Contactdag Katholieke Film Actie en Katholiek Filmcentrum voor de Jeugd Voor de Contactdag van de Katholieke F i I m Actie en het Katholiek Filmcentrum v o o r d e J e u g d op Dinsdag 18 Juni in de aula van hel Haags Gemeentemuseum bleek bijzonder veel belangstelling te Inslaan. Ongeveer 500 aanvragen om plaatsen kwamen op het bureau binnen, waarvan er, gezien de beperkte ruimte in de museum-aula. maar een goede 300 konden worden gehonoreerd. De plotselinge, drukkende hitte (het bleek achteraf de warmste dag van de hele filmweek) heeft de werkelijk;' opkomst overigens niet noemenswaardig beïnvloed, zodat de morgenzitting om half elf met een welgevulde zaal kon beginnen. Mr. W. C. A. Francissen, burgemeester van Si. Michiels-Gestel, secretaris van de K.F.A. en voorzitter van het K.F.J. opende deze congresdag, die. geheel in het teken stond van het belang van de film voor godsdienst, cul- tiiiit- en samenleving. Na een welkomstwoord aan de vele vertegenwoordigers van officiële instanties, filmorganisa- lics en opvoedingsinstituten gaf hij een korte schets van hel «eik van K.F.A.-K.F.J.. zoals dat zich in de laatste jaren ontwikkeld heeft. Een drietal kaderscholen of jaar- cursussen (thans lol twee jaar uitgebreid), een tachtigtal verspreide cursussen in allerlei milieu's, een bloeiende documentatie- en informatiedienst en een brochurenreeks geven o.a. reeds voldoende aan, dat het de K.F.A. en hel K.F.J. ernst is met het werk voor een gezonde filmcultuur. Het is geen uiterlijk spectaculair werk. maar een grondige en naar de diepte gravende, strijd voor de verhoging van de goede smaak en de verantwoordelijkheidszin van hel Nederlandse bioscooppubliek, opdat de waardevolle film steeds beter leefbaar wordt en steeds betere kansen krijgt. Hierna was hel woord aan Mr. Jan D e r k s. die in een uiterst levendig betoog het belang van de moderne communicatiemiddelen ten aanzien van godsdienst, cultuur en samenleving benaderde. Hij begon met vast te stellen, dat de hedendaagse communicatiemiddelen veel gesloten gemeenschappen hebben opengebroken of doen verdwijnen. Dil doorbreken is niet altijd geleidelijk en zachtzinnig gebeurd en dil heeft conflicten opgeroepen die het geloof en hel zedelijk houvast gemakkelijk in gevaar kunnen brengen. De vergelijking van de spreker met hel kuiken dal geweldadig uit zijn ei wordt bevrijd, liet aan duidelijk heid niels te wensen over. Dit houdt echter niet in. dal genoemde communicatie middelen in zichzelf verkeerd zouden zijn. Het kwade ge bruik dat men ervan kan maken zal door de Schepper in zijn wereldplan zijn ingecalculeerd. Daarom kunnen wij in deze middelen een verrijking zien van het onderling menselijk contacl en de groei naar supra-nationale ver houdingen. En daarom moeten we deze middelen dan ook gebruiken. I blaas is deze noodzaak nog Ie weinig doorgedrongen bij hel katholieke volk. zeker voor zover het film en telc- isie betreft. "v\ e zijn er zelfs nog helemaal niet. Onze taak is: per film ook de blijde boodschap te brengen. Een b I ij d e boodschap, die bijvoorbeeld hel kwaad niet tot iels overdreven gewichtigs dramatiseert, want tegenover de deugd is het kwaad iets belachelijks. Een blijde boodschap, die de overtuiging inhoudt, dat hel op aarde toch nooil zo heel veel kan worden, ook al probeert men in die richting te werken. De aanwezigen volgden de toespraak van de heer Derks met grote belangstelling, meermalen geamuseerd door zijn bizarre zijsprongen en een enkele maal ook wel eens wat geprikkeld door zijn absolute uitspraken, maar vooral dankbaar om zijn in deze tropische hitte toch werkelijk verfrissende visie. Na een ogenblik pauze werden enige korte films ver toond, die ieder op eigen manier het belang van de film voor religie, cultuur en samenleving illustreerden. Na een korte inleiding door J. D i r k s e s.c.j. werd hel programma geopend met „E i n Tra urn in T u s c h e" van Rolf Engler, een sterk experimenteel gerichte poging om eigen innerlijke en vooral religieuze belevenissen in filmvorm gestalte te geven. ..Short Visio n" van Joan en Peter Foldes riep in enkele ogenblikken de gevaren van het atoom-misbruik op in een suggestief kleur- en geluidsbeeld. Het verhaal ..E 1 T u e r t o" („d e E e n o o g" van Benito Alazraki uit de Mexicaanse film ..Haices" belichtte weer een ander religieus-maatschappelijk aspect, n.1. hel gelaten en aanvaardende Godsvertrouwen. „Paul van O s t a y e n" van de Antwerpse filmer Jos Jacobs riep in korte rake trekken voor de toeschou wers een karakterbeeld op van deze eerste „stadsmens'* in de moderne Vlaamse literatuur. De film werd bij deze gelegenheid tevens voor de eerste maal in Nederland ver toond, in aanwezigheid van de maker, die van de aan wezigen een hartelijk applaus voor zijn werk mocht ont vangen. De ochtendzitting werd tenslotte beëindigd met „L e Ballon Rouge" van Al bert Lamorisse. een verrukke lijk stuk filmpoëzie, waarmee tevens ook weer duidelijk werd gedemonstreerd welk een belangrijke culturele rol de film nu reeds na nauwelijks dertig jaar traditie van filmkunst in de huidige samenleving speelt. Tijdens de middagpauze maakten velen der aanwezigen gebruik van de mogelijkheid om onder de bekwame lei ding van de heer J. de Vaal de door het Nederlands Film museum ingerichte tentoonstelling ..Affiche en Film" te bezoeken. Inmiddels was er van de oorspronkelijk gedachte pauze van anderhalf uur zoveel afgebrokkeld, dal de meeste deel nemers zich enigszins moesten haasten om weer lijdig in de Museumzaal aanwezig te zijn. waar de middagzitting voornamelijk was gewijd aan de première van de Spaanse film „El B a t a 11 o n de lasSombras" I Het Batal jon der Schaduwen) van Manuel Mur Oti. De heer A. van Domburg zette in een geestige inleiding uiteen waarom hij tegenwoordig weinig critiek meer kon uitoefenen op de Katholieke Film Actie wat in vroeger jaren wel eens anders is geweest en sprak tevens de belofte uit voor nieuwe critiek te zullen zorgen, als onverhoopt het terrein van de goede smaak en liet filminzicht mochten worden verlaten. Vervolgens leidde 25

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1957 | | pagina 25