Op /n hoofd gevallen! In ons vorig orgaan hebben wij aangetoond, dat de wijziging in de programmering van de Rotterdamse bio scopen een gevolg was van het herstel van het door de oorlog gehavende theaterpark ter plaatse en niet van ..de zuigkracht der televisie", zoals enige bladen klakke loos verkondigd hadden. YX ij voegden er aan ïoe. dat wij ons heus wel zullen roeren zodra de concurrentie dit noodzakelijk maakt, maar er geen behoefte aan hebben. dat de pers nodeloos en ontijdig een crisissfeer over ons bedrijf afroept. De filmrecensent van Het Handelsblad noemt dit een nogal felle reactie, waarbij wij de journalistieke con clusie gebrandmerkt"' zouden hebben als voorbarig en scnsatielustig. Misschien hadden we wel gelijk, maar dat wilde dan zeggen: ..nog wel gelijk". „Want," zo wordt dan geprofeteerd. ..hoe lang of hoe kort het nog mag duren vooraleer de televisie, die op het ogenblik al ruim een kwarl millioen landgenoten avond aan avond aan de hui selijke haard kluistert, merkbaar invloed gaan uitoefenen op bet bioscoopbezoek, hel komt er onherroepelijke van. daar helpt geen Iievemoederen aan." Waarom toch mei zoveel genoegzaamheid de mogelijk heid van magere jaren geprofeteerd? Wij hebben toch niel het tegendeel beweerd of gelievemoederd? Wij hebben de zaak slechts tot zijn juiste proporties teruggebracht en gezegd: als de concurrentie ons te na komt zul je I wel merken aan de manier, waarop we ons gaan weren. Wij realiseren ons daarbij echter één ding: dat niet op steun valt te rekenen van de mensen, die in sommige bladen de filmrubrieken verzorgen. Men denke aan de recente zinloze argitatie tegen de Nederlandse filmin dustrie; men denke aan de laatdunkendheid, waarmede sommigen ter meerdere eigen eer en glorie de aangele genheden van de film behandelen. Onze filmcriticus heeft overigens zijn profetie niel af gemaakt. Hij had namelijk nog kunnen verkondigen, dal de ruimte en de aandacht, die de leiding van sommige bladen aan televisieprogramma en dito apparatenverkoop besteedt, nieuwe, frisse en leesbare rubrieken in de bladen hebben doen ontstaan, waarbij de magere, zure en niets meer met gezonde filmbelangsiclling en filmvoorlichting van doen hebbende filmrubriekjes pover beginnen af te steken. Het verstarringsproces, dat zich al enige jaren bij sommige filmcritici van professie aan hel voltrekken i>. wordt er te scherper door geaccentueerd. Sommige film rubrieken in haar huidige vorm zullen bij de nieuwe ont wikkeling weinig of geen interesse meer welen te wekken. zodat onze filmimporleurs en bioscoopexploitanten hebben te overwegen of zij de plat geiteden paden van de huidige publicity niet moeten verlaten en of ze met name niel de fout maken de bijdragen van sommige critici te overschat ten. De vraag of het groeiende heir van televisiekijkers nog de tijd zal vinden voor de krant, in hel bijzonder voor de allerindividueelste expressies van de allerindivi dueelste emoties van sommige filmscribenten, laten we dan voorlopig maar buiten beschouwing. Bovengenoemde profetie getuigt weer eens hoe raar in bepaalde filmrubrieken met filmzaken wordt omge sprongen. Zij dient namelijk Ier inleiding van een be oordeling van de film ..The bachelor party en om Ie kunnen zeggen, dat het zo pikanl is. dal juist bij de viering van \ederlands kwarlmillioensle ielevisie-appa raat I heeft deze filmman ooit gejuich! over de zoveel millioenste bioscoopbezoeker?) in de bioscopen een film in roulatie komt. die gebaseerd is op een televisiespel en welker promotor de bioscoopbedrijven mogen vol gens hem op hun hoofd gaan slaan onmiskenbaar de televisie is. Blijkbaar is de belrokken recensent op zijn hoofd ge vallen, want het verband tussen de verklaring ener pro- grammeringswijziging en de eventuele economische gevol gen voor het bioscoopbedrijf van een nieuwe bestedings- mogelijkheid van tijd en geld en de journalistieke waar dering van een film is wel heel ver zoek. ook al is de stof in casu dan aan de televisie ontleend. Deze film recensent zij gerust. Het Nederlandse filmbedrijf, dal kort geleden zelfs een hele regisseur van de televisie betrok en ook overigens sedert jaren vriendschappelijke betrekkingen mei de televisie-instanties onderhoudt, gaat niet zo vlug op zijn hoofd slaan en evenmin Iievemoede ren. omdal expressiemiddelen met verwantschap in visuele en auditieve mogelijkheden elkaar zouden beïnvloeden. Opname uil de film „LUCHTBRUG SALAW'ATl" van Ytzen Brusse, 16

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1958 | | pagina 17