„Haags Dagblad" De Bondsvoorzitter, de heer Joh. Miedema, reikt de prijzen uit aan de winnaars van het tennistournooi. hoofdfilm van de Filmweek de in Cannes dit jaar met de Grand Prix bekroonde „Orfeu Négro" van regisseur Marcel Camus. Het was, zoals gezegd, ongewoon heet in de zaal het was buiten trouwens ook niet erg afgekoeld maar het feit, dat zovelen deze moderne Orpheus en Eurydice-geschiedenis, zich afspelend in de negerwijk van Rio de Janeiro, tot het einde toe bleven uitzitten, was het beste bewijs van de dwingende kracht van dit prachtige boeiende samenspel tussen verhaal, sfeerrijke beelden en ritmische muziek." 25 Juni 1959. KEES DE BRUYN. „„Orfeu Négro": grandioos besluit van Filmweek". „'s Avonds maakte de Filmweek groot toilet voor de slotvoor- stelling en daarbij raakten Pascale en „L'eau vive" door veel belangrijker zaken snel in het vergeetboek. Men kreeg een drietal bekroonde reclamefilms te zien, die stuk voor stuk door de originele stijl het bekijken waard bleken. En daarna reikte Dr. J. Hulsker de prijzen voor de filmkunst 1959 uit. De hoofdprijs werd toe gekend aan Herman van der Horst voor zijn documentaire film „Prijs de zee", die hier nogmaals gedraaid werd en opnieuw grote bewondering afdwong. Na de pauze werd „Orfeu Négro" van de Franse regisseur Marcel Camus vertoond, die in Cannes dit jaar met de hoofdprijs ging strijken. Het bleek inderdaad een juweel van een film, die de toeschouwer met een fascinerend ritme het in kleurrijke en sug gestieve beelden vastgelegde carnaval in Rio de Janeiro laat mee beleven. Camus heeft in een prachtige stijl gefilmd en liet door zijn negeracteurs op meeslepende wijze de Orpheus-legende in een moderne versie naspelen. Zo bezield in deze film, dat men als blanke jaloers wordt op de uitdagende levenskracht die er van het begin tot het einde overrompelend uit spreekt. De grootste ver dienste van Camus is misschien, dat hij dit wervelend gebeuren volkomen heeft weten te stileren en dit verhaal met zijn vaak even grimmige als fantasierijke details realiseerde zonder ook maar 'n ogenblik de draad of het tempo te verliezen. Een waarlijk grandioze prestatie en een waardig besluit van de Arnhemse Film week, die ondanks enkele „missers" toch een bijzonder boeiend en interessant programma over het doek heeft laten gaan. Op de slotreceptie in Royal die tot diep in de nacht de ge nodigden bijeen hield las men van vele tevreden gezichten het grote succes van deze derde Nederlandse filmweek duidelijk af." 25 Juni 1959. C. B. DOOLAARD. „De Rotterdammer" „Terugblik op geslaagde Arnhemse feestweek". „Een groots feest besluit men graag met een daverend vuurwerk. Dit geschiedde ook met de Arnhemse filmweek. Het vuurwerk was geïmporteerd uit Brazilië en geïnspireerd op het klassieke verhaal van Orpheus en Euridice. „Orfeu Négro" heette dit filmvuurwerk. En een ieder, die het aanschouwde, moet erkennen, dat het grandioos was. Ook hier was het documentaire element sterk aanwezig. Het Braziliaanse carnaval werd in beeld gebracht. Men weet dan, dat de negroïde bevolking van dit gebied enige dagen bezeten is door een alles verterende carnavalswoede, zich uitende in een onop houdelijke dans, waaraan niemand kan ontkomen. Het is, of het oerwoud voor enkele dagen nog eens beslag legt op deze licht ontvlambare mensen. Schatten verslindende verkleedpartijen en een monotoon rock en rollende duizendkoppige menigte bevolkt dan de straten van Rio de Janeiro. De makers van deze film hebben het verhaal wel organisch in deze documentaire weten te passen. Fascinerend is deze film: kleurrijk, mysterieus, exotisch, en terecht verwierf zij de gouden erepalm van Cannes. In feite is 41

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1959 | | pagina 39