De heer G. E. Lette, architect B.N.A. te 's-Gravenhage, over de bouw van het Scala Theater te Rotterdam Inleiding Waarom een balkon? Maquette bewees uitstekende diensten ie architect m het woon.... De opdracht luidde een bioscooptheater te ontwerpen op de binnenhof' van het blok omgrensd door de West- blaak, Schiedamse Vest, Witte de Withstraat en de Harl- manstraat. De bedoeling was een zaaltheater met onge veer 1500 plaatsen, dus zonder balkon. Vanzelfsprekend moest de ingang komen aan de belangrijke Westblaak, welke straat in de toekomst met een breedte van 65 m één der drukste verkeerswegen van de binnenstad zal worden. anneer eenmaal de oude Bijenkorf is gesloopt en op zijn plaats een groot verkeersplein is ontstaan, de doorbraak is voltooid waardoor de Westblaak de Wester singel kruist en doorloopt tol aan de Hochussenstraat. dan zal het grote winkelcentrum tussen Weena. Coolsingel en Westblaak door grote boulevards zijn ingesloten. Er moest rekening mede worden gehouden dat de bioscoopingang dwars door een 36 m breed en zes ver diepingen hoog winkel- en kantoorpand zou komen, onge veer in het midden tussen de Schiedamse Vest en de Hartmanstraat. Het was dus zaak deze ingang duidelijk te markeren, zodat direct de indruk zou worden gevestigd, dal achter deze facade een groot bioscooptheater aanwezig was. Dit werd bereikt door op 6,50 m hoogte boven hel trottoir, en 2,50 m buiten de gevel uitstekend, een grote luifel te maken. Deze luifel loopt langzaam hellend naar binnen en vormt het plafond van de open buitenhall. buigt zich op 5.50 m vanaf de gevel vrij sterk naar beneden en gaat dan op 3.HO m hoogte over in het plafond van de tussenhall. Aangezien een gegadigde voor de voorbouw zo min mogelijk hinder van deze ingang mocht onder vinden, werd de luifelhoogle zodanig gekozen dat zij juist onder de tweede verdiepingvloer van het later te bouwen kantoorgebouw zou liggen en het plafond van de lussen- hall net onder de eerste verdiepingvloer ligt. Gelukkigerwijze wilde de commissie van supervisoren deze ingang niet accepteren zonder dat ook de voorgevel Het ruim f balkon biedt plaats aan 590 bezoekers. van het kantoorpand werd ontworpen. Aan de architect werd daarom opdracht gegeven ook het voorgebouw te ontwerpen, waardoor een goed harmonisch geheel kon ontstaan. Verder verlangde het Gemeentelijk Bouw- en Woningtoezicht dat bioscoop en kantoorpand gelijktijdig gebouwd zouden worden, omdat het constructief ondoen lijk zou zijn boven de bestaande bioscoopingang een zes verdiepingen hoog gebouw te maken. Het bouwen van het theater op de binnenhof had grote voordelen. Op de eerste plaats kon de gevelarchitectuur daarom zeer bescheiden blijven en behoefde men niet te voldoen aan al de eisen die gesteld worden aan gebouwen, die direct aan de openbare straat gelegen zijn. Ook met het plaatsen van de nooduitgangen had men nu meer vrijheid: zij konden nu juist daar geprojecteerd worden, waar zij in de planindeling het gunstigste uitkwamen. Dit alles wil niet zeggen dat aan de gevels op de binnen hof geen aandacht is besteed. Al spoedig bleek bij het ontwerpen, dat een gelijkvloers theater van ongeveer 1500 plaatsen zeer vele nadelen vertoonde: zo zou bijvoorbeeld het verschil in afstand van het projectiedoek tot de eerste en laatste rij veel te groot worden. Om een goede verhouding tussen beeld en afstand te verkrijgen was het daarom gewenst een balkon in te bouwen, waardoor een groot aantal plaatsen over elkaar kon schuiven. Ook was dit nodig omdat de projectiehoeken gunstig moesten blijven, teneinde op de thans gebruikelijke grote projectieschermen de vertekening tot een minimum te beperken. Uiteraard werd. gezien de grote financiële konsekwenties, tot het bouwen van een balkon eerst besloten nadat een gedegen studie had uitge wezen, dat een andere oplossing niet mogelijk was. Even eens werd een uitgebreide studie gewijd aan de zeer uiteenlopende projectiesystemen, waarbij dankbaar ge bruik werd gemaakt van de inzichten en ervaringen \;m de heer R. Uges. Hij bezocht gedurende de lijd der voor bereidingen vele landen in Europa en maakte daarbij een studie van ongeveer tachtig nieuwgebouwde theaters. Na het gereedkomen der schetsplannen werden deze ter be oordeling gezonden aan de Westrexorganisatie en Todd- AO te New-York. Speciaal aan Westrex werd ge\ raagd de acoustische problemen te bestuderen. Teneinde voorbereid te zijn op alle projectiesystemen werd de bekende toneelopening niet gemaakt, doch een breed open podium van zijwand tot zijw-and gebouwd. De zichtlijnen werden zodanig gekozen dat eventueel een projectie op een rond scherm van 23 m. met een hoogte van 8 m. kan worden gebruikt. Aan de zichtlijnen werd de grootst mogelijke aandacht besteed. Vanzelfsprekend verlangde de heer Uges, dat geen enkele bezoeker belem mering mocht ondervinden van welke andere bezoeker dan ook en dat op geen enkele plaats vertekening van het beeld mocht optreden. Daarvoor werd een uitgebreide studie gemaakt van uiterste invalshoeken en vloerhellingen. Vele technische adviezen werden daarom ingewonnen, speciaal ook over het plaatsen van de stoelen, waarvoor vele be sprekingen werden gehouden o.a. met Fibrocit s.a. te Brus sel. Na het verzamelen van al deze gegevens werden zicht lijnentekeningen gemaakt op schaal 1 20. niet alleen over de lengteas van het gebouw maar ook diagonaals- gewijze. Doordat om verschillende oorzaken in tekeningen altijd fouten kunnen voorkomen werd een formule opge steld, waarmede voor iedere stoel de juisle plaats kon worden berekend. Tekeningen en berekeningen dekten elkaar volkomen. Aan de hand van de tekeningen werd nu opdracht gegeven een maquette op schaal I 20 van de zaalruimte Ie maken. In deze maquette, die zeer minutieus werd uitge voerd met alle onderdelen die in de zaal en op het balkon voorkomen, zoals alle stoelen, hekjes en het projectie scherm, werden alle zichtlijnen en projectielijnen nog maals gecontroleerd door het spannen van witte draden. Ook voor het bepalen van de kleuren en de verlichting verleende de maquette uitstekende diensten. Er werden verschillende voorgordijnen in opgehangen, de vorm van het plafond bepaald enz. enz. Deze grote maquette heell enorme voordelen gehad. Nadat men het in hoofdzaken eens was geworden, is er van een gedeelte wandbetimme- riiig een model op ware grootte gemaakt en in kleur ge bracht. Dit model, in combinatie met monsters van de vloerbedekking, werd bij kunstverlichljng die zoveel mo gelijk die van de zaal benaderde beoordeeld. Aan ieder detail is zeer veel aandacht geschonken, niel alleen met betrekking tot het aanzien en het uiterlijk effect, doch ook en zeker niel in de laatste plaats met hei oog op een zo groot mogelijke vrijwaring tegen beschadiging en op een beperking van de onderhoudskos ten. Zo werden bijvoorbeeld de betimmeringen in de Door het zwevende, naar de voorzijde om- hoogbuige.nde, bal kon, dat zonder enig zichtbaar steunpunt bijna 10 m de zuid insteekt, en hel aj- hellen van de zaal- vloer werd een op merkelijke ruimte- werking verkregen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1958 | | pagina 8