Op /n hoofd gevallen!
In ons vorig orgaan hebben wij aangetoond, dat de
wijziging in de programmering van de Rotterdamse bio
scopen een gevolg was van het herstel van het door de
oorlog gehavende theaterpark ter plaatse en niet van
..de zuigkracht der televisie", zoals enige bladen klakke
loos verkondigd hadden. YX ij voegden er aan ïoe. dat wij
ons heus wel zullen roeren zodra de concurrentie dit
noodzakelijk maakt, maar er geen behoefte aan hebben.
dat de pers nodeloos en ontijdig een crisissfeer over ons
bedrijf afroept.
De filmrecensent van Het Handelsblad noemt dit een
nogal felle reactie, waarbij wij de journalistieke con
clusie gebrandmerkt"' zouden hebben als voorbarig en
scnsatielustig. Misschien hadden we wel gelijk, maar dat
wilde dan zeggen: ..nog wel gelijk". „Want," zo wordt
dan geprofeteerd. ..hoe lang of hoe kort het nog mag duren
vooraleer de televisie, die op het ogenblik al ruim een
kwarl millioen landgenoten avond aan avond aan de hui
selijke haard kluistert, merkbaar invloed gaan uitoefenen
op bet bioscoopbezoek, hel komt er onherroepelijke van.
daar helpt geen Iievemoederen aan."
Waarom toch mei zoveel genoegzaamheid de mogelijk
heid van magere jaren geprofeteerd? Wij hebben toch niel
het tegendeel beweerd of gelievemoederd? Wij hebben de
zaak slechts tot zijn juiste proporties teruggebracht en
gezegd: als de concurrentie ons te na komt zul je I wel
merken aan de manier, waarop we ons gaan weren.
Wij realiseren ons daarbij echter één ding: dat niet op
steun valt te rekenen van de mensen, die in sommige
bladen de filmrubrieken verzorgen. Men denke aan de
recente zinloze argitatie tegen de Nederlandse filmin
dustrie; men denke aan de laatdunkendheid, waarmede
sommigen ter meerdere eigen eer en glorie de aangele
genheden van de film behandelen.
Onze filmcriticus heeft overigens zijn profetie niel af
gemaakt. Hij had namelijk nog kunnen verkondigen, dal
de ruimte en de aandacht, die de leiding van sommige
bladen aan televisieprogramma en dito apparatenverkoop
besteedt, nieuwe, frisse en leesbare rubrieken in de bladen
hebben doen ontstaan, waarbij de magere, zure en niets
meer met gezonde filmbelangsiclling en filmvoorlichting
van doen hebbende filmrubriekjes pover beginnen af te
steken. Het verstarringsproces, dat zich al enige jaren bij
sommige filmcritici van professie aan hel voltrekken i>.
wordt er te scherper door geaccentueerd. Sommige film
rubrieken in haar huidige vorm zullen bij de nieuwe ont
wikkeling weinig of geen interesse meer welen te wekken.
zodat onze filmimporleurs en bioscoopexploitanten hebben
te overwegen of zij de plat geiteden paden van de huidige
publicity niet moeten verlaten en of ze met name niel de
fout maken de bijdragen van sommige critici te overschat
ten. De vraag of het groeiende heir van televisiekijkers
nog de tijd zal vinden voor de krant, in hel bijzonder
voor de allerindividueelste expressies van de allerindivi
dueelste emoties van sommige filmscribenten, laten we
dan voorlopig maar buiten beschouwing.
Bovengenoemde profetie getuigt weer eens hoe raar in
bepaalde filmrubrieken met filmzaken wordt omge
sprongen. Zij dient namelijk Ier inleiding van een be
oordeling van de film ..The bachelor party en om Ie
kunnen zeggen, dat het zo pikanl is. dal juist bij de
viering van \ederlands kwarlmillioensle ielevisie-appa
raat I heeft deze filmman ooit gejuich! over de zoveel
millioenste bioscoopbezoeker?) in de bioscopen een film
in roulatie komt. die gebaseerd is op een televisiespel
en welker promotor de bioscoopbedrijven mogen vol
gens hem op hun hoofd gaan slaan onmiskenbaar de
televisie is.
Blijkbaar is de belrokken recensent op zijn hoofd ge
vallen, want het verband tussen de verklaring ener pro-
grammeringswijziging en de eventuele economische gevol
gen voor het bioscoopbedrijf van een nieuwe bestedings-
mogelijkheid van tijd en geld en de journalistieke waar
dering van een film is wel heel ver zoek. ook al is de
stof in casu dan aan de televisie ontleend. Deze film
recensent zij gerust. Het Nederlandse filmbedrijf, dal
kort geleden zelfs een hele regisseur van de televisie
betrok en ook overigens sedert jaren vriendschappelijke
betrekkingen mei de televisie-instanties onderhoudt, gaat
niet zo vlug op zijn hoofd slaan en evenmin Iievemoede
ren. omdal expressiemiddelen met verwantschap in visuele
en auditieve mogelijkheden elkaar zouden beïnvloeden.
Opname uil de film „LUCHTBRUG SALAW'ATl" van Ytzen Brusse,
16