DE ARCHITECT ll\ HET WOORD
Inleiding
Ingang en hal
Architectenbureau M. Zwaagstra, Architect B.N.A. en
Ir. M. Zwaagstra b.i., te 's-Gravenhage, over de bouw
van het Theater „Du Midi"*
De zaal
De heer M. S. Schaap verstrekte ons de opdracht om in
een bestaand kerkgebouw aan de Carpentierstraat in Den
Haag een bioscooptheater te ontwerpen. Bij het grote aan
tal voorwaarden, waaraan een bioscoop tegenwoordig moet
voldoen, kwam nog een moeilijkheid, die veel hoofd
brekens gekost heeft. Door een bestaande huurovereen
komst namelijk moest er 's Zondags nog een kerkdienst
gehouden kunnen worden bij daglicht. Hierdoor was het
aanvankelijk niet mogelijk, de vorm van de zaal ingrijpend
te wijzigen.
De tijd van voorbereiding was nogal lang; ongeveer
anderhalf jaar. Hierdoor had de kerkgemeenschap kans
gezien naar een ander gebouw te vertrekken. Nu konden
we naar hartelust aan het ontwerpen gaan. zonder ons
verder nog om de hoge kerkramen te bekommeren. Door
de grote vrijheid die de heer Schaap ons gaf, hebben wij
met veel plezier onze taak kunnen volbrengen.
Het gebouw is uitermate gunstig gelegen. De Carpen
tierstraat is rustig. Verkeers- en parkeermoeilijkheden doen
zich niet voor, terwijl wij toch menen erin geslaagd te zijn,
het gebouw bij de belangrijkere hoofdwegen te doen be
horen. Door de behandeling van het exterieur wordt het
gebouw sterk gericht op de Juliana van Stolberglaan en de
Laan van Nieuw Oost-Indië.
De hoofdingang van
het Theater Du Midi
te 's-Gravenhage is
gemaskeerd door een
luifel, die door drie
neonlijnen wordt ge
accentueerd. De naam
is aangebracht op
schijnbaar zwevende
vlakken, die door een
neoncontour worden
aangestraald. Dit le
vert bij avond een
fantastisch effect op.
De ramen van het theater zijn dichtgemetseld. In blauwe
neonletters is de naam Du Midi aangebracht op een
anthracietgrijs vlak. Dit vlak is vrij van de gevel gehouden
en wordt aangestraald door een witte neoncontour. Hier
door is een fantastisch effect bereikt van een schijnbaar
zwevend vlak. De hoofdingang wordt gemaskeerd door een
luifel in hel blauwe kleur. De rand van de luifel wordt
geaccentueerd door drie neonlijnen, twee witte en één
champagnegele. In het blauwe plafond zijn kleine verlich
tingsornamenten ingebouwd, die het geheel tot een zee
van licht maken.
Het plafond van de luifel zet zich voort in de hal en via
een gang achter de zaal langs, tot in de beneden foyer.
Tegenover het koele blauw staan warmere tinten, die in
muurverven op de wanden aangebracht zijn. Door het
gebruik van veel glas, maakt de hal een ruime indruk. Het
lijkt of de luifel erbij behoort en omgekeerd als men
onder de luifel staat, heeft men het gevoel reeds binnen
te zijn.
In de hal bevinden zich de kassa en de garderobe.
De 1 lissen verdieping
Door de korte zaal is het balcon zo hoog geworden, dat
de bouw van een tussenverdieping mogelijk werd. Op deze
tussenverdieping bevinden zich toiletten en vitrines, die
verhuurd worden. Door te profiteren van de bestaande
situatie was het ons mogelijk een circulatieruimte te ont
werpen, die bestaat uit veel kleine ruimten, wat een ge
lukkige oplossing bleek te zijn. Het maakt een kleine wan
deling in de pauze tot een gezellige bezigheid.
Is men uitgekeken op de vitrines, dan kan men door
twee kijkgaten een blik werpen in de cabine. Helaas moes
ten hier op last van de brandweer cabinevensters gebruikt
worden. Liever hadden, we hier een royaal venster ge
maakt, waardoor men de prachtige nieuwe projectoren nog
beter kan bewonderen. Deze projectoren zijn van het
nieuwste type van Philips, met flitslampen.
De cabine ligt middenin het balcon. De optische as
staat praktisch loodrecht op het midden van het doek en
ligt midden tussen de gemiddelde ooglijnen van de zaal
en het balcon. Hij voldoet hierdoor aan de hoogste eisen.
Naast de ruime cabine was gelegenheid voor het onder
brengen van de gehele installatie, zoals lichtschakeling.
accuruimte voor noodverlichting, kanalen voor aircon
ditioning, enz.
Het doek is maximaal drieënhalf bij achtenhalve meter
en geschikt voor widescreen, CinemaScope en normaal
beeld. De wand achter het doek is gesloten. In deze wand
zijn de luidsprekers opgenomen, die vanuit een achter
ruimte te bereiken zijn. De muur doet hierbij dienst als
klankbord.
De zaal was hoog en vierkant en daardoor ongezellig
en acoustisch niet gemakkelijk. Een vrijhangend plafond
is aangebracht van steengaas op een staalconstructie. Ge
lukkig kon de bestaande dakconstructie deze extra belas
ting ruim dragen.
Het roodgeverfde plafond loopt naar voren toe af. Het
is begaanbaar, zodat men de verlichting van bovenaf kan
bereiken.
Geperforeerde cylindervormige lampen hangen vrij in
ronde gaten. Het patroon van de lichtpunten is in de vorm
van sterrenbeelden rond de Poolster gerangschikt. Wij
hebben de zaal een conische vorm gegeven door de boven-
wanden in de richting van het filmdoek te laten conver-
Zoals uit dit kijkje in
de zaal blijkt ligt de
cabine midden in het
balcon, waardoor de
projectie aan de hoog
ste eisen kan voldoen.
Tussen balcon en zaal
is een tussen verdie
ping aangebracht,
waar zich een aantal
bedrijfsruim ten be
vinden en die tevens
als wandelgang dienst
doet.