Het rendement der reclamefilms Op het jongstleden gehouden congres van het Genoot schap voor Reclame heeft Prof. Dr. F. Bergler een inlei ding gehouden over productieve reclame, waarbij hij nogal wat aandacht heeft geschonken aan de reclamefilms. Pro fessor Bergler is voorzitter van de Gesellschaft für Kon- sumforschung te Neurenberg. Prof. Bergler heeft daarbij betoogd, dat reclame een verschijnsel is van de tegenwoordige tijd, dat het gehele maatschappelijke leven doordringt, een, groots verschijn sel, zonder hetwelk men zich onze moderne maatschappij nauwelijks meer kan voorstellen, omdat het hier om een allesomvattend fenomeen gaat. Daaruit volgt, dat de reclame niet alleen waardering heeft ontmoet, maar ook bij herhaling hevig is aangeval len. Iets dergelijks doet zich bij alle belangrijke tijdsver schijnselen voor. Maar van jaar tot jaar worden de stem men van onbehagen en kritiek steeds luider. Men behoeft slechts om zich heen te zien om vast te stellen, dat met het groeien van de intensiteit der reclame ook de tegen stemmen steeds krachtiger worden. Die stemmen komen uit de meest verschillende kringen van de maatschappij. Het zijn stemmen met een politieke achtergrond en andere. Zij spreken het verwijt uit. dat reclamemensen zich zo inspannen voor de reclame om derwille van de reclame zélf. Werkelijk is het onder bepaalde omstandigheden nodig gebleken, reclame te maken voor de reclame. Dat moest gebeuren om voor de reclame een goed klimaat te ver schaffen, aangezien blijkbaar dat goede klimaat op de een of andere wijze beïnvloed was. Vanwaar dit onbehagen tegen de reclame? Er zijn vele gronden voor aan te voeren. Het onbehagen hangt echter vaak in sterke mate samen met wat wij „reclame-kosten" plegen te noemen. Velen doen het voorkomen, alsof bij liet maken van reclame geld het raam uit wordt gegooid zonder zichtbare resultaten. Intussen is de invloed van de reclame alom tegenwoor dig. Geen mens kan zich in onze tijd aan de reclame en aan de invloed daarvan ook zelfs maar korte tijd onttrek ken. Het getal der reclamemiddelen groeit voortdurend. Uit dit alles laat zich verklaren, dat iemand in een voor dracht onlangs kon zeggen„Je kunt "s nachts geen ster ven meer zien. omdat ze verbleken door de lichtreclames". Niemand is thuis meer alleen. De reclame dringt door deuren en poorten. In onze dagelijkse lectuur, aan de radio, bij het genot van de televisie: altijd is de reclame er bij. De vraag of reclame productief is beantwoordde Pro fessor Bergler in positieve zin. Hij achtte echter een steeds verder gaand onderzoek naar het rendement der reclame vereist. In zijn verdere beschouwingen, die vooral op reclame- technisch terrein lagen, heeft Professor Bergler nogal wat aandacht besteed aan de reclamefilm. Hetgeen hij hierover heeft gezegd, laten wij in extenso volgen: „Misschien is U ook de Duitse schlager bekend schlagers leven óók maar heel kort „Der Theodor im Fussballtor". In Duitsland althans is deze schlager enorm populair geworden. Er is geen levende Duitser die deze schlager niet kent. Ik kom hier. zoals U al begrijpt, te spreken over de reclamefilm. Een firma in mijn land heeft de schlager „Der Theodor im Fussballtor" in het middelpunt ge plaatst van een reclamefilm. De inhoud van deze reclame film kan ik U met een paar woorden wel duidelijk ma ken. Die Theodor is een uitstekende doelverdediger. Maar op een kwade dag wordt hij snipverkouden en alles gaat mis. Hij voelt zich dood-ongelukkig. Telkens als er een tegenstander met de bal aan komt zetten, loopt het water hem over zijn gezicht. En natuurlijk houdt hij de bal niet uit zijn doel. Maar dan doet er zich opeens een wonder voor. Uit de lucht dwarrelt een pakje papieren zakdoeken. Ik kan U hier wel tussen haakjes meedelen, dat de firma die de film liet maken zulke papieren zakdoeken op de markt brengt. Welnu, Theodor vangt de uit de lucht dwarrelende papieren zakdoeken op. Hij snuit. En van dit ogenblik wordt hij een voetbal-acrobaat zoals de wereld nog niet eerder heeft gezien. Hij houdt alle ballen. En dat niet allen in en vóór zijn doel, maar ook drie meter er boven. Hij is letterlijk overal. Op het laatst ziet hij zelfs kans, achterover gebogen tus sen zijn benen door nog ballen te stoppen. Omdat hij nu deze papieren zakdoeken heeft, kan hij zijn taak op on gehoorde wijze vervullen. Iedereen die toen de film zag, weet nog precies hoe ze was. De film was werkelijk ook heel knap gemaakt en bediende zich natuurlijk dankbaar van de schlager „Der Theodor im Fussballtor". De mensen hebben, geloof ik. over het algemeen ook wel kunnen begrijpen, dat het een reclamefilm was. Maar.waarvóór de reclame was, wist niemand. De moraal was: „O, was het een reclame- film! Dat moe ten de lui zéggen. Dan interesseren wij ons er voor! Zoals aan alle moraal hechten wij aan déze moraal te weinig geloof. Nog een andere reclamefilm wil ik in dit verband noe men, die op andere motieven teruggaat. Het gaat in dit geval om een reclame voor een wasmiddel. De film-situatie is hierin verlegd naar de Noordpool. Alles is er nog wit. De sneeuw is wit, de dieren zijn wit. Er lopen van die vogels rond die U wel kent: pinguins. Maar ook die zijn helemaal wit. Dan komt er een gewel dige hittegolf. De witte sneeuw smelt weg en de donkere 29

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1957 | | pagina 30