Nederlandse films in het buitenland
Zeer veel waardering had Mr. de Graaff voor het feit,
dat het streven van de Bond niet uitsluitend op de com
merciële belangen der leden gericht blijkt te zijn, maar
mede op belangrijke algemene sociale belangen. Dat er
met de twaalf bioscoopcollectes ten behoeve van het Ne-
derlandsche Roode Kruis ruim één millioen gulden is op
gehaald, achtte de voorzitter van deze instelling een tref
fend bewijs voor de medewerking uit alle kringen van
het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf.
Aan het slot van zijn betoog verklaarde Mr. de Graaff,
dat het Hoofdbestuur van het Roode Kruis deze mijlpaal
niet ongemerkt voorbij wilde gaan en daarom had be
sloten tot aanbieding van een blijvende herinnering in
de vorm van een Delfts blauw bord als teken van dank
voor de hulp, die mede door de steun van het Bondsbe-
stuur, de leden van de Bond en het bioscooppersoneel
kon worden geboden aan zieken, hulpbehoevenden en
vele anderen.
Na de aanbieding van het zeer fraai uitgevoerde ge-
denkbord. waarvan de afbeelding en de aangebrachte
tekst op de omslag van dit orgaan voorkomen, sprak de
Bondsvoorzitter, de heer Joh. Miedema, een dankwoord
uit. In dit geschenk en de hartelijke woorden, waarmede
de aanbieding ervan vergezeld ging. zag de heer Miede
ma een uiting van de goede verstandhouding, welke tus
sen het Nederlandsche Roode Kruis en de Bioscoop-Bond
gedurende vele jaren bestaat. Hij sprak de overtuiging
uit, dat de bijzondere geste van het Hoofdbestuur van het
Nederlandsche Roode Kruis de banden tussen beide orga
nisaties ongetwijfeld nog zou doen versterken.
Veel succes oogst Max de Haas' documentaire „A m-
sterdam, stad aan het wate r"„ die onder de titel
..Amsterdam, S t a d t a m U f e r" op het ogenblik
met niet minder dan tien kopieën in de Duitse bioscopen
rouleert.
Hoezeer onze oostelijke buren deze film waarderen,
blijkt wel uit het feit, dat zij in één programma als voor-
film wordt vertoond bij de avondvullende documentaire
„Paradies und Feuerofen", welke door de I.F.A. (Inter
nationale Fernseh-Agentur) werd geproduceerd. De
Duitse Bondsregering heeft laatstgenoemde film namelijk
in Juli j.1. de staatsprijs voor 1959 toegekend als de beste
Duitse avondvullende documentaire. De producente, de
I.F.A.ontving daarbij de „Filmband in Gold" en een
geldprijs van DM 47.500, terwijl de regisseur, Herbert
Viktor, eveneens de „Filmband in Gold" ontving en een
premie van DM 7.500.
„Dorp aan de rivie r", door Fons Rademakers
geregisseerd voor de N.V. Nationale Filmproductie Mij,
welke film in Juli j.1. op de Berlinale zoveel succes oogst
te en door de Duitse pers zeer werd geprezen, is op uitno
diging van de Zweedse Filmacademie vertoond tijdens een
van 26 Augustus tot 1 September in het Palladium-Thea-
ter te Stockholm gehouden filmweek.
„Erster Spielfilm des Tages: Hollands „Dorf am Flusz".
Die Qualitatsgerüchte, die den Filmen vorausgehen,
waren nie so unzuverlassig wie in diesem Jahre. Der
Beitrag Hollands ist - nehmt alles in allem - eine
Leistung, die sich sehen lassen kann. Wieder einmal
hat ein kleines Filmland gezeigt, wie man sich mit
geringen Mitteln gegenüber den Millionenbudgets der
Groszen behaupten kann. Es gab herzlichen und ver-
dienten Beifall für den Regisseur Fons Rademakers".
(Uit het „Berlinale-Journal" van de
,,F i I m - E c h o", het vakblad van de Duitse
bioscoopexploitatie, officieel orgaan van het
Zentralverband der Deutschen Filmtheater
e.V.).
De Zweedse Filmacademie wordt gevormd door film
critici van de grote dagbladen, die ieder jaar uit de inter
nationale filmproductie tien van de beste werkstukken
selecteren, die dan op uitnodiging van de Palladium-
Filmweek worden vertoond. Ook hier sloeg Rademakers
eersteling een goed figuur.
Intussen is „Dorp aan de rivier" eveneens uitgenodigd
door de leiding van het He Internationale Filmfestival
van San Francisco tot deelneming aan deze manifestatie,
welke van 29 October tot 11 November a.s. plaats zal
vinden.
Het van 23 Augustus tot 12 September gehouden Xlle
Internationale Filmfestival van Edinburgh werd in de
New Victoria Cinema aldaar geopend met een galavoor
stelling van „F a n f a r e", door Bert Haanstra geregis
seerd voor de N.V. Sapphire Film Productie N.V., bij
welke gelegenheid Haansira een ware ovatie in ontvangst
moest nemen. Het Schotse publiek, dat zich met deze film
zo ingenomen betoonde, ziet Haanstra's „Fanfare" geheel
in de traditie van de befaamde „Ealing" school.
Voor de eerste maal werden dit jaar te Edinburgh geld
prijzen uitgereikt, namelijk 200,voor de beste hoofd
film, twee prijzen van elk 100,voor de beste korte
films en vier prijzen van elk 50,voor verdere korte
films. Het zal niemand verbazen, dat Herman van der
Horsts „P r ij s de Ze e" een van de twee korte films
was aan welke zulk een „Roy Thomson Edinburgh Film
Guild Award" ten bedrage van 100,werd toegekend.
Tevens viel de maker van „P r ij s de Ze e" op dit
festival de bijzondere onderscheiding ten deel van de
filmprijs van de Raad van Europa, waarover elders in dit
blad uitvoerig wordt bericht.
Tot de 24 films aan welke als de beste op dit festival
vertoonde een „Diploma of Merit" werd uitgereikt, be
hoorden „Fanfare" en „Prijs de Zee".
Het op 20 en 21 Augustus te Venetië gehouden Ille
Internationale Festival van Journaalfilms bracht voor het
door de N.V. Haghefilm gedistribueerde Nederlandse
filmjournaal „Spiegel van N e d er lan d" een eer
volle vermelding „voor de wijze van verfilmen en de
menselijke warmte, die er uit sprak".
ijIllllllimiit liiiiimi i ii u i >i i n> 11111 u 11111 ii i iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiumiiiiiiim^
1111111111111111 11111111M
I [IMIIIIMIMII1I1I lllll IIIIMIIU 11JIIM IIlllllll
1111II lilII111IIII1111111111111111111 tJIf IMtütf MMII111111111111Ml 1IIIMIIIIII1111