over eenkomst aan de bevoegde auteursvereniging gebonden is. In een tweede resolutie werd verklaard, dat het als een ernstige aanval op de auteursrechtelijke en materiële be langen van componisten en filmauteurs wordt gezien, als de oorspronkelijke muziek zonder toestemming van de filmauteurs bij de uitvoer naar het buitenland door andere muziek wordt vervangen. Daarom moeten de bij de Federatie der Filmauteurs aangesloten verenigingen van schrijvers eisen, dat alle overeenkomsten welke de filmauteurs en componisten met de producenten sluiten een clausule bevat volgens welke de producenten verplicht zijn een internationale sound" track te leveren, die ook in de importlanden moet worden gebezigd. Het congres eiste van alle auteursverenigingen, welke zich met de exploitatie en incasso van auteursrech ten bezighouden, dat geen geld wordt uitbetaald aan com ponisten, die in strijd hiermede handelen door de originele muziek van een film door nieuwe muziek te vervangen. Voorts werden door het congres resoluties aangenomen inzake televisie, arbitrage en een eventuele conventie be treffende zogenaamde droits voisins. De Internationale Commissie voor Opvoedkundige en Culturele Films heeft aan Bert Haanstra een gouden me daille toegekend voor zijn kleurenfilm „En de zee was niet meerDeze toekenning geschiedde op voordracht van een internationale jury in het kader van de onlangs te Brussel gehouden Vle Internationale Week voor Touris- tische en Folkloristische Films. Op het derde internationale reclamefilmfestival, dat van 14 tot 19 September j.1. te Cannes werd gehouden, heeft Joop Geesink drie prijzen weten te veroveren en wel: de eerste prijs in de categorie poppenfilms met „Philips Lamplightband" (art director: H. Kabos; animator: Jos- zef Misik) de tweede prijs in de categorie live action films voor ..'Een, twee, klaar" (regie: Ronny Erends; camera: B. Chrispijn) en eveneens een tweede prijs in de categorie Series of films" voor de serie: „Dutchy op glad ijs" (art director: H. Kabos; animator: C. Icke), Dutchy en het dorpsconcert" (art director: H. Kabos; animator: G. Knoef-Bekker en Guus Harmsen) en „Dutchy presenteert de bonte droom van het circus" (an director: K. Schadee; animator: G. Knoef-Bekker). ie Na het succes van de in 1953 in België gehouden Eerste Internationale Dagen van de Industriële Film is van vele zijden de wens geuit, de mogelijkheden te bestuderen om dergelijke manifestaties periodiek te herhalen. Het Bel gische Ministerie van Arbeid en Sociale Voorzorg heeft aan deze algemene wens gevolg gegeven met als resultaat, dat onder auspiciën van het Commissariaat-Generaal voor de Bevordering van de Arbeid van 7 tot 20 December te Brussel de Tweede Internationale Dagen van de Film toegepast op Nijverheid en Arbeid zullen worden gehou den. De benaming van deze „Internationale Dagen" werd enigszins gewijzigd ten einde het doel duidelijker weer te geven. De manifestaties zullen veertien dagen duren en onder meer omvatten: een academische zitting; seminaria welke georganiseerd zullen worden volgens industriesector of onderwerp (beroepsvorming, rationalisatie, veiligheid enz.)drie internationale studiedagen met elke avond een vertoning van afwisselende films, welke voor algemene vertoning geschikt zijn; een slotvergadering met enige zeer gewaardeerde films. Het doel van deze internationale bijeenkomst is de opmerkelijkste cinematografische realisaties op het gebied van de industriële navorsing, beroepsvorming, technische scholing, industriële propaganda, technische voorlichting, rationalisatie en behandeling van de menselijke proble" men van de arbeid, en die van practisch belang zijn, te confronteren, te bestuderen en kenbaar te maken. Men wenst hierdoor het nut van de film op het gebied van arbeid en nijverheid aan te tonen, de beste toepassing 14

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1956 | | pagina 14