Opgave ]\o. 4 Pag. 2: aarde* komt tevoorschijn. De pinguins, die in die aarde wroeten, worden zwart, helemaal zwart. Dan komt er een schip. Aan boord zijn matrozen met louter smetteloos witte matrozen pakjes aan. En één van de mannen is bezig, aan dek de was te doen. Een treu rende pinguin ziet dat en wast zich óók, met het was middel van die matroos. De vogel strijkt zich over de buik en wordt daar maar daar alléén spierwit. De andere pinguins zien dat. En nu komen ze allemaal op het schip af marcheren. De matroos zegt radeloos: „Ik heb niet genoeg voor zoveel pinguins. Ik heb alleen maar voor ieder één streek." Sindsdien hebben alle pinguins dat witte vest, dat wij wel kennen. De handeling als zodanig is de mensen van deze film van het begin tot het eind bijgebleven. Het product waarom het ging echter niet. Dat was wèl het geval bij een andere film van zeer nuchter en realistisch karakter, die er van de aanvang af geen twijfel over liet: dit is reclame. In een paar minu ten tijds noemde deze film wel vijftig maal de naam van het product. En ze had een veel groter resultaat dan die kunstzinnige, interessante en amusante film van de pin guins, die de mensen alleen maar bezig hield. Onze onderzoekingen hebben vastgesteld, dat ook de werking van de kleurenfilm lang niet zo groot is als men veelal denkt, met name dan de extra-werking door de kleur in vergelijking met de gewone" zwart-wit-film. Althans voorzover het gaat om de mentaliteit van de Duitse consument kan een reclamemakende firma zich de veel grotere kosten van een kleurenfilm gerust sparen. Zoals de trucfilm onder bepaalde omstandigheden meer van de eigenlijke verkoopboodschap af kan leiden dan dat ze er toe bijdraagt, het product onder de aandacht van de consument te brengen, zo wordt ook het „sex- appeal" in de reclame dikwijls verkeerd beoordeeld. Dat men door sex-appeal de aandacht van de consument trekt, wil nog volstrekt niet zeggen, dat die aandacht daarmee ook op het product wordt gericht. Het omgekeerde bleek heel dikwijls het geval: de aandacht richtte zich op de .,sex" en werd daarbij juist afgeleid van het product". Uit de strekking van het betoog bleek verder, dat Pro fessor Bergler de goede reclamefilm als een bijzonder effectief reclamemedium beschouwt. Pae. Ledenraad Schrappen: H. J. de Vries, Groningen. Toevoegen: Vacature. Idem op pagina 4, Afdelingsraad; op pagina 6, Afdeling Het Noorden en op pagina 7. Com missie van Geschillen. 4: Afdelingsraad Schrappen: Vacature (H) Toevoegen: Mr. H. Wilton, 's-Gravenhage, af tredend 1957. Pag. 5: Afdeling 's-Gravenhage (Gewijzigde opgave) Als jaren van aftreden vermelden na R. Uges 1958; Mr. H. Wilton 1957; M. S. Schaap 1957; J. J. L. Gielisse 1957; D. Raphel 1957; S. Barnstijn 1957 en W. F. Dubbelde- man 1958. Nieuw secretariaat: Boekhorststraat 96, 's-Gra venhage, telefoon 112911-01700. Pag. 6: Afdeling Het Westen Schrappen: K. J. Kaptein. Middelharnis. Secre taris. In plaats daarvan toevoegenvacature. Waarnemend Secretaris is A. A. Moser. Stok- dijkkade 23, Naaldwijk, telefoon 4727-01740. Pag. 7: Commissie van Geschillen Ie Kamer. De naam C. van der Wilden, Haarlem, ver vangen door K. F. J. Wijsmulier, Amsterdam. 3e Kamer Schrappen: H. J. de Vries. Groningen. ToevoegenVacature. Pag. 10: Stichting I.O.T.B. A. Hakhof, Rokin 54, Amsterdam, vervangen door H. A. Fluyter. Woestduinstraat 91, Amsterdam. Adres D. Meenhorst veranderen inSpui 47. 's-Gravenhage Pag. 12: Stichting Bio-Vacantieoord De vermelding „vacature" vervangen door: M. J. W. Peters, Venlo. Pag. 15: Amsterdam. Alhambra Toevoegen als leider: D. J. L. Kolenbrander. Amsterdam, Corso Toevoegen als leider: T. van Doorn. Schrappen: C. A. de Graaf, leider. edelegeerd com- Pag. 16: Amsterdam. Cinétol. Toevoegen na D. Vriesman missaris: .,en leider". Idem op pagina 18 onder De Uitkijk Amsterdam en op pagina 72 onder Amsterdam. Amstel-Film. Pag. 17: Amsterdam, Du Midi Schrappen: de vennote Mevr. J. Nöggerath- Lucas en de woorden: privé-adres, etc. Amsterdam, Nöggerath Toevoegen als leider: P. Kraan. Amsterdam, Passage Toevoegen als leider: J. de Boer. Pag. 18: Amsterdam, Rialto corr.adres Amsteldijk 19 wijzigen in: Ceintuur baan 338-340. Pag. 19Appingedam Schrappen de woorden „geen kengetal". Toevoegen: Kengetal 05960. Telefoon 137 is gewijzigd in 2202. SO

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1957 | | pagina 31