De Filmbeurs Filmproductiecentrum „onafhankelijkheid" moest worden gezien. Onpraktisch was en is dit natuurlijk in hoge mate: aangezien het over grote deel van de filmverhuurkantoren dus van de instellingen, die de films ter keuring moeten aanbieden zich te Amsterdam bevindt, brengt vervoer en heen-en- weer-gereis tussen Amsterdam en Den Haag veel tijdverlies met zich mede en veel kosten. Die tijd en die kosten had den bespaard kunnen worden, als men destijds ook de Filmkeuring in Amsterdam had ondergebracht. De Bioscoop-Bond is van een kleine, bescheiden ver eniging in 1918, gegroeid tot een grote, krachtige organi satie, die niet slechts bioscoopexploitanten, maar ook filmverhuurders, filmproducenten, enz. omvat. De werk zaamheden en activiteiten van deze organisatie breidden zich in de loop der jaren steeds uit: Het overgrote deel van deze vele bondsactiviteiten was en is in de hoofdstad geconcentreerd, in dat Bondsbureau daar aan de Jan Luy- kenstraat, in een pand, dat naar het uiterlijk een voor naam vorige-eeuws patriciërshuis is en dat inwendig het patriciërskarakter verenigt met het moderne, zakelijke element. Hoezeer dat bureau van de Nederlandsche Bioscoop- Bond te Amsterdam een centrum van activiteit is, moge worden geïllustreerd met enkele cijfers: er worden jaar lijks enige honderden vergaderingen gehouden, er komen meer dan 20.000 brieven en telegrammen binnen, er gaan zo'n 35.000 brieven, circulaires, enz. de deur uit, er wor den 60.000 recettestaten van bioscopen gecontroleerd en ingeboekt! We zullen u verder niet met cijfers vermoeien, lezer deze paar getallen zeggen genoeg Het is tevens de zetel van de Stichting Instituut voor Opleiding van Technisch Bioscooppersoneel, die in de twaalf jaren van haar bestaan vele honderden operateurs heeft opgeleid. Maandelijks wordt een grote hoeveelheid lessen naar leerling-operateurs in alle delen van het land gezonden, terwijl uiteraard de op deze cursussen betrek king hebbende correspondentie en administratie bijzonder omvangrijk is. Het werk dezer stichting heeft er in zeer belangrijke mate toe bijgedragen het technische peil van de filmprojectie te verhogen, waarmede voor alles het belang van het bioscoopbezoekende publiek is gediend. Op het Bondsbureau is ook het secretariaat gevestigd van de Nederlandsche Vereeniging van Bioscoopreclame- Exploitanten, dat is de organisatie van de reclame- bureaux, die zich speciaal bezig houden met de exploitatie van reclamefilms en reclamediapositieven. Het bioscoop- projectiedoek heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een reclamemedium, dat dank zij een straffe organi satie het vertrouwen van de reclamemakende industrie en middenstand heeft weten te verwerven. Ook overigens neemt het filmbedrijf te Amsterdam een belangrijke plaats in. We vertelden al, dat er reeds in het verre verleden een filmbeurs was. Die Filmbeurs is er nog steeds, een wekelijks ontmoetingscentrum van de film- liandel in Krasnapolsky, waar het 's Maandags van des voormiddags half elf tot des namiddags vier uur gonst van de filmbedrijvigheid. Op de Filmbeurs worden eigenlijk geen films verhandeld, maar de handel wordt daar voor bereid. Er worden heel veel handen geschud en schouders beklopt, de bioscoopexploitanten horen er van elkaar hoe bepaalde films „het doen", men wisselt er ervaringen uit, men maakt er in beginsel afspraken voor vertoningen en men boekt er alvast bepaalde data. De circa veertig filmverhuurkantoren hebben er alle eigen boxen en zijn er alle met enige mensen vertegen woordigd, doch ook de filmfabrieken (filmlaboratoria). Bovendien komen er vele mensen uit de nevenbedrijven van de filmwereld: handelaren in technische apparaten, bioscoopreclamemensen, e.d. Het merendeel van de onge veer tweehonderd wekelijkse beursbezoekers zijn natuurlijk bioscoopexploitanten, voor wie deze beurs immers in de eerste plaats bedoeld is. De belangstelling voor de Filmbeurs is groot. Kort geleden moest Krasnapolsky dan ook overgaan tot het beschikbaar stellen van meer ruimte een tweede zaal werd bij de reeds lang voor de beurs in gebruik zijnde grote zaal gevoegd. Een ander merkwaardig gebruik, dat men in Amsterdam vindt, is het instituut der zogenaamde bedrijfsvoorstellin- gen. Het is de leden van de Nederlandsche Bioscoop-Bond namelijk niet toegestaan vertoningsovereenkomsten om trent een of meer hoofdfilms aan te gaan, alvorens de betreffende exploitant in de gelegenheid is gesteld de films in kwestie te zien in een speciale daartoe door of vanwege de distributeur te geven voorstelling, welke men „bedrijfsvoorstelling" noemt. Deze reglementair voorge schreven en door de bedrijfsleden druk bezochte voorstel lingen worden te Amsterdam, meestal op de beursdag, gegeven, zodat ook de exploitanten in de provincie zich tijdig kunnen oriënteren omtrent het nieuwe product. In een beschouwing over Amsterdam als centrum van het filmbedrijf dienen natuurlijk ook de studio's te worden betrokken. De grootste filmstudio's van ons land, die van Cinetone een onderneming, waaraan de Bioscoop-Bond veel geld ten koste heeft gelegd en waarbij de Bond nog altijd ten nauwste betrokken is bevinden zich in de gemeente Amsterdam. In het grijze verleden werden er in verscheidene plaat sen van Nederland films geproduceerd, later kwam er enige concentratie. Voor de oorlog reeds bestonden de studio's aan de Duivendrechtsekade te Amsterdam, maar toen was er bovendien een Filmstad bij Den Haag. Een bombardement maakte aan het bestaan van de Filmstad van Loet C. Barnstijn een einde. Al worden ook nu nog wel eens buiten de hoofdstad speelfilms gemaakt, de meeste komen toch uit de Cinetone- studio's, waar ook veel documentaires worden vervaardigd en waar bovendien herhaaldelijk buitenlandse onderne mingen films opnemen. Niet slechts in de Cinetone-studio's, ook elders te Am sterdam worden veel documentaires, reclamefilms enz. vervaardigd; een belangrijk gedeelte van de Nederlandse cineasten en filmproductie-ondernemingen is in de hoofd stad gevestigd. Men zou voorts nog kunnen zeggen, dat Amsterdam ook in zoverre filmstad is, dat voor vrijwel alle Nederlandse speelfilms de buitenopnamen geheel of gedeeltelijk te Amsterdam worden en werden gemaakt, omdat die stad nu eenmaal bijzonder pittoresk is. In de laatste jaren werden ook enige malen voor buitenlandse speelfilms opnamen op de grachten of in de straten van de Neder landse hoofdstad gemaakt. De autoriteiten verleenden alle denkbare medewerking, o.a. met betrekking tot afzetting van straten, omlegging van het verkeer, enz. De bevolking toonde telkenmale voor die opnamen veel belangstelling, want de Amsterdammers zijn kennelijk „film-minded". 14

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1958 | | pagina 16