De Nederlandse Dag
Bert Haanstra ontvangt uit handen van Mr. H. Reinink, Direc
teur-Generaal voor de kunsten en voor de buitenlandse culturele
betrekkingen van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen, de erepenning van het Rembrandtjaar.
De heren L. WR. Meyer, C. S. Roem en E. J. Verse/weren be
groeten de heer en mevr. Uges op de receptie in Restaurant Sein
post te Scheveningcn.
Voor het eerst heeft men de laatste dag van de Film-
week met recht de ..Nederlandse" dag kunnen noemen,
omdat men zowel 's middags als 's avonds een volledig
programma van eigen bodem heeft kunnen brengen. Dit
is de pers niet ontgaan, zodat in verschillende publicaties
gewezen is op het opmerkelijke verschijnsel, dat de laatste
dag een demonstratie is geworden van onderscheiden fa
cetten van de Nederlandse filmproductie, met als opzien
barend feit, dat niet minder dan acht nieuwe Nederlandse
films, waaronder twee speelfilms, konden worden ver
toond, terwijl een derde speelfilm zich reeds in een ge
vorderd stadium van productie bevindt.
Een waardige inleiding van deze dag vormde de ver
toning van „Het gebeurde gisteren" des ochtends in het
Seinpost Theater te Scheveningen, een voor Rank Film
Distributors vervaardigde film, samengesteld uit de jour
naalarchieven van Gaumont Actualités. Gaumont British
en Haghefilm. Script, montage en tekst van deze even
boeiende als belangwekkende film zijn van Wim Povel,
terwijl Otto Krooshof de muzikale illustratie en geluids
opnamen verzorgde en Job Weening de leiding had van
de productie.
De bezoekers van de middagvoorstelling in het Metro-
pole-Tuschinski Theater en later die van de galapre
mière, waarmede de reeks van filmvoorstellingen werd
afgesloten werden verrast met een eenvoudige, maar
smaakvolle brochure „De Nederlandse Film 19551957".
waarin de belangstellenden aan de hand van pakkende
fotoreportages een summiere indruk werd gegeven van de
zeer verschillende facetten van de Nederlandse filmpro
ductie. Deze brochure was aangeboden door de Bedrijfs
afdeling Filmfabrikanten en Filmproducenten van de
Nederlandsche Bioscoopbond en de Nederlandse Beroeps
vereniging van Filmers.
Het programma van de middagvoorstelling opende met
een nieuwe experimentele „table top", die door Han van
Gelder voor Marten Toonder Film N.V. werd vervaardigd.
Dit met veel gevoel voor humor geënsceneerde kleuren-
filmpje, dat de titel droeg „De verzonken klokken", was
een proeve van een nieuwe techniek, waarbij die van de
teken- en de poppenfilm werden gecombineerd. De term
„table top" wil hier feitelijk zeggen, dat de scènes waaruit
de film is opgebouwd inclusief decor van zulke geringe
afmetingen zijn, dat zij elk niet meer ruimte beslaan dan
het oppervlak van een tafelblad.
Als tweede volgde Profilti's „Een minuut of eeuwig
heid", een in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen
vervaardigde kleurenfilm, welke op een even kernachtige
als onverwachte wijze waarschuwde voor het onverant
woordelijk passeren van spoorwegovergangen, een euvel,
dat blijkens de vele ongelukken nog al eens voorkomt.
Karel Nort had de leiding van deze productie, Jan Moonen
bediende de camera en Jan Retel voerde de regie.
Charles Huguenot van der Linden's documentaire ..Diep
Nederland" besloot het voorprogramma. Deze, in opdracht
van de Nederlandse Aardolie Maatschappij vervaardigde
film over bodemonderzoek naar, opsporing en winning
van aardolie in ons eigen land, boeide èn door onderwerp
èn door de wijze waarop dit in filmbeelden was gereali
seerd.
Hierop volgde de bekendmaking van de uitslag van de
scenarioprijsvraag voor scholen voor voortgezet onderwijs
door de Voorzitter van de Stichting Internationale Film-
week Den Haag 195V7. de heer J. van Zwijndregt, Wethou
der van Onderwijs en Kunstzaken van de Gemeente Den
Haag. Zoals elders reeds vermeld was er zowel van de
zijde van de leerlingen als van de leraren grote belang
stelling voor deze door het Nederlands Filminstituut in
samenwerking met het Instituut Film en Jeugd uitgeschre
ven prijsvraag, getuige het grote aantal inzendingen.
Onder hartelijk applaus van het belangstellende publiek.
werd de ene naam na de andere afgeroepen, totdat de
heer Van Zwijndregt op het podium stond omgeven door
een vijftiental van geluk stralende jongens en meisjes,
deels winnaars van prijzen voor individuele inzendingen
die zich een filmcamera, radiotoestel of fotocamera enz.
zagen toebedeeld, deels ook winnaars van groepsinzendin-
gen, die zich verheugden in het vooruitzicht van popu
laire excursies, welke er toe zouden bijdragen hun kennis
van het filmwezen te vermeerderen.
Met de speelfilm „Stranding" van Louis A. van Gaste
ren werd deze voorstelling besloten. Deze met veel enthou
siasme vervaardigde film vond haar oorsprong in een
documentaire over de ramp. welke het Zweedse schip
„Ecuador" enkele jaren geleden op de Westergronden bij
Terschelling heeft getroffen. Vele pakkende opnamen uit
deze film zijn niet zonder gevaar gemaakt op het
door de hevige branding der zandbanken omspoelde, en
bij vloed soms overspoelde, wrak, dat thans geheel in zee
is verdwenen.
Ter gelegenheid van de Nederlandse dag werd in de
namiddag door de gezamenlijke Besturen van de Bedrijfs
afdeling Filmfabrikanten en Filmproducenten van de
Nederlandsche Bioscoop--Bond en van de Nederlandse
Beroepsvereniging van Filmers in Seinpost te Schevenin-
gen een cocktail aangeboden, die door honderden belang
stellenden werd bezocht. Hier ontmoetten tal van autori
teiten, hoge functionarissen van departementen, leidende
persoonlijkheden uit het film- en bioscoopbedrijf, uit in
dustriële-, handels- en scheepvaartkringen en andere voor
aanstaande figuren uit het maatschappelijke en culturele
leven bij een koele dronk de Nederlandse filmers, die in
groten getale aanwezig waren. De ongedwongen gesprek
ken en levendige discussies deden echter geen afbreuk aan
de belangstelling voor ons bij uitstek nationale gerecht,
de ..Hollandse nieuwe", hetwelk voor de bezoekers een
bijzondere attractie bleek te zijn. Dit werd geserveerd
door in originele plaatselijke klederdracht gestoken Sche-
veningse meisjes, die kennelijk plezier hadden in het on-
verflauwde enthousiasme, waarmede de „groene" in steeds
dorstiger kelen verdween. Er heerste in Seinpost zo'n ge
animeerde stemming, dat de bezoekers slechts met tegen
zin afscheid namen om zich te kleden voor de galavoor
stelling, waarmede de reeks van filmvertoningen zou wor
den afgesloten.
Het geheel gevulde Metropole-Tuschinski Theater bood
op deze laatste avond een even feestelijke aanblik als bij
de opening toen het gordijn open ging voor de vertoning
van een door Polygoon-Profilti in kleuren uitgebracht
journaal, dat geheel gewijd was aan de gebeurtenissen van
Mr. Reinink overhandigt Theo van Haren Noman de Filmprijs 1957
voor zijn film „Een leger van gehouwen steen".
Regisseui en hoofdrolspelers urn ..De Vliegende Hollander" op
het toneel van Metropole. V.l.n.r, Mimi Boesnach, de regisseur
Gerard Kutten. Cruys Voorbergh, Ton Kuyl en Adelheid van der
Most.
40
41