Cinemascope tandrollen schadelijk Verlichtingsarmaturen aan de wanden, wandbekleding en wat dies meer zij, zijn hier natuurlijk niet mogelijk en de sfeer van het interieur zal daarom met behulp van lichteffecten verkregen moeten worden. Ter vermijding van storende reflecties tijdens de projectie zal de eigen lijke zaalindeling in donkere tinten gehouden moeten worden. De ventilatie is zoals in de tekening is te zien boven de reflectiekogel geprojecteerd. De nevenruimten van deze „futuristische" bioscoop bevinden zich alle onder de zaalvloer. Bij het Cinetarium-systeem werkt de „uitvinder", de Hamburgse producent A. Baltes, volgens een bijzonder opname-systeem. Hij gebruikt althans voorlopig gewoon 35 mm materiaal, doch neemt de film in verticale richting op via een boven de camera opgehangen „spiegel- kogel", waarop zich een omgevingsbeeld van 360° weer spiegelt. Teneinde te vermijden, dat ook de camera en de cameraman in het beeld komen, is onder op de kogel een cirkelvormig zwart vlak aangebracht. De hierbij afge drukte foto, die wij aantroffen in het Duitse tijdschrift Kino-Technik geeft van de opname-techniek een duidelijk beeld. De aldus verkregen film vertoont kringvormig verte kende beelden met in het midden een zwarte vlek (zie af beelding). Door projectie van dit beeld loodrecht naar boven op een in de Cinetarium koepel opgehangen spiegelkogel, die eveneens aan de onderkant van een zwart vlak is voorzien, vindt reflectie plaats op de bolvormige zaalwand en wordt tevens is in het filmbeeld aanwezige vertekening weer opgeheven. Het geluid wordt verzorgd door een afzonderlijke film- band met zes magnetische sporen en de luidsprekers zijn overal in de zaalwand verspreid. Voor bijbehorend com mentaar zal een luidspreker zijn aangebracht in de reflectie-kogel, waardoor dit geluid, mede gezien de vorm van de zaal, „uit de ruimte" schijnt te komen. Wij veronderstellen, dat het omschreven opname systeem, dat ongetwijfeld aan diverse beperkingen zal zijn gebonden in de eventuele practijk nog wel de nodige moeilijkheden zal ontmoeten. Vooralsnog kunnen wij dit toekomstbeeld dan ook nog niet al te ernstig nemen, doch de ervaringen van de laatste jaren hebben wel geleerd, dat men met het woord „onmo gelijk" ook op dit terrein zeer voorzichtig moet zijn. Het Cinetarium opname-systeem. De camera bevindt zich loodrecht onder de reflecterende bol waarmede het omgevingsbeeld wordt opgevangen, (afb. Kino Technik) Hoewel er in ons land tot dusverre niet meer dan tussen 30 en 40 bioscopen zijn ingericht voor de vertoning van CinemaScope-copieën met magnetisch geluid en er dus nog maar weinig bioscopen zijn, die moeten beschikken over transportrollen met verkleinde tanding, lijkt het ons toch wel nuttig de in de titel gestelde vraag in deze rubriek naar voren te brengen. Het schijnt namelijk gebruikelijk te zijn, dat wanneer men de transportrollen met verkleinde tanding eenmaal aan de projectoren heeft gemonteerd, deze ook worden toegepast voor de vertoning van de overige films met nor male perforatiegaatjes. Uit de hierbij afgedrukte tekening blijkt het verschil tussen de normale perforatiegaatjes in de film en die, welke voorkomen in de CinemaScope- copieën met magnetisch geluid, alsmede in de zogenaamde „combiorints", zijnde films, die zowel zijn voorzien van optisch als van magnetisch geluid. De ervaring, welke blijkens onze gegevens met bedoelde werkwijze in ons land is opgedaan, is tot dusverre gunstig, doch de Amerikaanse deskundige R. A. Mitchell schrijft in de jongste afleveringen van het tijdschrift International Projectionist, dat zijn onderzoekingen hebben uitgewezen, dat de toepassing van de verkleinde tanding bij de pro jectie van films met normale perforatie een schadelijke invloed heeft op de levensduur van de copie. Hij is tot de conclusie gekomen, dat de levensduur tot circa 80 wordt bekort, welk percentage ongeveer overeenstemt met de versmalling van de tanden der transportrollen. De heer Mitchell brengt naar voren, dat door het pro jecteren van normale films met transportrollen, welke van smallere tanden zijn voorzien, de perforatiehoeken 47

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1958 | | pagina 47