Verbouwing hische ontwikkeling worden opengehouden. Want wie zou wat heden bereikt werd voor het einddoel willen houden? Maar de inrichting van de bioscoop, het uiterlijk, het effect, de uitwerking en de sfeer van het huis, welke het nieuwe gebouw pas tot het filmtheater maken dat in de smaak valt en alle bezoekers in geestdrift brengt, kan slechts tot stand komen door nauwe samenwerking tussen ervaren en steeds nieuwe wegen zoekende scheppende kunstenaars, de architect en de voor alles openstaande ambachtslieden der afzonderlijke firma's. Of het nu om het architectonisch onberispelijke, moderne en in vak kundig opzicht in 't oog springende metaalwerk van portalen, kassa's, vitrines, beslag, trapleuningen en balustrades gaat. of om lichtbronnen van metaal, messing, porselein, glas of kunststoffen of het nu vloerbedekkingen en modern behang van welke schakering en kleur ook be treft of trapbekledingen, kunststenen trappen, wandbekle- ding, gordijnen, portières en decoraties, altijd zal de totaalindruk, het samengaan en het zich aanvullen of het opvoeren bepalend zijn en beslissen. De uitvoering in kleur moet de afsluiting zijn -- in de harmonie zal pas het meesterschap blijken! De eigenlijke afwerking van de toeschouwersruimte in gecombineerd meubel- en timmer werk, de keuze van de stoffen en wandbekledingen. de keuze van vorm, kleur en materiaal van de bioscoop fauteuils, de luchtverversingsinstallatie en de lichtorna- menten, dat alles verdient op zichzelf en in samenhang met het geheel heel bijzondere aandacht en het zou werkelijk te ver voeren hier al te diep op in te gaan. Het gereedgekomen nieuwe gebouw moet een toonbeeld zijn van heldere en doelmatige planning en van eenvoudig, maar vakkundig voortreffelijk handwerk. Maar slechts uit de kennis van de gehele materie en ook van de bedrijfs belangen van het bioscoopwezen kan een zowel rendabele alsook vruchtbare oplossing groeien. De verbouwing en de daarmede meestal beoogde uit breiding stellen aan het kunnen van de architect, die de opdracht moet uitwerken, soms nog veel hogere eisen dan de zojuist besproken nieuwbouw. Maar dikwijls schijnt ook het doel nóg begerenswaardiger. Het gaat er om. om aan een oude omlijsting een nieuwe inhoud te geven, niet zelden iets geheel nieuws te scheppen, zonder dat te ver mijden kosten ontstaan en vóór alles kostbare tijd en daarmede speeltijd en inkomsten verloren gaan. Maar op de eerste plaats moet de verbouwing zich ook tot het hart van de bioscoop, de technische afdeling en inrichting, uitstrekken. Meestal moet hier aan oude mis standen een einde worden gemaakt. De technische ont wikkeling eist, dat plannen ook dan al weer met het oog op de toekomst worden ontworpen en uitgevoerd. Bij geen enkele verbouwing mag men dit vergeten! Bange aarze ling, ook voor ingrijpen in de constructie, kan op een gegeven ogenblik een misschien welkome besparing be tekenen, maar reeds korte tijd later wordt deze opgeslokt door een veelvoud van kosten, welke door de inge volge een zich dan baanbrekende ontwikkeling nood- ■zakelijk geworden werkzaamheden, ontstaan. Precies zo als ook bij de nieuwbouw moet iets fundamenteels ge creëerd worden en verkeerd begrepen zuinigheid in geld of ook in tijd (die ook weer inkomsten èn dus geld be tekent) kan zich al spoedig daarna ernstig wreken. Een projectiedoek vergroten wil tegenwoordig bij lange na nog niet zeggen, dat men met de ontwikkeling gelijke tred houdtin de meeste gevallen is het een nood maatregel. De verbouwing en uitbreiding is in het bijzonder het gebied van de gespecialiseerde firma's, die vaak in enkele dagen, soms zelfs in enkele uren, van zorgvuldig voor bereide en georganiseerde arbeid een nieuw zaalplafond. hetzij uit acoustische-, gips-, houtvezelplaten, insulid- of soortgelijke platen vervaardigd, aanbrengen; firma's die als door toverhand geleid toneelkaders, architraven, pylas- ters of spanten plaatsen, die loges, achterwanden van zalen met acoustisch onberispelijke en architectonisch doeltref fende materialen bekleden en dat alles meestal in zeer korte tijd, daar ieder detail op de meest zorgvuldige wijze De zaal van de Kurlichtspiele in Bad Godesberg, voordat zij werd aangepast aan de eisen van de mo derne projectie techniek

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1957 | | pagina 8