De openlucht voorstellingen Een zeer gemengd publiek, dat zich best schijnt te amuseren op de trappen van het stadhuis tijdens een der openluchtvoorstellingen. Gezien het succes van de openluchtvoorstellingen tijdens de Filmweek Arnhem in 1955 besloot het Bestuur van de Stichting „Internationale Filmweek Den Haag 1957" ook ditmaal een tweetal openluchtvoorstellingen in het pro gramma op te nemen. De technische dienst van de Nederlandsche Bioscoop- Bond werd met de uitvoering daarvan belast. Er zijn in Den Haag enige terreinen, welke zich voor zulke voor stellingen lenen, doch daar het de bedoeling was een zeer groot projectiebeeld te maken waarvan een zo groot mogelijk publiek zou kunnen profiteren, moesten reeds dadelijk enige mogelijkheden buiten beschouwing blijven. Zo werd het openluchttheater van het Zuiderpark Ie klein geacht en het Malieveld te riskant gevonden, omdat het daar bij eventueel slecht weer te modderig zou kunnen worden. In overleg met het Stichtingsbestuur viel de keuze len slotte op het Burgemeester de Monchyplein. waaraan het fraaie nieuwe stadhuis van Den Haag is gelegen. De breedte van dit plein bedraagt circa 50 meter bij een lengte van ongeveer 200 meter waarbij nog komen de aan grenzende straten. 'Een nadeel was dat zich midden op het plein twee grote lantaarns bevonden welke moeilijk te verwijderen zouden zijn. Derhalve was het onmogelijk de ruimte in de lengterichting te benutten. Het projectie scherm moest dus in de breedte worden opgesteld en wel zodanig, dat tussen de beide lantaarns die zich overi gens op flinke afstand van elkaar bevonden door ge projecteerd kon worden. Het beeldformaat werd voor Cinemascopeprojectie bepaald op 26 x 11 meter, hetgeen voorzover wij hebben kunnen nagaan het grootste pro jectieformaat is, dat ooit in Europa is toegepast. Bij de zogenaamde wide screen projectie met een verhouding van 1 1.66 zouden de beeldafmetingen circa 18 x 11 meter gaan bedragen. Het projectiescherm moest boven dien met het oog op een goed zicht vanaf alle beschik- 36 bare plaatsen drie meter boven de straat komen, waardoor de totale hoogte veertien meter zou gaan bedragen, zijnde dus ongeveer de hoogte van een huis met drie verdie pingen. Ter vergelijking diene, dat het projectiescherm dal in 1955 in Arnhem werd gebruikt, een hoogte had van 8 meter bij een breedte van veertien meter. Dit laatste scherm was bevestigd op een houten paalconstructie, het geen echter thans wegens de aanzienlijk grotere afmetin gen teveel complicaties zou opleveren. Derhalve werd ditmaal een constructie van stalen pijpen opgetrokken en wel door de firma „Stalen Steiger Holland" uit Haarlem. Uit de hierbij afgedrukte foto blijkt duidelijk de om vang van het bouwwerk. Er werd niet minder dan 2160 meter stalen buis in verwerkt, die met behulp van 1460 stalen verbindingsstukken zijn samengevoegd. Het totale gewicht van dit steigerwerk bedroeg bijna 10.000 kg. Ten einde ook bij harde wind met het enorme projectie-opper vlak van 286 m2 geen risico's te lopen, werd de voet van hel stalen geraamte ongeveer iy2 meter in de grond ge plaatst en bovendien verzwaard met 15.000 kg. ballast, bestaande uit 150 betonnen blokken a 100 kg. De staalconstructie is vervolgens door de Dienst Ge meentewerken van Den Haag voorzien van boardplaten. welke met ruim 200 kg. verf bewerkt moesten worden, alvorens het gewenste smetteloos witte oppervlak werd verkregen. De projectie werd toevertrouwd aan de Handelsonder neming Mumeta te Amsterdam, donatrice van de Bond. die had aangeboden de voorstellingen kosteloos te verzor gen. Zij ontving voor dit doel van de door haar vertegen- woordige Frieseke en Hcfpfnerfabrieken uit Duitsland een complete dubbele FH 99-installatie, alsmede een Tele- funken-geluidsinstallatie. Tevens kwam uit Duitsland een transportabele cabine, waarvan de afmetingen 4x4x2.10 meter bedroegen. Deze cabine kon dank zij de medewer king van de gemeentelijke Overheid worden geplaatst op de rijwielstalling, welke zich voor het stadhuis bevindt en stond aldus op een afstand van ongeveer 65 meter van hel projectiescherm. Daar de cabine met de daarin te plaatsen complete dubbele projectie-inslallatie enige ton nen zou gaan wegen was het noodzakelijk de rijwielstal ling ter plaatse met zware stutten te versterken. Ook hier bood de Dienst Gemeentewerken alle gewenste hulp. Ver der moesten speciale voedingskabels worden aangelegd om de nodige electrische energie te verkrijgen en werd de cabine voor de koeling van de projectoren met behulp van lange plastic slangen op de waterleiding aangesloten. Van de toegepaste zeer robuste FH 99 projector druk ken wij eveneens een foto af. De grote booglamp herbergl een spiegel met een doorsnede van 55 cm. en deze spiegel tezamen met een kolentrim, waarvan de positieve Hl kool 10 mm. dik was en als negatieve kool een zogenaamde dubbele 7 mm. Hl koolspits is toegepast, leverde bij een belasting van 85 a 90 ampère de gewenste lichthoeveel- heid. Bij meting bleek, dat de verlichtingsslerkte in hel midden van het doek circa 65 lux bedroeg bij het Cinema scope formaat en ongeveer 80 lux bij grootbeeldprojectie met een formaat van 18 x 11 meter. Voor projectie in de openlucht bij een dergelijk groot beeld is dit zeer veel en de helderheid van het beeld was dan ook uitstekend te noemen. De Telefunken geluidsinstallatie voldeel even eens geheel aan de verwachtingen en het gesproken woord was op ieder punt van het uitgestrekte operatiegebied uil- stekend verstaanbaar. Bij de voorstellingen zijn drie zoge naamde geluidszuilen toegepast, waarvan de buitenste door 100 Watt versterkers werden gevoed en de middelste luidsprekergroep door een 200 Watt versterker. De ge luidssterkte kon buiten de cabine worden geregeld. Uit al deze technische bijzonderheden blijkt wel vol doende duidelijk, dat voor het organiseren van openlucht voorstellingen van de onderhavige omvang zeer veel komt kijken. Wat de voorstellingen zelf betreft kan worden vastge steld, dat de cerjic voorspelling op Dinsdagavond mei ge mengde gevoelens werd tegemoetgezien, niet omdat aan de technische uitrusting werd getwijfeld, want bij he' proefdraaien op Maandagavond was reeds gebleken da! alles perfect functionneerde. Het weer had echter na de zeer warme voorafgaande dagen een dreigend karakter gekregen en boven de zee rommelde een zwaar onweer. Het onweer kwar.i echter gelukkig niet boven land tot uil- barsting want dii zou met de duizendkoppige menigte, die omstreeks 21.30 uur op hel Burgemeester de Monchyplein was samengestroomd, zeker geen prettig begin zijn ge weest. De eerste regenbui kwam pas los ruim een half uur nadat de voorslelling was geëindigd. Het programma voor de eerste avond, dat in afwachting van voldoende duisternis om 9.30 uur met wat lichte gra- mofoonmuziek werd ingeleid, begon om 10.00 uur met een korte toespraak, waarbij de toe-chouwers namens het Be- sluur van de Stichting welkom werden geheten. Er zijn voorts enige bijzonderheden verleid omtrent de vele tech nische problemen, welke aan een openluchtvoorstelling van dit kaliber zijn verbonden. Zo werd speciaal de aan dacht gevestigd op het feit, dat het filmbeeldje slechts ongeveer cm. breed is, zodat bij een projectiebreedte van 26 meter sprake is van een 1300-voudige lineaire ver groting. Vervolgens werd het programma bekend gemaakt en is een woord van dank gericht aan de verschillende gemeen telijke instanties en functionarissen, die bij de voorberei ding en uitvoering van al hetgeen voor deze voorstellingen nodig was, steeds de grootst mogelijke medewerking heb ben verleend. Begonnen werd nu met een poppenfilm van de N.V. Joop Geesink's filmproductie „Dollywood" te Am sterdam getiteld „Prince Electron". Deze film oogstte veel bijval en werd gevolgd door de nieuwe Nederlandse docu mentaire film van Bert Haanstra getiteld „Kembrandl. schilder van de mens". Deze zeer bijzondere film over werken van Bembrandt, die een vertoningsduur heeft van twintig minuten, werd met grote belangstelling door hel publiek gevolgd en kreeg aan het einde een daverend ap plaus, waaruit wel duidelijk blijkt dat het „grote publiek" zelfs in de open lucht een bijzondere artistieke film weet De enorme staalconstructie, waaraan het projectiescherm bevestigd werd. liet projectiescherm nadert zijn voltooiing. Het figuurtje van de monteur links boren demonstreert duidelijk de reusachtige af- melingen. te waarderen. Vervolgens is een vrolijke tekenfilm in het Cinemascopeformaat van de N.V. Metro Goldwyn Mayer Filmmaatschappij vertoond onder de titel „Touche pussy cat". Hierom werd flink gelachen, hetgeen weer over ging in bewondering bij de daarna volgende gekleurde docu mentaire in het Cinemascopeformaat getiteld „Oriënt Express to Hong Kong" van de N.V. Netherlands Fox Film Corporation. Deze film bood talrijke prachtige pano rama's, welke op het zeer grote projectievlak buitenge woon goed tot hun recht kwamen. Het programma werd ten slotte besloten met een klucht van Charley Chaplin getiteld ,,De politie-agent", welke film wordt uitgebracht door Corona Film N.V. De lachsalvo's waren bij deze reeds zeer oude film niet van de lucht en na een slol- woord namens het Stichtingsbestuur, ging het publiek om ongeveer 11.15 uur voldaan huiswaarts. De tweede voorstelling vond plaats op Vrijdagavond 21 Juni en hoewel het weer aanmerkelijk koeler was ge worden bleek de belangstelling nog groter dan bij de eerste voorstelling, waarschijnlijk als gevolg van de zoge naamde mondreclame. Na een inleiding, die ongeveer gelijk wa^ aan die van de eerste avond, werd het pro gramma geopend met de vertoning van de gekleurde docu mentaire film over de burgerluchtvaart, vervaardigd door de Shell Film Unit en getiteld „De weg door de wolken". Deze interessante film, die veertig minuten duurde, werd met veel belangstelling gevolgd en kreeg aan het slot een hartelijk applaus. Daarna volgde een gekleurde documen taire film in het Cinemascopeformaat over de Botterdamse haven van Corona Film N.V. onder de titel „Drie dagen met Monica". Hierna kwam als vrolijk onderdeel van het programma weer een Charley Chaplin klucht aan de beurt en wel de oude film „De rustkuur" van Corona Film N.V. Ook thans daverden de lachsalvo's over het grote plein en het publiek amuseerde zich kostelijk. Dit amusement valt

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1957 | | pagina 36