Nederlandse films in het buitenland Zeer veel waardering had Mr. de Graaff voor het feit, dat het streven van de Bond niet uitsluitend op de com merciële belangen der leden gericht blijkt te zijn, maar mede op belangrijke algemene sociale belangen. Dat er met de twaalf bioscoopcollectes ten behoeve van het Ne- derlandsche Roode Kruis ruim één millioen gulden is op gehaald, achtte de voorzitter van deze instelling een tref fend bewijs voor de medewerking uit alle kringen van het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf. Aan het slot van zijn betoog verklaarde Mr. de Graaff, dat het Hoofdbestuur van het Roode Kruis deze mijlpaal niet ongemerkt voorbij wilde gaan en daarom had be sloten tot aanbieding van een blijvende herinnering in de vorm van een Delfts blauw bord als teken van dank voor de hulp, die mede door de steun van het Bondsbe- stuur, de leden van de Bond en het bioscooppersoneel kon worden geboden aan zieken, hulpbehoevenden en vele anderen. Na de aanbieding van het zeer fraai uitgevoerde ge- denkbord. waarvan de afbeelding en de aangebrachte tekst op de omslag van dit orgaan voorkomen, sprak de Bondsvoorzitter, de heer Joh. Miedema, een dankwoord uit. In dit geschenk en de hartelijke woorden, waarmede de aanbieding ervan vergezeld ging. zag de heer Miede ma een uiting van de goede verstandhouding, welke tus sen het Nederlandsche Roode Kruis en de Bioscoop-Bond gedurende vele jaren bestaat. Hij sprak de overtuiging uit, dat de bijzondere geste van het Hoofdbestuur van het Nederlandsche Roode Kruis de banden tussen beide orga nisaties ongetwijfeld nog zou doen versterken. Veel succes oogst Max de Haas' documentaire „A m- sterdam, stad aan het wate r"„ die onder de titel ..Amsterdam, S t a d t a m U f e r" op het ogenblik met niet minder dan tien kopieën in de Duitse bioscopen rouleert. Hoezeer onze oostelijke buren deze film waarderen, blijkt wel uit het feit, dat zij in één programma als voor- film wordt vertoond bij de avondvullende documentaire „Paradies und Feuerofen", welke door de I.F.A. (Inter nationale Fernseh-Agentur) werd geproduceerd. De Duitse Bondsregering heeft laatstgenoemde film namelijk in Juli j.1. de staatsprijs voor 1959 toegekend als de beste Duitse avondvullende documentaire. De producente, de I.F.A.ontving daarbij de „Filmband in Gold" en een geldprijs van DM 47.500, terwijl de regisseur, Herbert Viktor, eveneens de „Filmband in Gold" ontving en een premie van DM 7.500. „Dorp aan de rivie r", door Fons Rademakers geregisseerd voor de N.V. Nationale Filmproductie Mij, welke film in Juli j.1. op de Berlinale zoveel succes oogst te en door de Duitse pers zeer werd geprezen, is op uitno diging van de Zweedse Filmacademie vertoond tijdens een van 26 Augustus tot 1 September in het Palladium-Thea- ter te Stockholm gehouden filmweek. „Erster Spielfilm des Tages: Hollands „Dorf am Flusz". Die Qualitatsgerüchte, die den Filmen vorausgehen, waren nie so unzuverlassig wie in diesem Jahre. Der Beitrag Hollands ist - nehmt alles in allem - eine Leistung, die sich sehen lassen kann. Wieder einmal hat ein kleines Filmland gezeigt, wie man sich mit geringen Mitteln gegenüber den Millionenbudgets der Groszen behaupten kann. Es gab herzlichen und ver- dienten Beifall für den Regisseur Fons Rademakers". (Uit het „Berlinale-Journal" van de ,,F i I m - E c h o", het vakblad van de Duitse bioscoopexploitatie, officieel orgaan van het Zentralverband der Deutschen Filmtheater e.V.). De Zweedse Filmacademie wordt gevormd door film critici van de grote dagbladen, die ieder jaar uit de inter nationale filmproductie tien van de beste werkstukken selecteren, die dan op uitnodiging van de Palladium- Filmweek worden vertoond. Ook hier sloeg Rademakers eersteling een goed figuur. Intussen is „Dorp aan de rivier" eveneens uitgenodigd door de leiding van het He Internationale Filmfestival van San Francisco tot deelneming aan deze manifestatie, welke van 29 October tot 11 November a.s. plaats zal vinden. Het van 23 Augustus tot 12 September gehouden Xlle Internationale Filmfestival van Edinburgh werd in de New Victoria Cinema aldaar geopend met een galavoor stelling van „F a n f a r e", door Bert Haanstra geregis seerd voor de N.V. Sapphire Film Productie N.V., bij welke gelegenheid Haansira een ware ovatie in ontvangst moest nemen. Het Schotse publiek, dat zich met deze film zo ingenomen betoonde, ziet Haanstra's „Fanfare" geheel in de traditie van de befaamde „Ealing" school. Voor de eerste maal werden dit jaar te Edinburgh geld prijzen uitgereikt, namelijk 200,voor de beste hoofd film, twee prijzen van elk 100,voor de beste korte films en vier prijzen van elk 50,voor verdere korte films. Het zal niemand verbazen, dat Herman van der Horsts „P r ij s de Ze e" een van de twee korte films was aan welke zulk een „Roy Thomson Edinburgh Film Guild Award" ten bedrage van 100,werd toegekend. Tevens viel de maker van „P r ij s de Ze e" op dit festival de bijzondere onderscheiding ten deel van de filmprijs van de Raad van Europa, waarover elders in dit blad uitvoerig wordt bericht. Tot de 24 films aan welke als de beste op dit festival vertoonde een „Diploma of Merit" werd uitgereikt, be hoorden „Fanfare" en „Prijs de Zee". Het op 20 en 21 Augustus te Venetië gehouden Ille Internationale Festival van Journaalfilms bracht voor het door de N.V. Haghefilm gedistribueerde Nederlandse filmjournaal „Spiegel van N e d er lan d" een eer volle vermelding „voor de wijze van verfilmen en de menselijke warmte, die er uit sprak". ijIllllllimiit liiiiimi i ii u i >i i n> 11111 u 11111 ii i iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiumiiiiiiim^ 1111111111111111 11111111M I [IMIIIIMIMII1I1I lllll IIIIMIIU 11JIIM IIlllllll 1111II lilII111IIII1111111111111111111 tJIf IMtütf MMII111111111111Ml 1IIIMIIIIII1111

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1959 | | pagina 6