Het Technii* ama systeem f1! Fig. 1. De Paramount Vista Vision Camera, waarmede bij gebruik making van hel normale 35 mm materiaal, filmbeelden opgeno men hunnen worden met een oppervlak, dat 2'/2 maal zo groot is als bij de gebruikelijke 35 mm opnamen. De film loopt hier horizontaal door de camera en ook de filmspoelen zijn horizon taal gemonteerd. Onder ..Technirama" verstaat men een bijzondere film productie en -projectiemethode, die door Technicolor is ontwikkeld met het doel de kwaliteit van het geprojec teerde beeld te verbeteren. Het Technirama systeem is een combinatie van het Vista Vision en het Cinemascope principe. Bij de opname wordt een 35 mm negatief horizontaal door de camera gevoerd (zie figuur 1), waardoor het mogelijk is een beeld te belichten, dat 8 perforatiegaatjes omvat in de breedterichting tegen anders 4 in de hoogterichting (fi guur 2). De afmetingen van he tcameravenster bedragen 37,6 X 23,25 mm, zodat het beeldoppervlak 21/2 maal zo groot is als bij de normale 35 mm opnamen. De beeld- Fig. 2. Het Vista Vision negatief dat 8 perforatiegaatjes in de breedte richting omvat. verhouding van het negatief is hier dus 1 1,6. Bij de opname past men nu een anamorphistisch voorzetoptiek toe en wel een Delrama prisma-systeem, waarbij totale reflectie plaatsvindt. Het is dus in feite eveneens een spiegelsvsleem met het belangrijke voordeel dat kleur- fouten, welke bij lenzen nu eenmaal onvermijdelijk zijn. althans bij de anamorphoot zijn uitgesloten. De com- pressiefactor bedraagt in afwijking van het Cinemaseope- systeem V/2, waardoor dus een eigenlijke beeldverhouding van 1 2.4 ontslaat, zijnde een verhouding, die ligt tussen het formaat van de optische (1 2,35) en magnetische (1 2.55) Cinemascope-films. Van het originele negatief worden de voor het Techni color systeem karakteristieke ..matrijsfilms" gemaakt, waardoor de kwaliteit van de oorspronkelijk opname voor alle copieën behouden blijft. Bij de zogenaamde duplicaat negatieven, die normaliter worden gebezigd voor de ver vaardiging van copieën. ontstaat altijd enig kwaliteits verlies. Ter nadere verklaring van wat een „matrijsfilm" is diene, dal bij liet Technicolor-systeem gewerkt wordt met drie afzonderlijke negatieven, die respectievelijk de beel den bevatten van de groene, de blauwe en de rode licht stralen. Deze deel negatieven kunnen of afzonderlijk (niet één speciale camera) worden opgenomen óf worden ge maakt van een negatief, dat de grondkleuren gezamenlijk heeft vastgelegd. Van elk dezer deelnegatieven wordt nu een matrijsfilm" gemaakt, waarop het beeld als een zwak positief relief zichtbaar is. Kr is hier sprake van een gelalinerelief. dat in staal is kleurstoffen op te nemen. Alleen de verhoogde delen nemen kleurstof op en wel meer naarmate het relief hoger is. De film. die hel groene beeld heeft vastgelegd wordt nu purper gekleurd (complemen taire kleur van groen) de film voor het blauwe beeld wordt geel gekleurd en die voor het rode beeld wordt blauw-groen. Men spreekl hierbij van de purper-matrijs, de geel-matrijs en de blauw/groen matrijs. In genoemde volgorde worden nu de matrijsfilms letterlijk afgedrukt op een speciale filmstrook, die de kleurstof van de matrijs overneemt. Uileraard moeten de verschillende bewerkin gen met de grootste zorg geschieden, daar de drie beelden elkaar volkomen moeten dekken. De aldus naast en over elkaar gedrukte kleuren leveren bij projectie de oor spronkelijke kleuren op. Van het Technirama grootbeeld negatief worden langs optische weg eveneens verkleiningen gemaakt en wel in de vorm van normaalfilm copieën en Cinemascope-co- pieën. Bij de normaalfilm copieën wordt het samenge- drukte beeld eerst tot de normale proporties teruggebracht, waarna optische verkleining lot hel gewenste formaat plaatsvindt. Hierbij gaal evenwel een deel van de beeld breedte van het negatief verloren, wegens het verschil in hoogte/breedte verhouding. De beeldverhouding wordl tenslotte op de positieve copie 1 1.5. (Zie figuur 3.) Reeds bij de opname heeft men voor wat betreft de beeldcompositie rekening gehouden met de mogelijkheid van wide-screen projectie in een verhouding van maximaal 1 1,85. In beide gevallen gaat dus eveneens een deel van de beeldhoogte verloren. Gunstiger resultaten zijn daarom te bereiken met de Cinemascope-„afdrukken". (Zie figuur 4.) Teneinde de bioscoopondernemers niet voor de noodzaak te plaat sen ook nog te gaan werken met een expansiefactor 1^>, wordt bij het copiëren een extra compressie van 1,33 toe gepast, waardoor een totale compressie van 2 (1,33 X 1,5) wordt verkregen. De normale anamorpbotische voorzet- optieken met een expansiefactor 2 kunnen dan worden gebezigd. Door de sterke verkleining is de beeldkwaliteit aanzien lijk verbeterd (onder andere korrelverkleining), hetgeen de opzet van het systeem is. Ook bij gebruik van grootbeeldcopieën, die een beeld formaat van 35,8 X 22,4 hebben en waarvoor een spe ciale projector met horizontaal filmtransport nodig is (zie afbeelding), heeft men bij dit systeem aanzienlijke ver betering van de beeldscherple weten te bereiken. Het beeld wordt hierbij namelijk niet met een factor \x/2 ln de breedlerichting opgerekt, doch bij de projectie met een factor \]/2 in de hoogte samengedrukt. De tijdens de com pressie veroorzaakte beeldvervorming wordt aldus opge heven. Hierbij gaat uiteraard een deel van de bereikbare hoogte verloren, doch daar staal kwaliteitsverbetering fig. 5 De zijdelings ..gecomprimeerde" Technirama Copie voor projectie met horizontaal filmtransport. (nib. Philips Kinotechnü I De zgn. ..Horizontaalprojector" van de Italiaanse Microtecnica fabrieken. Zoals uit de afbeelding blijkt wordt hier zowel het optische als het magnetische geluid na het beeldvcnster afgetast. Deze projector werd speciaal ontworpen voor de projectie van Technirama grootbeeldcopieën. tegenover, benevens het voordeel dat met normale han delsobjectieven gewerkt kan worden, hetgeen bij expansie in de breedterichting gezien de grote beeldoppervlakte niet meer mogelijk zou zijn. Men zou dan namelijk ver vallen in zeer lange brandpuntsafstanden, te weten in de orde van 200 mm of meer. Ter illustratie drukken wij hierbij nog een gedeelte af uit een Technirama grootbeeldcopie. voorzien van optisch geluid (figuur 5). Alle copieën van dit systeem kunnen worden voorzien van optische, magnetische of gecombi neerde geluidsregistratie. Bij de projectie van Technirama-films is het van be lang de grootst mogelijke zorg aan de scherpstelling te besteden, omdat eerst dan de beeldkwaliteit goed tot zijn recht komt. Fifl. 4 De verkleinde Technirama Copie in het Cinemascope formaat. (afb. Philips Kinotechnik) 26 Fig. 3 Technirama Copie voor normaal of Wide Screen projectie. (afb. Philips Kinotechnik) 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1958 | | pagina 27