De lieer J. Jansen, architect te Nijmegen, over de bouw van het Studio Theater te Nijmegen Overzicht van zaal. ven in dit plafond wordt namelijk verse lucht ingeblazen en de gebruikte lucht af gezogen. De behaaglijkheidsfactor in de zaal is hier uitstekend mede te regelen. Aan de rechtse kant van de zaal zaten aanvankelijk sta len ramen. Deze zijn aan de buitenkant dichtgemetseld met het doel het lawaai van de straat tegen te houden. De ramen zijn aan de binnenkant blijven zitten het was niet nodig ze te verwijderen maar om deze wand zach ter en tevens interessanter te maken zijn er gordijnen voor gehangen. Deze gordijnen werden hier speciaal voor ont worpen en gedrukt. Er zit wat blauw in en wat geel en grijs en hier en daar een smalle rode streep. Er hangt een rijtje Finse lampen voor. De voorkant van de zaal is gebogen en het projectie doek zit hier vlak in. Er is geen toneeltje en ook geen toneelgordijn. Het doek is in een zwart kader gevat, dat een geheel eigen vorm heeft gekregen, en waartegen een wandschildering is aangebracht door de kunstenaar J. v. Doorn uit Nijmegen, welke schildering voorstelt "PAprès Midi d'un Faun". Van Doorn maakte ook het oog rechts van het doek, uitgevoerd in goudmozaïek en rood glas. Dit oog, waarin een vogel is gevangen, is het vaste sym bool van het theater. De stoelen zijn grijs gespoten met gele velours in de zelfde kleuren als het plafond. De betimmering is van Afromosiahout en speciaal acoustisch gemaakt en aangebracht. Er was een donkerbruine bestaande tegelvloer welke weer is aangebracht en voorzien van gele lopers. Door alle aannemers en onderaannemers is met veel zorg en ambitie gewerkt. Eén dag voor de opening, welke op Donderdag 17 Oc- tober 1958 door de Burgemeester van Nijmegen onder grote belangstelling zowel van de zijde van het filmbe drijf als van de Nijmeegse Alma Mater en de gemeente lijke Overheid werd verricht, was het theater klaar! J. JANSEN, Architect B.N.A. Er is in Nederland zo goed als in hel buitenland een bepaalde sector van het bioscoopbezoekende publiek, die het bijzonder waardeert als hij in slaat wordt gesteld films te zien in een kleinere beperktere krin In de kleine „Studio's"' klein omdat de capaciteit van deze bioscopen in de regel niet veel meer dan 200 zit plaatsen bedraagt en de 300 zelden overschrijdt voelt men zich geselecteerd met andere gelijkgestemde zielen. Dat deze zaaltjes ook drie voorstellingen per dag geven en meestal veel langer prolongeren, blijkt geen bezwaar te zijn. In Nijmegen, waar de Universiteit zich -leeds uitbreidt en de studentenbevolking enorm toeneemt werd de stich ting van zulk een klein theater bijzonder warm toege juicht. In het Luxortheater, dat op 1 Maart L955 geopend werd ter vervanging van de bij de bevrijding ven bioscoop van dezelfde naam en en van de mooiste punten in d in het punt van Dodden- Bloemerstraat en hel Plein L9 bovenfoyi die n voor gebruikt werd. Op instigatie van de eigenaresse en 'exploitante van dit theater, de N.V. N Biosi ondernemingen, werden plann emaakt om hi< Studiozaaltje te stiel] werd gevraagd de ontwer pen hiervoor te maken, een bijzonder prettige opdracht. welke ik met veel genoegen heb uitgevoerd. tuurlijk bracht deze uitvoering, zoal- veelal bij op- an deze aard het geval is, haar bijzondere moei lijkheden met zich. Zo waren bijvoorbeeld de hoogte en diepte gegeven, maar daarbij zaten de betonbalken in plafond eigenlijk wel een beetje in de weg. Verder n nooduitgang en het heeft heel wal hoofdbre kens gekost voordat <l</r gemaakt kon worden. Maar hel bleek tenslotte allemaal te kunnen; alles klopte precies zowel organisatorisch als technisch. Het beeld is /eer scherp, de acoustiek is goed. het ge luid is mooi en er kan ook cinemascope gedraaid worden met stereofonisch geluid. \an de vloer is juist zoveel helling gegeven als tech- nisch mogelijk was en men kan overal goed zien. De sto rende betonbalken bleken een maat te hebben, die klopte met de velden ertussen en door die velden in de breedte strepen werd de aandacht van de halken afgeleid il een breedtewerking, die de ruimte ten goede werken de geel en grijze strepen het pi rker dan op de afbeeldingen is. links op .an de zaal zichtbare ronde beton- kolcmmen waren tde kolommen, die niet verwijderd iden worden. Ze ?ijn gebruikt om het wandelpad te keren en oi riaagd plafond aan te maken. Dit plafond was nodig, zowel voor het wegwerken van de leidingen als voor de ventilatie. Door de open strook bo- Het kader, waarin het witte doek is gevat, heeft hier een geheel eigen vorm gekregen door een aaneensluitende wandschildering (links) en een in goudmozaïek en rood glas uitgevoerd sym bool (rechts). 8 DE ARCHITECT AAI HET WOORD....

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1959 | | pagina 10