■Wpflv Situatie Gescheiden in- en uitgangen De zaalvorm Een beschouwing over de bouw van het Calypso Theater te Amsterdam door Ir. H. van Vreeswijk b. i. Zaal en balcon iiuriiiitect m het mm.... Langsdoorsnede, welke laat zien hoc deze bioscoop geheel in het Bellevuecomplex is ingebouwd Het Calypso-theater is ondergebracht in hel „Belle- vue"-complex, toebehorend aan de N.V. Exploitatiemaat schappij „Hollandais", van welke N.V. de initiatiefnemer Mr. P. A. Meerburg de ruimten in huur heeft verkregen, welke eertijds als Cabaret Domino, daarvoor als Tanzklause en nog veel langer geleden bij de Maatschappij tot Bevordering der Bouwkunst in gebruik waren, die het gebouw als haar zetel had doen optrekken. Op de parterre stond ons zeer weinig ruimte ter beschik king; de bioscoopzaal moest op de zes meter boven het trottoir liggende eerste etage worden ontworpen. Slechts door ook Bellevue ingrijpend te verbouwen werd het mo gelijk Calypso van voldoende in- en uitgangen te voorzien. Gelukkig kon omtrent dit punt na lang overleg overeen stemming met de eigenaresse worden bereikt, zodat thans naast de ingang van het Nieuwe de la Mar-theater de cassahal van Calypso is gekomen, terwijl daarnaast ook Bellevue een nieuwe royale ingang aan de Marnixstraat heeft verkregen. Hierdoor is het karakter van het eertijds nogal doodse begin van de Marnixstraat ingrijpend gewij zigd en is het a.h.w. een uitbreiding geworden van het amusementscentrum Leidscheplein. De ligging der zaal op de verdieping maakte het nood zakelijk vele trappen aan te brengen. Calypso bevat in totaal 602 plaatsen, waarvan 414 in de zaal en 188 op het balcon. Volgens de geldende Brandweervoorschriften be tekent dit dat in totaal een breedte aan trappen van 6,60 m naar de straat moet voeren. Aanwezig is een toegangstrap van o,30 m breed en er zijn drie uitgangstrappen van elk 1,20 m breed, zodat in totaal 6,90 m breedte aanwezig is. Alle trappen voeren rechtstreeks naar de straat en hel plan is zodanig opgezet, dat het publiek zaal en balcon verlaat via speciale uitgangstrappen, zonder nog eens de toegangstrappen te betreden. De wachthall, welke op een insteekverdieping is gelegen (onder de zaal vloer en boven de gardemanger van ..Bellevue") blijft dus beschikbaar voor de wachtenden, die de volgende voorstelling willen bezoeken. Op de etage was beschikbaar een ruimte van 18 rn breed en voor het grootste deel slechts 23 m diep, in hoofdzaak rechthoekig, doch aan één lange zijde over de helft der lengte afgeschuind. De enige mogelijkheid om op deze betrekkelijk geringe oppervlakte toch een exploitabel theater te bouwen was nu om niettegenstaande de hoge ligging der zaal toch een balcon in te bouwen en de cabine onder dit balcon aan te brengen. Door nu de drie andere hoeken der ruimte eveneens af te schuinen ontstond als grondvorm voor de zaal een zes hoek met een grootste breedte van 18 m en een lange as van 23 m. De afgesneden driehoeken ter weerszijden van de pro- jectiewand er wordt om de beschikbare ruimte geheel te benutten geprojecteerd op de binnenzijde van de gevel aan de Marnixstraat zijn benut voor het onderbrengen van de uitgangstrappen van zaal en balcon, alsmede voor vertrekjes voor de ouvreuses en de portiers (de vloer ligt op plus 10,85 m), van het aanzuigkanaal naar het dak voor verse lucht en van de inblaasventilator behorend tot de ventilatie-installatie der zaal. De derde afgesneden driehoek, welke alleen boven het niveau van het balcon voorkomt, omsluit de ruimte die benut wordt voor de afzuigventilator en voor de ladder, die naar de zolder voert. De zeshoekige omsluiting der ruimte geeft deze zaal een eigen en besloten karakter. De beeldwand wordt geheel afgesloten door het oranje-rode veloursgordijn, dat van bovenaf verlicht wordt door 24 Volts Attraluxlampen van 150 Watt elk op afstanden van 60 cm aangebracht. Tevo ren hebben wij deze verlichting in de Philipsdemonstratie- zaal te Eindhoven ..uitgeprobeerd" en het resultaat be antwoordde dan ook volkomen aan de verwachtingen. De rijke plooienval van het doek komt zeer goed tot zijn recht, terwijl door de reflex een warme gloed over het interieur ligt. De twee hierop aansluitende van elkaar wijkende wan den zijn blauw-groen van kleur, terwijl de zich in deze wanden bevindende nissen voor de uitgangen in de kleur van het grodijn zijn gehouden. Op deze grote wandvlakken werden twee plastieken in getint gips aangebracht van de hand van de Arnhemse beeldhouwer John Grosman, die Ier rechterzijde een uitbeelding gaf van de nymph Calypso, staande in de opening van haar grot, terwijl ter linkerzijde Odysseus op een vlot zee kiest. Beide plastieken zweven vrij voor de wand en mogen als bijzonder geslaagd wor den aangemerkt. De compositie is van een zekere speels heid, doch voldoende strak en niet te zeer gedetailleerd. Zij passen uitnemend in de ruimte, welke zij zinvol verrijken. gelijk dit ook in de bedoeling lag. Het is bijzonder te waarderen dat de Combinatie Meerburg deze kunstenaar bij het werk heeft willen betrekken en hem deze niet ge makkelijke opdracht verstrekte, waarvan hij zich uitne mend heeft gekweten. De zeshoekige vorm der bioscoopzaal komt het meest tot zijn recht op het balcon en wordt daar nog gepronon ceerd door de langs de wanden gaande üchlkoof in het plafond, welke de eerste verlicht en het laatste donker laat. In deze koof zijn Philinea-lampen aangebracht. welke een intiem zacht licht geven. Twee zijbalcons voeren naar de uitgangstrappen. Achter de balcon-loges ligt een tussenpad. Men betreedt het bal con in het midden van dit tussenpad. De naar elkaar toelopende zijwanden van het balcon zijn bekleed met leerdoek in verticale, iets gebolde banen, welke in drie tinten van grijsgroen tot grijs zijn geva rieerd. De loges zijn met leerdoek in de kleur van hel voor- gordijn bekleed, de achterwand met grijsgroen leerdoek. Als vloerbedekking in de paden van zaal en balcon is blauwgroen haarvilt gekozen, terwijl de zwarte fauteuils met mosterdgele velours zijn bekleed. Onder de fauteuils is een bedekking van linoleum aangebracht. Het zaalplafond is zeer donkergroen geschilderd en in dit plafond zijn in twee concentrische cirkels in totaal 18 lampen ingelaten, die voor de directe verlichting zorgen en welke lampen op zolder verwisselbaar zijn. De balconballustrade en de voorwand van het podium bestaan uit even los van elkaar geplaatste eenvoudige geprofileerde stroken hout, welke licht grijs zijn gespoten. Overzicht run zaal en balkon, welke plaats bieden aan resp. 414 en 188 toeschouwers

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1957 | | pagina 10