Ministerie een Productiefonds voor Nederlandse Films in het leven is geroepen, waardoor er reeds in het eerste jaar van deze samenwerking een drietal speelfilms in productie konden worden genomen. Ik weet het. het is t n voorzichtig begin, maar toch een veelbelovend begin, want hiermede is eindelijk de basis geschapen om te komen tot een regelmatige speelfilmproductie, waarnaar wij nu reeds jaren uitzien. Ik kan L de verzekering geven, dat ik er alles op zal zetten om op de eenmaal ingeslagen weg voort te gaan en ik ben ervan overtuigd, dat dit ook het voornemen is van het Nederlands filmbedrijf, dal reeds meermalen op zo ondubbelzinnige wijze heeft getoond, dat het hem ernst is met de bevordering van een nationale speelfilmindustrie. ij kunnen slechts hopen, dat zodoende de Nederlandse speelfilm geleidelijk eenzelfde goede naam zal verkrijgen als thans reeds het geval is met de Nederlandse documen taire films en het onvolprezen Nederlands journaal. Zie ik het goed. dan is het de bedoeling van de organi satoren van deze lil inweek, niet zoals wel eens op buiten landse filmfestivals hel geval schijnt geweest te zijn, het snobisme in de hand te werken, maar om het grote publiek bij dit filnigebeuren te betrekken, te trachten zijn smaak te verbeteren en het door middel van een aantal congressen, een tentoonstelling, een demonstratie en zelfs openluchtvoorstellingen, doen kennisnemen van verschillende problemen rondom de film, zoals daar zijn: et bela ii" an de film voor religie, cultuur en samen o De Burgemeestei van Den llnap. Mr. II. M. T. Kolfschoten, begroet Sir Arthur Elton, Directeui van het Film Centre te Londen, tijdens de ontvangst van het College van Burgemeester en Wet houders ten stadhuize. leving; het gebruik van de film op het gebied van het maatschappelijk leven; film en vrijetijdsbesteding enz. Over het aan de orde stellen van al deze onderwerpen kan ik mij als minister van Onderwijs, Kunsten en We ienschappen alleen maar verheugen. Ik zou bij elk van deze punten eigenlijk stil moeten staan. Maar het kan hedenavond niet mijn taak zijn U te lang in te leiden; immers het is voor hen die gekomen zijn om een film te aanschouwen niet aangenaam langer dan noodzakelijk er aan herinnerd te worden, dat het woord slechts als functioneel onderdeel in een film thuis hoort. Laat ik dan ook Uw geduld niet langer op de proef stellen, maar U thans als eerste film van deze filmweek aankondigen de in mijn opdracht vervaardigde film van Bert Haan?lra: ..R e m b r a n d t. schilder van d e m e n s". Het verheugt mij bijzonder, dat de keuzecommissie mei deze Nederlandse film. gewijd aan onze grootste Nederlandse schilder, vervaardigd door één van de winnaars van de filmprijs tijdens de filmweek in Arnhem, dit feest heeft willen openen. Moge het hoge peil, dat in deze film wordt bereikt, gedurende het gehele programma van deze week worden volgehouden. Dan zal de Filmweek Den Haag 1957. die ik hierbij gaarne ge opend verklaar, voldaan hebben aan de verwachtingen, die wij allen ervan koesteren." Deze rede werd met een instemmend applaus onder streept. Na de vertoning van de ontroerende documentaire Rembrandt, schilder van de mens" barstte een spontane ovatie los. die door Bert Haanstra, staande in de loge in ontvangst werd genomen. Ook de vertoning van Otto Preminger's Saint Joan", een vertolking van Graham Greenes filmbewerking van Shaws gelijknamige tragedie over de Maagd van Orléans, werd beloond met een hartelijk applaus. Het late uur was voor velen geen beletsel om zich door de inmiddels iets afgekoelde middernachtelijke straten naar het centrum van Den Haag te begeven ter bijwoning van een ontvangst, welke door Burgemeester en Wet houders ter gelegenheid van de opening der Filmweek in het Oude Stadhuis aan de Groenmarkt werd gegeven. Daar ontving de met ambtsketen getooide Burgervader van Den Haag de vele genodigden op de hem eigen charmante wijze met een hartelijke handdruk en een persoonlijk woord. Mr. H. A. M. T. Kolfschoten, die onder vele op merkelijke eigenschappen ook die bezit van een geboren linguist Ie zijn. deed de vele buitenlandse gasten verbaasd staan door de wijze, waarop hij hen elk in hun moedertaal welkom heette, en niet op de laatste plaats de actrice Guiletta Masina, waarmede hij zich in vloeiend Italiaans onderhield. Met deze stijlvolle receptie werd de eerste dag van de Filmweek besloten. 14

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1957 | | pagina 15