Nederlandse films in het buitenland
Elfde Reclamefilm dag
Aan het Xe Internationale Filmfestival te Berlijn, dat
van 24 Juni tot 5 Juli is gehouden, is van Nederlandse
zijde deelgenomen met de film ,,Faja Lobbi" van Her
man van der Horst. Deze avondvullende documentaire,
die zijn naam ontleent aan de inheemse bloem „Vurige
Liefde", is door Van der Horst in kleuren opgenomen in
Suriname.
Deze deelneming aan de Berlinale is bijzonder succes
rijk geweest: „Faja Lobbi" werd de „Gouden Beer" voor
de lange documentaire toegekend. De jury voor de docu
mentaire films heeft deze ereprijs aan de Nederlandse
film eenparig toegekend.
Op het XHIe Internationale Filmfestival, dat van 4 tot
20 Mei j.1. te Cannes gehouden werd, heeft Max de Haas
een eervolle vermelding verworven voor zijn film
,,D agen mijner jare n". Daarnaast heeft de jury
Max de Haas een onderscheiding uitgereikt voor zijn wer
ken als pionier en vernieuwer van de filmkunst, een blijk
van waardering, dat tot nu toe nog niet op een film-
manifestatie van zulk een internationale allure als Cannes
aan een filmer werd verleend, en door de uit twee Fransen,
een Amerikaan, een Belg en een Zuidslaaf bestaande jury
speciaal daartoe in het leven werd geroepen.
De ambassadeur van de Verenigde Staten van Amerika,
de heer Philip Young, heeft op Donderdag 16 Juni j.1.
tijdens een kleine plechtigheid in het auditorium van het
nieuwe ambassadegebouw te Den Haag aan Bert Haanstra
de „Oscar" overhandigd, welke deze heeft verworven voor
zijn documentaire film „G 1 a s". De heer Young, die er
prijs op had gesteld deze uitreiking persoonlijk te ver
richten, herinnerde er in zijn toespraak aan, dat het voor
de eerste maal is, dat een Nederlandse filmer de befaamde
gouden „Academy Statuette" heeft verworven, welke door
de Academy of Motion Picture Arts and Sciences jaarlijks
wordt toegekend aan personen, welke een bijzonder ver
dienstelijke bijdrage hebben geleverd op het gebied van
de filmvervaardiging. Bert Haanstra dankte de ambassa
deur op de hem eigen beminnelijke wijze voor deze bijzon
dere onderscheiding en betrok in de hem gebrachte hulde
allen, die aan deze film hebben medegewerkt.
Ook op het Ie Zuidafrikaanse Internationale Filmfesti
val, dat van 23 tot 28 Mei te Bloemfontein/Johannesburg
is gehouden ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan
van de Unie van Zuid-Afrika, is de film „G 1 a s" van
Bert Haanstra onderscheiden en wel met de enige gouden
medaille, welke op dit festival werd toegekend.
Nederland heeft op het van 13 tot 17 Juni j.1. te
Venetië gehouden Vlle Internationale Festival van
Reclamefilms het hoogste aantal punten behaald van de
29 deelnemende landen. Er waren dit jaar niet alleen
inzendingen uit Engeland, Amerika, Frankrijk, Duitsland
en de meeste andere Westerse landen, maar ook films
uit onder andere Argentinië, Australië, Chili, Israël en
Nigeria. De bijna 1100 afgevaardigden hebben weinig
van de felle Adriatische zon en het Lido-strand kunnen
genieten, omdat zij in één week 1096 theaterfilms en
televisiespots moesten aanschouwen, welke door een
internationale jury werden beoordeeld.
In de categorie „Poppenfilms" behaalde Joop Geesink
de eerste prijs met zijn „W hite Hor se Whiskey"
en de tweede prijs met „Der R etter Hier
(voor het Duitse Ritterbier). Ere-diploma's werden
Geesink verder toegekend voor zijn productie „Philips
Light Contest" (Philips lampen), „Boogie
in S" (Salamander-pockets) en „Saving P 1 e a-
s u r e" (Players). Deze vijf onderscheidingen tezamen
leverden Joop Geesink de „Coupe de Venice" (een bokaal
van Venetiaans glas) op voor theaterfilms.
Het Genootschap voor Reclame heeft op 2 Juni 1960
'm het Flora Theater te Amsterdam zijn elfde reclame
filmdag gehouden. De belangstelling van de zijde van
het bedrijfsleven was bijzonder groot. Niet minder dan
450 personen woonden de filmdag bij, hetgeen ongeveer
100 meer is dan het jaar tevoren.
De Voorzitter van het Genootschap voor Reclame, Jhr.
W. van Andringa de Kempenaer, heeft er in zijn openings
rede op gewezen, dat de reclamefilm temidden van de
andere media een geheel eigen leven leidt, dat uiteraard
nauw verband houdt met de ontwikkeling van de film
kunst in het algemeen.
De heer De Kempenaer was van mening, dat het vorig
jaar op het gebied van de ontwikkeling van de reclame
film geen schokkende gebeurtenissen vallen te constateren.
De impact van het beproefde medium van de reclamefilm
is zo langzamerhand gemeengoed geworden van hen, die
de reclamefilms produceren en dit medium hanteren. In
het algemeen heeft de productie een hoog niveau bereikt.
De mogelijkheden van de toepassing van de reclamefilm
zijn echter beperkt, enerzijds door het beperkte aantal
bioscopen, anderzijds door de programma-samenstelling.
De heer De Kempenaer constateerde, dat de mogelijkheden
van andere reclamemedia, zoals de advertenties in de dag
bladen, de direct mail en de buitenreclame eveneens aan
grenzen zijn gebonden, maar dat de nationale handel en
industrie behoefte hebben aan een verruiming van de re
clamemogelijkheden. In dit verband hield de heer De
Kempenaer een pleidooi voor het openen van de mogelijk
heid van reclame in de televisie. Aan het eind van zijn
rede heeft de Genootschapsvoorzitter er nog eens op ge
wezen, dat het succes van de reclamefilm in grote mate
afhankelijk is van de vermenging van materie en geest.
Vervolgens werden vertoond de tien aan de jury voor
de Filmprijzen 1959 ter beoordeling ingezonden reclame
films. Dit waren uitsluitend films, die in 1959 een normaal
roulement in de bioscopen hadden gekregen. Verder wer
den vertoond vijftien door Nederlandse filmproducenten
voor het binnen- en buitenland vervaardigde nieuwe re
clamefilms. Hierbij waren verschillende voortreffelijke
films, waarbij wij speciaal vermelden een film van Profilti
N.V., genaamd „Extra reportage", die door de geestige
dialoog en het spel van de spelers bijzonder opviel.
22