De Pers over de Filniweek „Hef Binnenhof" „De Groene Amsterdammer" „Algemeen Handelsblad" „De Tijd" Algemeen Handelsblad" .,Hei Vrije Volk" „Wat is de betekenis van een dergelijke manifestatie?" „Voor het eerst zal er een filmfestival in Den Haag worden gehouden. Maandag wordt het door de minister van O.. K. en W. in het Metropoletheater geopend en daarna zullen er tot en met de volgende week zaterdag 's middags en 's avonds met zorg ge selecteerde speelfilms en documentaires uit verschillende landen worden vertoond, terwijl er voorts congressen zullen worden ge houden. Wat is de betekenis van een dergelijke manifestatie in een land als het onze, dat zeker niet kan hogen op een film industrie van betekenis?... Er is in de loop der jaren heel wat geschreven over de „doel loosheid" van dergelijke festijnen. In de laatste tijd is de politiek naast de commerciële betekenis een hartig woordje gaan mee spreken, terwijl men idealistisch gezien deze festivals zou moeten zien als gebeurtenissen waar de film de kans krijgt zich vooral van zijn artistieke zijde te tonen. Dit laatste is echter in de praktijk een bijkomstigheid. Weliswaar zetelt er op elk festival een selectiecommissie, die uit de stroom ingezonden films de beste kiest, maar het gaat om de recente produktie en het is best mogelijk, dat er in een bepaalde periode slechts weinig artistiek aanvaardbare films worden gemaakt. Er zijn zelfs gevallen, waar er op een festival geen enkele artistiek verantwoorde film wordt vertoond... Een filmweek, zoals nu in Den Haag zal worden gehouden, kan zich meer onafhankelijkheid veroorloven en vrijer een pro gramma kiezen. Daar staat tegenover, dat over het algemeen de keuze beperkter is, omdat het aanbod van het buitenland niet zo omvangrijk is... Naar onze mening ligt haar doelstelling tot nu toe overwegend in het psychologische vlak. Er kan worden bereikt, dat er een nog bredere belangstelling ontstaat voor de film, die dan vooral daarin moet resulteren, dat er met meer élan wordt gestreefd naar een grotere speelfilmproduktie in Nederland. Daartoe zijn nodig goede scenario's hieraan ontbreekt het volgens officiële zegs lieden en de moed om onze talentvolle, in dit opzicht nog onervaren filmers aan de slag te laten gaan. Een voorbeeld? Spanje begint meer en meer speelfilms af te leveren, die internationaal de aandacht trekken. Daaraan is voorafgegaan een serie middelmatige rolprenten, waarmede Spaanse filmers de nodige ervaring hebben opgedaan. Waarom wordt deze kans niet aan begaafde Neder landse cineasten geboden? Als de Filmweek Den Haag in deze richting zou stimuleren, dan zal zij volledig aan haar doel be antwoorden." 15 Juni 1957. Piete r van der Valk. „een staalkaart van recente belangrijke producties uit het internationale repertoire" „Al is dan de omgeving van de filmweek, die inmiddels het predikaat „internationaal" voert, veranderd en al zullen sommige deelnemers ondanks de vele attracties die Den HaagScheveningen als lestivaloord te bieden hebben, met heimwee terugdenken aan de landelijke en voorname rust van Arnhem, de opzet van het filmfestijn schijnt volgens het voorlopige programma aan degelijke voorbereiding en artistiek niveau weinig te hebben ingeboet. De grote speelfilms die op middag- en avondvoorstellingen ver toond zullen worden, vormen een staalkaart van recente belangrijke produkties uit het internationale repertoire... De bezoekers van de filmweek zullen overigens ook de ochtenden niet in ledigheid behoeven door te brengen. Congressen, contact bijeenkomsten, vergaderingen en tentoonstellingen zullen de be schikbare vrije uren meer dan in beslag nemen... Er komt dus heel wat aan de orde in de zes dagen die de filmweek duurt, te veel misschien om allemaal bij te houden en te verwerken. Maar in die veelheid van activiteiten, in het niveau van het nauwkeurig geselecteerde programma en in de ernst die ook nu de hele organisatie kenmerkt en die zo verschillend is van de vaak kermisachtige opzet der buitenlandse festivals, weerspiegelt de Haagse Filmweek tegelijk toch de serieuze en stijlvolle wijze waarop hier in het algemeen de filmzaken behandeld worden en georganiseerd zijn." 15 Juni 1957. C. Boost. „een trefpunt van allen, die uit zo verschillende gezichtspunten (ds artistieke en commerciële „belang" hebben bij het filmmedium" Deze overwegingen overigens doen niets af aan het gezonde optimisme dat aan de vooravond van „Den Haag" jegens deze manifestatie gepast is. Een vluchtige blik in het programma leert, dat de organisatoren ditmaal beslag hebben weten te leggen op films, die stuk voor stuk een representatieve indruk maken, en vermoedelijk een hechter geheel zullen vormen dan destijds in Arnhem het geval was. Wij hebben reeds de verkiezing gemeld van Tea and Sympathy, Saint Joan, Rosé Bernd, Celui qui doit Mourir en De Eenenveertigste, en inmiddels zijn daar o.a. aan toegevoegd Fellini's Notti di Cabiria, The Strange One, het Spaanse Calabuig en de Nederlandse film over Fokker, De Vliegende Hollander, van Gerard Rutten. Dit boeiende programma waarop men de beste inzendingen van Cannes aantreft, is dan, opnieuw zoals het in Arnhem geschiedde, „omspoeld" door congressen, bijeenkomsten, forums en discussies, die vooral duidelijk maken dat een filmweek als deze Haagse niet in de laatste plaats de bedoeling heeft een trefpunt te wezen van allen die, uit zo verschillende gezichtspunten als artistieke en commerciële „belang" hebben bij het filmmedium." 15 Juni 1957. Jan Blokker. ..Den Haag meer geëigende omgeving" „De Internationale Filmweek 1957 is maandagavond in Den Haag feestelijk geopend. Twee jaar geleden werd, men weet het, het Nederlandse cinematografische evenement voor het eerst in Arnhem gehouden. En men mag misschien wel, na de eerste dag, consta teren dat Den Haag toch een meer geëigende omgeving vormt voor een gebeuren als het onderhavige. Het „decor" van de residen tie lijkt iets meer geschikt voor een artistiek-mondaine aangelegen heid als een filmfestival nu eenmaal is. Al blijft het daarbij een feit, dat Den Haag, annex Scheveningen, geen Cannes is en het ongetwijfeld ook nimmer zal worden. En dat geldt dan wellicht zowel het mondaine als het artistieke aspect van het feest. Al zal voor wat dit laatste betreft, de (eventuele) toekomst misschien nog nader kunnen leren..." 18 Juni 1957. „Hel succes van dit experiment was enorm" „Gisteren heeft een grote menigte op het Haagse Burgemeester de Monchyplein opgekeken naar een 25 meter breed filmdoek, waarop, ter gelegenheid van de internationale filmweek, een open luchtprogramma werd geprojecteerd dat o.a. Bert Haanstra's Rem- brandt bevatte en de Amerikaanse documentaire Oriënt-Express te Hongkong twee werken, die daags tevoren in de officiële voorstellingen van het festival ook binnenshuis waren vertoond. Het succes van dit experiment was enorm. De aandacht voor Haanstra's film, die in haar beelden door de monster-projectie allerminst geschaad was, overtrof nog wel die van het gala-publiek, dat maandagavond zodanig werd afgeleid en gehinderd door de drukkende warmte in de zaal. Door die overgrote en intense be langstelling van „de straat" werd deze nevenmanifestatie haast de ideale van de hele week, omdat hier letterlijk het „grote" publiek werd geconfronteerd met de film, en de organisatoren de bekroning vonden van hun schone ambitie: interesse te vinden voor het filmwezen, hoe en waar dan ook." 19 Juni 1957. Jan Blokker. „Werkelijk een ontdekking, zo'n geweldig scherm in de open lucht" „Het afschrikwekkende idee bij zulke temperaturen in een bio scoopzaal te moeten zitten, heeft gisteravond mijn schreden niet verlamd, toen ik mij naar het Burgemeester de Monchyplein begaf voor een uitje in de plechtige filmweek. Ten eerste heeft er niemand gezeten, tenzij degenen, die zelf klapstoeltjes of kussens hadden meegebracht en bovendien heeft zo'n zaal het onschatbare voordeel - - ik ga nog steeds uit van de althans tot en met gisteren geldende kwikhoogte dat men er tijdens de voorstelling wat kan rondlopen, zonder sissend door de achterhoede naar zijn plaats te worden terug verwezen. Dat dat gisteravond toch weinig gebeurde, terwijl een ontelbare schare op het plein was samengestroomd, is eenvoudig te ver klaren: men was te geboeid om onrustig te zijn en om veel last van zijn kuitspieren te hebben, tijdens een vol uur staande receptie. 45

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1957 | | pagina 43