Filmsensatie Todd-AO Niet zonder reden ge- ivuagde het programma van de Filmweek van „Het wonder van Todd- AO" de afstand tussen toeschouwers en film beeld valt als het ware weg. hedendaagse technische mogelijkheden, waarbij ernaar wordt gestreefd een zo groot mogelijk deel van het menselijk gezichtsveld te benutten. Hij kwam tenslotte tot de conclusie, dat de technische perfectionnering van het filmbeeld en van het daarbij be horende geluid nog in volle gang is en dat, wanneer de bioscoopondernemer op de juiste wijze profiteert van de bestaande mogelijkheden, hij de concurrentie van de tele visie zeker niet behoeft te vrezen. Onder dit opschrift werd het publiek tijdens de Film week opmerkzaam gemaakt op de filmvoorstellingen, die volgens het Todd-AO systeem dagelijks in het Kurhaus- Cabaret zijn gegeven. Het betrof hier een reeks van demonstratie-voorstellin gen, welke in samenwerking met Philips-Eindhoven. die daartoe belangeloos de zeer omvangrijke technische appa ratuur ter beschikking had gesteld, waren georganiseerd en waarbij voor het eerst in Nederland in openbare voor stellingen werd gewerkt met 70 mm brede film. voorzien van 6 magnetische geluidssporen. Het programma, dat ongeveer een half uur duurde, bestond uit enige filmfragmenten in het sensationele genre, waarbij het publiek een rit meemaakte in een acht baan respectievelijk de achtervolging van een motor, die met grote snelheid langs een kronkelende bergweg raast en tenslotte tegen een van een zijweg komende vracht auto botst. Door het in verhouding tot de zaal zeer grote beeld, dat op een doek van ruim 11.50 meter bij 1.70 meter met een vrij diepe holling (1.45 meter) werd geprojec teerd, ontstond er een sterk perspectivisch effect, dat in combinatie met de bijzondere geluidsweergavetechniek, speciaal deze gedeelten van het programma buitengewoon suggestief maakte. Het publiek voelde zich in de achtbaan omlaag suizen en bij de molorbotsing, welke werd ge suggereerd door hevig remmengeknars. gevolgd door een daverende klap, afkomstig van de 6 effectluidsprekers, welke zich in de zaal bevonden, leefden de kijkers duidelijk zichtbaar en dikwijls ook duidelijk hoorbaar mee. Een andere opname was gemaakt vanuit een vliegtuig, dat zich boven een besneeuwd en ruw berglandschap be woog. Hier vielen de zeer fraaie panorama's op, welke uegens de opmerkelijke diepte-effecten bijna een drie dimensionaal karakter hadden. Na een aantal halsbrekende toeren op ski's volgde ten slotte nog een deel uit de film Oklahoma. dat. behalve voor wat betreft de fraaie geluidskwaliteit, minder im poneerde dan de vorige programma-onderdelen. Doordat achter het scherm vijf luidsprekercombinaties waren opgesteld, welke elk door een eigen kanaal werden gevoed, kon men hier goed vaststellen, dat het geluid zich werkelijk met de acteurs mee bewoog. Dit gaf aan de handeling een meer natuurlijk karakter dan wanneer ibij een zeer breed beeld) het geluid van één punt af komt en wel meestal midden uit het beeld. De beeld kwaliteit en vooral ook de heeldscherpte waren voort durend zeer goed. Er bestond voor deze demonstraties na een vrij zwak begin, als gevolg van het onverwacht hete zomerweer flinke belangstelling. Het gemiddelde aantal bezoekers bedroeg ruim 1000 per dag en de reacties waren ■over het algemeen gunstig, met dien verstande, dat men het systeem als een geslaagde bijzondere vorm van projectie waardeerde. Ook uit talrijke perspublicaties blijkt een soortgelijke opvatting. Een nadere technische verklaring van het Todd-AO systeem kan hier gevoeglijk achterwege blijven, daar deze reeds uitvoerig is gegeven in de afleveringen van dit orgaan van April en September/October 1956. Wij willen er daarom mede voistaan lot slot nog op te merken, dat de projectie-afstand, dat wil zeggen de afstand van het projectie-objectiel' tot aan het scherm, slechts 17.5 meter bedroeg bij een beeldbreedte, gemeten over de koorden, van 10.50 meter. Dit wijst erop. dat voor toepassing van het Todti-AO-sysIeem een bijzondere zaalvorm nodig is een vorm. die een vierkant benadert wil men het pu bliek, althans vanaf het merendeel der beschikbare zit plaatsen, ten volle van de mogelijkheden van deze wijze van projectie laten profileren. De grote hoeveelheid licht, die voor de projectie van 70 mm film nodig is. werd geleverd door speciale boog- lampen met een belasting van niet minder dan 150 ampère. 39

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1957 | | pagina 38