Duidelijk blijkt dat bij een tweebladige vlinder de verhouding tussen lichte en donkere perioden gunstiger is geworden, hetgeen dus lichtwinst betekent. Bij een vlinder met drie vleugels en een normaal toeren tal van 24 omwentelingen per seconde is het lichtverlies niet verminderd, maar wordt de kans op lichtflikkeringen geheel teniet gedaan, omdat nu het licht 72 maal per seconde wordt onderbroken, hetgeen niet meer zicht baar is. In beide gevallen is evenwel slechts 1/144 sec. beschik baar voor het transporteren van elk filmbeeldje. Bij het excentrische kruis neemt de transportsnelheid even eens geleidelijk toe maar nadat de maximum snelheid is bereikt wordt de stilstand sneller bereikt dan bij het normale kruis. Overigens verloopt de gehele beweging sneller (1196 legen 11144 sec.) Dit „sneltransport" kan bij de huidige stand van de techniek op diverse manieren worden opgelost en hel schijnt dat niet alleen in Amerika doch ook in sommige Europese landen serieuze proeven worden genomen om tot een kruisuitvoering te geraken, waarmede de transport snelheid wordt opgevoerd. Ook hier grijpt men in ver schillende gevallen weer terug op oude vindingen, die vroeger geen opgang hebben gemaakt. Het tegenwoordige kruismechanisme biedt door zijn constructie het belangrijke voordeel dat de beweging on danks de snelheid gelijkmatig verloopt. De draaisnelheid neemt geleidelijk toe en weer even geleidelijk af. In fig. 5 is dit grafisch voorgesteld. Deze soepelheid van beweging is natuurlijk voor de levensduur van het filmmateriaal en wel speciaal voor de perforatie zeer belangrijk. Een van de mogelijkheden die mede daarom door in siders een goede kans wordt gegeven om het tegenwoor dige kruis te verdringen is het zogenaamde excentrische kruismechanisme (fig. 6). Hier werkt de ..slag" over slechts 60° van de cirkelomtrek in plaats van over 90°. zodat de slag ook maar 1/6 van 1/24 sec. 1/144 sec. duurt. Uit de toegevoegde grafische voorstelling blijkt, dat het aanlopen, dat wil zeggen de trek op de film, eveneens soepel begint en dat ten opzichte van het 90° systeem, alleen de stilstand vrij plotseling optreedt. Dit alles is natuurlijk gezien de grote snelheid, waarmede de gehele opeenvolging van beweging plaats vindt, slechts betrekkelijk, maar het is in ieder geval voor wat de slij tage van onderdelen en films betreft een belangrijk ver schil of er sprake is van plotselinge rukken op volle snelheid of dat steeds is gezorgd voor een zekere aanloop snelheid en afremming. Een nadeel kan men het noemen, dat dit kruis zoals wel uit de figuur valt op te maken slechts in één richting bruikbaar is. Bij onze projectoren, die nimmer achteruit behoeven te lopen, kan dat evenwel geen onoverkomenlijk bezwaar worden genoemd. Belang rijk is dat dit systeem betrekkelijk weinig van het huidige kruismechanisme afwijkt en dus zeer waarschijnlijk op eenvoudige wijze in bestaande projectoren gemonteerd zou kunnen worden. Van iets ..nieuws" kan echter be zwaarlijk worden gesproken, want hetzelfde svsteem werd reeds in 1920 bij de Pathescopeprojector toegepast. Bij de huidige stand van de techniek is men evenwel in staat het mechaniek beter uit te voeren. Verscheidene van de andere gewijzigde transport systemen, waarover de laatste tijd meer en meer publi caties verschijnen bieden niet het voordeel, dat zij op vrij eenvoudige wijze in bestaande projectoren toegepast zou den kunnen worden. Daar het vanzelfsprekend zaak is in de eerste plaats rekening te houden met de enorme aantallen projectoren, welke overal ter wereld in gebruik zijn. geven wij die systemen vooralsnog voor wat een algemene toepassing betreft, een kleinere kans. Zulks neemt echter niet weg. dat men qua filmtransport in nieuwe projectoren binnen afzienbare tijd wellicht geheel andere wegen zal gaan bewandelen. Het is wel interessant op te merken, dat in dit opzicht de Franse industrie de eerste slap heeft ge daan, omdat daar reeds een 35 mm projector is vervaar digd, bekend onder de naam Radion II, met een versneld kruis-transport. Hier wordt het normale Malteserkruis toegepast, maar de aandrijving is door een speciaal hulp- mechanisme zodanig geregeld dat tijdens de ..slag"periode een versnelde aandrijving optreedt. In combinatie met een gewijzigde vlinderuilvoering levert dat een groter licht- rendement op. Ook bij 16 mm projectoren wordt dit systeem blijkens de vakbladen met succes toegepast. Het ziet er naar uit. dat in de naaste toekomst de aanval zal worden geopend op het hart van onze 35 mm pro jectie-installaties: het Malteserkruismechanisme. Zodra wij over gegevens beschikken, waaruit blijkt welke richting het daarbij opgaat, zullen wij zeker niet nalaten daaromtrent meer gedetailleerde publicaties te laten verschijnen. 42

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1957 | | pagina 42