Grote belangstelling voor demonstraties met nieuw panoramisch projeetiesystecm IS IL II Xr 2MB Photo kina 1956 Het 70 en 35 mm filmmateriaal ter vergelijking naast elkaar afgedrukt De jaarlijkse internationale tentoonstelling van foto- cn filmapparaten te Keulen, de ..Photokina 1956'", vond dit jaar plaats in de periode van 29 September tot 8 Oc- tober. Er was wederom veel te zien, vooral op het gebied van de fotografie, maar ook de 35 mm film was niet vergeten. Speciaal de eerste Europese openbare demonstraties van het Philips Tod-AO-projectiesysteem trokken in bedrijf- kringen grote belangstelling. Philips had voor deze demonstraties een van de tentoon stellingsruimten als bioscoop ingericht en daar een enorm projectiedoek geplaatst met een breedte van ruim 17 meter bij een hoogte van circa acht meter. Het doek was voorts sterk gebogen opgesteld met een holling van maar liefst vier meter. Hoewel over de Todd-AO projectoren reeds vrij uitvoe rige bijzonderheden zijn gepubliceerd in het Aprilnummcr van de lopende jaargang van dit orgaan, willen wij hier volledigheidshalve nog enige speciale kenmerken herhalen. In de eerste plaats dient men dan te weten, dat de nieuwe projector geschikt is om 70 mm brede film te ver- lonen, hetgeen tijdens de demonstraties ook is geschied. De hoogte van het filmbeeld omvat vijf perforatiegaatjes tegen vier bij het 35 mm formaat en in de breedte wordt ongeveer 49 mm door het beeld in beslag genomen tegen 20.9 mm bij het normale beeld en het wide sereen-beeld, 21,3 mm bij het cinemascope-beeld met optisch geluid en 23,2 mm bij het cinemascope-beeld met magnetisch ge luid. De projectiesnelheid is opgevoerd tot 30 beelden per seconde. Gebleken was namelijk, dat bij de projectie van het zeer brede beeld onze ogen aan de zijkanten van het beeld een zeer hinderlijk flikkeren waarnemen bij een projectiesnelheid van 24 beelden per seconde. Bij een snelheid van 30 beelden per seconde is dit euvel weer verdwenen. Hierbij wordt de lichtbundel dus 60 maal per 22 seconde onderbroken tegen 48 maal bij de normale projectie. Een nevenvoordeel van deze gro tere projectiesnelheid is, dat daar door tevens de geluidskwaliteit kan worden verbeterd. Deze hangt name lijk nauw samen met hel tempo, waarmede de magnetische geluidsspo ren langs de aftastinrichting worden gevoerd. Ten einde de brede filmstrook een voldoende stijfheid te geren bij het passeren van het beeldvenster is dat in verticale richting enigszins bol uitgevoerd. Daar voor een goede uitlichting van het zeer brede beeld uiteraard meer licht nodig is dan tot dusverre het geval was, werd de stroomsterkte in het lampenhuis opgevoerd tot ongeveer 150 ampère. waarvoor natuurlijk speciale gelijkrichters nodig zijn. Als gevolg van al deze extra prestaties is de machine. zoals uit de hierbij afgedrukte foto duidelijk blijkt, veel robusler uitgevoerd dan de normale projectoren. De geluidsweergave geschiedt langs electromagnetische weg en de film is voorzien van niet minder dan zes magnetische sporen, waarvan er zich twee aan iedere zijde buiten de perforatie bevinden en twee aan de binnenzijde van de perforatie. Een tweede specifieke bijzonderheid van de Todd-AO- projector is dat zij tevens geschikt is gemaakt voor de ver toning van 35 mm films. Daartoe heeft men de tamboer en verdere tandrollen aan de buitenzijde voorzien van een landing voor 70 mm film en aan de binnenzijde zijn lager liggende tandkransen aangebracht voor het 35 mm film- formaal. Voorts schijnt hel ook mogelijk Ie zijn deze projector op eenvoudige wijze geschikt te maken voor de vertoning van 55 en 65 mm brede film. Voor wat betreft het geluidsgedeelte is de machine uit gerust met een tien-sporige electromagnetische aftastinrich ting zowel als met een normale fotografische soundbox. De tien-sporige aftastinrichting is nodig om bij gebruik van 70 mm film de daarop aanwezige zes sporen te kun nen reproduceren. De overige vier sporen worden gebruikt bij de vertoning van 35 mm cinemascopefilms met magne tisch geluid. Uit het vorenstaande volgt, dat bij vertoning van 70 mm film het aantal luidsprekers achter het doek, dat zoals be kend bij cinemascopefilms met magnetisch geluid is vast gesteld op drie, moet worden verhoogd tot vijf. Het zesde geluidsspoor is hier bestemd voor effectgeluiden, welke worden weergegeven door een aantal luidsprekers, die over de zaal zijn verdeeld. De met hel Todd-AO-systeem te Keulen gegeven demon straties kunnen alleszins geslaagd worden genoemd. Er werd eerst een korte film vertoond, waarbij de mo gelijkheden van het zeer grote holle scherm werden ge demonstreerd. De toeschouwers kregen bij dit filmpje de indruk in de handeling te zijn opgenomen. Bij de grote panoramische scènes bereikte men fraaie diepte-effecten, in het bijzonder bij de opnamen van een besneeuwd berg landschap, dat vanuit een vliegtuig was opgenomen. Ook de overige opnamen in het sensationele genre wa ren suggestief en het publiek reageerde daarbij als bij de enige jaren geleden geïntroduceerde 3D-films. Vervolgens zijn nog enkele opnamen vertoond uit de film „Oklahoma", waarbij de dieptewerking veel minder sprekend was, doch ook hier imponeerde de mogelijkheden van het grote beeld. Ten einde het verschil in beeldformaat zeer duidelijk te onderstrepen vertoonden de organisatoren eerst een stukje normaalfilm op het conventionele formaat om daarna vrij plotseling over te schakelen op het grote Todd-AO-beeld met zijn zes-kanalige geluidsweergave. Deze vergelijking was inderdaad sprekend, doch niet geheel zuiver, daar er buiten de voorheen gangbare 3 x 4 I 1.33) beeldverhouding practisch overal in de biosco pen thans met grotere beeldformaten wordt gewerkt. Het ware daarom naar onze mening juister geweest zeker ten behoeve van de bedrijfsgenoten die de demonstratie bijwoonden om, wanneer men al vergelijkingen wilde treffen, waarin ook het cinemascope- öa wide sereen-for maat, bijvoorbeeld in de verhouding 1 1,85, te betrekken. Uiteraard zouden de verschillen dan minder treffend zijn. Keren wij nu nog even terug naar de zo juist genoemde zes-kanalige geluidsweergave dan moei worden gezegd, dat de kwaliteit daarvan buitengewoon fraai was. Ten aanzien van de beeldkwaliteit kunnen wij dit echter niet zo sterk zeggen, daar de scherpte ons, ondanks hei toegepaste zeer brede filmmateriaal, nu en dan wal tegen viel. Mogelijk is dit een gevolg van de zeer diepe hoi- ling van het doek, waartegen de dieptescherpte van hel bijzondere projectie-objectief niet geheel is opgewassen. Hel zou derhalve naar onze mening zeker interessant zijn eens proeven te nemen met een vlak. of althans veel min der diep gebogen projectiedoek van ongeveer dezelfde grootte. Een tweede nadeel van de diepe holling van het doek leek ons het feit, dat de beelden in het midden nu en dan door lichtreflecties van de zijkanten van het scherm over- straald schenen te worden, waardoor de contrasten tussen licht en donker soms vrij vaag waren. Deze betrekkelijke kleinigheden doen echter aan de be tekenis van het nieuwe systeem geen afbreuk en wij zien de verdere ontwikkeling met belangstelling tegemoet. Wel moet hierbij volledigheidshalve worden aangete kend, dat de Todd-AO-apparatuur een zeer kostbare aan gelegenheid is er werden bedragen van circa 125.000 De Zeiss Ikon Xenonlamp in het daarbij behorende speciale lampen- huis. Aan de rechterzijde van de lamp is de tweede hulpspiegel opgesteld. De Philips Todd-AO projector voor 70 en 35 mm film 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1956 | | pagina 21