Het programma van deze morgen, waarvoor grote be langstelling bestond, bevatte een Russische tekenfilm „De Onzichtbare Jongen" in niet al te kinderachtige sprookjes sfeer, welke film opviel door haar geestige zuiverheid, een 16 mm-film uit de 'Engelse kinderfilmproductie: „Cir cusvrienden" en een zeer gewaardeerde en boeiende Tsje chische poppenfilm „De Schat van het Vogeleiland". In de beide laatste films nam een commentator met Neder landse tekst de plaats in van ondertitels. Ook des middags was de belangstelling, mede van auto riteiten, zeer bevredigend. Zowel in de uitnodiging als bij de toezending van de toegangskaan had het Instituut het karakter van de te vertonen films toegelicht. Het betrof hier de introductie van enkele Amerikaanse. Duitse en Engelse films, die er op gericht zijn de jeugd meer be kend te maken met de betekenis en werkwijze van publieke diensten en maatschappelijke instellingen. Deze in ons land nog maar weinig bekende films, welke in Amerika „Civics" worden genoemd en in Duitsland als „Sozial- kundliche" films worden aangeduid, werden door de heer Pront met enkele woorden ingeleid. Hij ging daarbij na hoe de opgroeiende generaties in de moderne tijd meer en meer dienen te zijn voorbereid op haar plaats in het staatkundig leven en in de samenleving met andere men- sen, omringd door allerlei instellingen. Hun sociale vor ming, hun staatsburgerlijke vorming staat op de agenda. Dit geldt voor de jeugd in het arbeidsleven, in de jeugd- organisaties. clubhuizen en sportbonden, in de instellingen voor kinderbescherming, in de militaire dienst, in het onderwijs. De film kan hiervoor door haar directer, boeiender en beeldender karakter diensten bewijzen, die in vele geval len uitgaan boven de mondelinge uiteenzetting, de les, de excursie, mits de film niet een uitsluitend documentair karakter heeft, maar een verhaal geeft met mensen zoals zij betrokken zijn bij bepaalde facetten van het bestel en de samenleving. Geen pure speelfilm dus en ook geen pure documentaire. Ook geen onderwijsfilm, zoals wij die thans kennen. Het genre gaat om mensen, menselijke ver houdingen in de gemeenschap, regelingen tussen mensen. Het moet, volgens de heer Pront, een samenleving wat waard zijn in de „investering", die toch alle uitgaven voor opvoeding betekenen, films voor dat doel op te nemen. De deze middag te vertonen films dienden uitslui tend bekeken te worden vanuit het gezichtspunt: hoe men elders, dus voor verhoudingen elders, het medium film aanwendt voor het gestelde doel. Aan de bezoekers was een vragenlijst uitgereikt, waardoor zij die dit wensten I11111 opvatting omtrent de wenselijkheid en de mogelijkheid van het ontstaan van zulk filmmateriaal voor en in Nederland kenbaar konden maken. Het programma bevatte een Amerikaans filmpje, door middel waarvan getoond werd hoe een kleine stad leeft en functionneert, zulks aan de hand van een school klas die op jacht is naar het materiaal daarvoor. Verder een Engels filmpje, waardoor jongeren aan de hand van een gepleegde inbraak de procedure van het daaruit ontstane rechtsgeding kunnen volgen én leren. Een Duits filmpje waarin eveneens een rechtsgang wordt vertoond, doch hier in verband met een verkeers ongeluk waarbij dan de jeugdige toeschouwer mede wordt geconfronteerd met de ieder mens van deze tijd aangaande vraag of een verkeersdelict als een misdaad Dit is het publiek waarvoor naar de mening van sommige vertegenwoordigers van de pers de filmweek georganiseerd zou moeten worden. „The Strange One" behoeft in dit geval niet als „De sadist" te Worden vertaald. mag worden beschouwd en behandeld. En tenslotte een andere Duitse film die eveneens „opgehangen" aan het leven van mensen (kinderen) het mechanisme dui delijk maakt, waarlangs en waardoor in deze tijd een ver betering in de woon- en verkeersomstandigheden aan de orde komt, behandeld wordt en verkregen kan worden. Uiteraard liepen de meningen over het vertoonde mate riaal zowel bij de toeschouwers als in de pers uiteen en gaven daardoor ampele aanleiding tot uitvoerige gesprek ken onder belangstellenden en beschouwingen in de dag bladen. Daarbij kwam evenwel als communis opinio van degenen, die het voorrecht hadden deze introductie van een voor ons land nieuw filmgenre bij te wonen, naar voren, dat dit initiatief van Film en Jeugd als een belang wekkende bijdrage tot de Filmweek moest worden gewaar deerd, aangezien daardoor eens te meer op duidelijke wijze de mogelijkheden van het medium film waren aangetoond. 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1957 | | pagina 27