Vertegenwoordiging van het Hoofdbestuur Nijmegen stelt filmleetoraat in Schriftelijke operateurscursus worden; de druk van de naar monopolistische posities strevende concerns zal sterker worden dan ooit en vele van onze kleinere steden zullen het helemaal zonder bio scoop moeten stellen. Zelfs degenen, die maar weinig geven om de standaard Britse of Amerikaanse film, zijn het er over eens, dat dit maatschappelijk gezien een verandering ten kwade zou zijn. De bioscoop is een gebruikelijke attractie en dege nen, die in of nabij kleinere plaatsen wonen, hebben er evenveel recht op om in een bioscoop ontspanning te zoeken als zij, die in de grote steden wonen... Bovendien, al is de televisie zowel voor jong als voor oud populair, en al houden bepaalde zedenmeesters er van omdat het ,rhet gezin samen thuis houdt", er zijn ..teenagers" die niet alle avonden door willen brengen in een familiekring van zwijgende kijkers. Zij willen ver scheiden avonden per week de deur uit en er zijn minder prettige manieren om een avondje buitenshuis door te brengen dan bioscoopbezoek. Afgezien van welke maatschappelijke betekenis, welke de bioscoop ook moge hebben, is het van belan° het de Britse producenten mogelijk te maken de film te ontwik kelen als een kunst'". In aanwezigheid van vele genodigden en onder grote belangstelling van het publiek wijdde de CV. Adex op Donderdagavond 3 September j.1. haar nieuwe bioscoop du Midi. welke thans het in de nacht van 2 op 3 Septem ber 1957 geheel door brand verwoeste gelijknamige thea ter vervangt, in met een zeer geslaagde galavoorstelling. Het openingswoord werd gesproken door de Burge meester van Amsterdam, Mr. G. van Hall. Onder de geno digden bevonden zich tal van autoriteiten, waaronder de Ambassadeur van Denemarken, de heer J. W. H. Eickhoff, vele vooraanstaande persoonlijkheden uit de hoofdstad en vertegenwoordigers uit alle geledingen van het Neder landse filmbedrijf. De voorstelling werd opgeluisterd door de aanwezigheid van de beide hoofdrolspelers van de hoofdfilm, de bekende Nina en Frederik, en de regis seur, de Deen Bent Christensen. Het Hoofdbestuur van de Nederlandsche Bioscoop-Bond was op deze avond vertegenwoordigd door de heer H. S. Boekman, Vice-Voorzitter. en de heren L. Groen. J. P. M. A. Smulders, R. Uges en A. F. Wolff. Het bestuur van de St. Radboud-stichting heeft met in gang van 1 October de heer A. van Domburg, chef van de kunstredactie van het dagblad ..De Tijd-De Maasbode" en lid van de Raad van Beheer van het Nederlands Film instituut, benoemd tot lector in de filmwetenschap in de Faculteit der Letteren en Wijsbegeerte van de Rooms- Katholieke Lniversiteit te Nijmegen. Zijn leeropdracht is „De leer van de film als cultureel uitdrukkingsmiddel". Met dit besluit heeft de Keizer-Karel-Universiteit zich geschaard in de rij der talrijke universiteiten en acade miën, die gelegenheid bieden tot de bestudering van enkele of meerdere aspecten van het verschijnsel film, dat door zijn complexe natuur een interdisciplinaire benade ring vraagt. Na de Gemeentelijke Universiteit van Amsterdam, die in het voorjaar 1957 Dr. J. M. L. Peters. Directeur van de Stichting Nederlands Filminstituut, als privaat-docent in de filmkunde in de Faculteit der Politieke en Sociale Wetenschappen heeft toegelaten, is de Nijmeegse Alma Mater met de instelling van dit lectoraat de tweede Neder landse universiteit, die de filmkunde als universitair stu dievak erkent. Er bestond te Nijmegen trouwens reeds lang een bijzon dere belangstelling voor de film. Op de met medewerking van cle Rijksuniversiteit te Utrecht jaarlijks aldaar gehou den Academische Filmstudieweken de zesde van dien aard vond dit jaar plaats van 28 September tot en met 1 October pleegt men ook steeds Nijmeegse studenten aan te treffen en op 4 October 1957 werd de Nijmeegse Studenten Filmgroep ,,Eppur si muove" officieel opge richt. Deze Filmgroep de eerste in ons land is geen gezelligheids- of amusementsvereniging en evenmin een zogenaamde filmliga, maar wil de film theoretisch en practisch op een academisch niveau benaderen en vraagt dus van haar leden wetenschappelijke toeleg, studie en deelneming aan practische activiteiten. Haar doelstellin gen zijn in het bijzonder: academische filmvorming, we tenschappelijke filmstudie en propaedeuse voor de prac tische beoefening der filmkunst. De nieuwe lector mag zich dus bij voorbaat reeds verzekerd weten van een tal rijk gehoor. Het zal niemand verwonderen, dat de filmcriticus A. van Domburg, die in Januari a.s. 65 jaar wordt, uilge kozen is om het nieuwe lectoraat te vervullen. Hij was een der eersten in ons land. die met inzet van zijn gehele dynamische persoonlijkheid streed voor de erkenning van de film als een zelfstandige kunstuiting en hij heeft zijn gehele jounalislieke loopbaan voor die overtuiging pal gestaan. Met zijn strijdvaardige pen heeft hij vooral grote invloed uitgeoefend in Katholieke kringen en daar de film gepropageerd op een ogenblik, dat dit op zijn minst een gewaagde onderneming mocht gelden. Hij mag onge twijfeld de grondlegger worden genoemd van de film- vormende activiteit, welke in deze kring het meest ver breid is en welke meer gericht is op de onafhankelijke en zelfstandige beoordeling van films met kennis van zaken dan op het terrein van de censuur. Deze eervolle, welver diende benoeming kan hij zeker beschouwen als de bekro ning van zijn arbeid. Wij wensen hem een iang en vrucht baar lectoraat toe. Op 10 September j.1. is een nieuwe operateurscursus begonnen, waaraan, naar wij vernemen, nog deelnemers kunnen worden toegevoegd mits zij zich zo tijdig mogelijk laten inschrijven, daar anders de achterstand te groot zou worden. Volledigheidshalve herinneren wij er hier nog eens aan dat bij deze schriftelijke cursus gebruik wordt gemaakt van de tekst van het Handboek de Bioscooptechniek, zodat de cursisten aan het einde van hun studie tevens het vol ledige Handboek in hun bezit hebben. Aanmeldingsformulieren en nadere inlichtingen kun nen worden verkregen bij het secretariaat van het Oplei dingsinstituut dat op het Bondsbureau is gevestigd. 16

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1959 | | pagina 17