De Nederlandse Dag Bert Haanstra ontvangt uit handen van Mr. H. Reinink, Direc teur-Generaal voor de kunsten en voor de buitenlandse culturele betrekkingen van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen, de erepenning van het Rembrandtjaar. De heren L. WR. Meyer, C. S. Roem en E. J. Verse/weren be groeten de heer en mevr. Uges op de receptie in Restaurant Sein post te Scheveningcn. Voor het eerst heeft men de laatste dag van de Film- week met recht de ..Nederlandse" dag kunnen noemen, omdat men zowel 's middags als 's avonds een volledig programma van eigen bodem heeft kunnen brengen. Dit is de pers niet ontgaan, zodat in verschillende publicaties gewezen is op het opmerkelijke verschijnsel, dat de laatste dag een demonstratie is geworden van onderscheiden fa cetten van de Nederlandse filmproductie, met als opzien barend feit, dat niet minder dan acht nieuwe Nederlandse films, waaronder twee speelfilms, konden worden ver toond, terwijl een derde speelfilm zich reeds in een ge vorderd stadium van productie bevindt. Een waardige inleiding van deze dag vormde de ver toning van „Het gebeurde gisteren" des ochtends in het Seinpost Theater te Scheveningen, een voor Rank Film Distributors vervaardigde film, samengesteld uit de jour naalarchieven van Gaumont Actualités. Gaumont British en Haghefilm. Script, montage en tekst van deze even boeiende als belangwekkende film zijn van Wim Povel, terwijl Otto Krooshof de muzikale illustratie en geluids opnamen verzorgde en Job Weening de leiding had van de productie. De bezoekers van de middagvoorstelling in het Metro- pole-Tuschinski Theater en later die van de galapre mière, waarmede de reeks van filmvoorstellingen werd afgesloten werden verrast met een eenvoudige, maar smaakvolle brochure „De Nederlandse Film 19551957". waarin de belangstellenden aan de hand van pakkende fotoreportages een summiere indruk werd gegeven van de zeer verschillende facetten van de Nederlandse filmpro ductie. Deze brochure was aangeboden door de Bedrijfs afdeling Filmfabrikanten en Filmproducenten van de Nederlandsche Bioscoopbond en de Nederlandse Beroeps vereniging van Filmers. Het programma van de middagvoorstelling opende met een nieuwe experimentele „table top", die door Han van Gelder voor Marten Toonder Film N.V. werd vervaardigd. Dit met veel gevoel voor humor geënsceneerde kleuren- filmpje, dat de titel droeg „De verzonken klokken", was een proeve van een nieuwe techniek, waarbij die van de teken- en de poppenfilm werden gecombineerd. De term „table top" wil hier feitelijk zeggen, dat de scènes waaruit de film is opgebouwd inclusief decor van zulke geringe afmetingen zijn, dat zij elk niet meer ruimte beslaan dan het oppervlak van een tafelblad. Als tweede volgde Profilti's „Een minuut of eeuwig heid", een in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen vervaardigde kleurenfilm, welke op een even kernachtige als onverwachte wijze waarschuwde voor het onverant woordelijk passeren van spoorwegovergangen, een euvel, dat blijkens de vele ongelukken nog al eens voorkomt. Karel Nort had de leiding van deze productie, Jan Moonen bediende de camera en Jan Retel voerde de regie. Charles Huguenot van der Linden's documentaire ..Diep Nederland" besloot het voorprogramma. Deze, in opdracht van de Nederlandse Aardolie Maatschappij vervaardigde film over bodemonderzoek naar, opsporing en winning van aardolie in ons eigen land, boeide èn door onderwerp èn door de wijze waarop dit in filmbeelden was gereali seerd. Hierop volgde de bekendmaking van de uitslag van de scenarioprijsvraag voor scholen voor voortgezet onderwijs door de Voorzitter van de Stichting Internationale Film- week Den Haag 195V7. de heer J. van Zwijndregt, Wethou der van Onderwijs en Kunstzaken van de Gemeente Den Haag. Zoals elders reeds vermeld was er zowel van de zijde van de leerlingen als van de leraren grote belang stelling voor deze door het Nederlands Filminstituut in samenwerking met het Instituut Film en Jeugd uitgeschre ven prijsvraag, getuige het grote aantal inzendingen. Onder hartelijk applaus van het belangstellende publiek. werd de ene naam na de andere afgeroepen, totdat de heer Van Zwijndregt op het podium stond omgeven door een vijftiental van geluk stralende jongens en meisjes, deels winnaars van prijzen voor individuele inzendingen die zich een filmcamera, radiotoestel of fotocamera enz. zagen toebedeeld, deels ook winnaars van groepsinzendin- gen, die zich verheugden in het vooruitzicht van popu laire excursies, welke er toe zouden bijdragen hun kennis van het filmwezen te vermeerderen. Met de speelfilm „Stranding" van Louis A. van Gaste ren werd deze voorstelling besloten. Deze met veel enthou siasme vervaardigde film vond haar oorsprong in een documentaire over de ramp. welke het Zweedse schip „Ecuador" enkele jaren geleden op de Westergronden bij Terschelling heeft getroffen. Vele pakkende opnamen uit deze film zijn niet zonder gevaar gemaakt op het door de hevige branding der zandbanken omspoelde, en bij vloed soms overspoelde, wrak, dat thans geheel in zee is verdwenen. Ter gelegenheid van de Nederlandse dag werd in de namiddag door de gezamenlijke Besturen van de Bedrijfs afdeling Filmfabrikanten en Filmproducenten van de Nederlandsche Bioscoop--Bond en van de Nederlandse Beroepsvereniging van Filmers in Seinpost te Schevenin- gen een cocktail aangeboden, die door honderden belang stellenden werd bezocht. Hier ontmoetten tal van autori teiten, hoge functionarissen van departementen, leidende persoonlijkheden uit het film- en bioscoopbedrijf, uit in dustriële-, handels- en scheepvaartkringen en andere voor aanstaande figuren uit het maatschappelijke en culturele leven bij een koele dronk de Nederlandse filmers, die in groten getale aanwezig waren. De ongedwongen gesprek ken en levendige discussies deden echter geen afbreuk aan de belangstelling voor ons bij uitstek nationale gerecht, de ..Hollandse nieuwe", hetwelk voor de bezoekers een bijzondere attractie bleek te zijn. Dit werd geserveerd door in originele plaatselijke klederdracht gestoken Sche- veningse meisjes, die kennelijk plezier hadden in het on- verflauwde enthousiasme, waarmede de „groene" in steeds dorstiger kelen verdween. Er heerste in Seinpost zo'n ge animeerde stemming, dat de bezoekers slechts met tegen zin afscheid namen om zich te kleden voor de galavoor stelling, waarmede de reeks van filmvertoningen zou wor den afgesloten. Het geheel gevulde Metropole-Tuschinski Theater bood op deze laatste avond een even feestelijke aanblik als bij de opening toen het gordijn open ging voor de vertoning van een door Polygoon-Profilti in kleuren uitgebracht journaal, dat geheel gewijd was aan de gebeurtenissen van Mr. Reinink overhandigt Theo van Haren Noman de Filmprijs 1957 voor zijn film „Een leger van gehouwen steen". Regisseui en hoofdrolspelers urn ..De Vliegende Hollander" op het toneel van Metropole. V.l.n.r, Mimi Boesnach, de regisseur Gerard Kutten. Cruys Voorbergh, Ton Kuyl en Adelheid van der Most. 40 41

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1957 | | pagina 39