Images Fantastiques en Bioseope Het verleden herleefde 'Een bijzondere vermelding werd verleend aan de film „De Lage Landen" van George Sluizer, geproduceerd door Shell Nederland N.V., voor de wijze, waarop dit werk de levenswijze illustreert van het Nederlandse volk in zijn strijd tegen de zee. Een bijzonder vermelding is eveneens verleend aan de Duitse speelfilm „Am Galgen hangt die Liebe" van Edwin Zbonek, geproduceerd door Rex Film. wegens zijn artistieke en menselijke waarde. Ook de regis seur Zbonek sprak woorden van dank. De prijs voor het journaal werd toegekend aan de film „State Opening of Parliament". geproduceerd door World Wide Pictures. Deze film werd bekroond wegens de voor treffelijke wijze, waarop in een journaalonderwerp een beeld gegeven wordt van een eeuwenoude traditie. De journaalprijs werd in ontvangst genomen door een ver tegenwoordiger van de Britse ambassade in ons land. In het filmprogramma was behalve voor de aangekon digde films tevens ruimte opengelaten voor de vertoning van de film, die de filmprijs van de Raad van Europa had gewonnen, zodat men nog dezelfde avond gelegenheid kreeg om van „La Parole est au Fleuve" kennis te nemen. In het journaal, dat het programma opende, was een ver zorgde reportage opgenomen van de aankomst van de Zweedse actrice Bibi Andersson op Schiphol, welke repor tage uitliep op een begroeting van de charmante actrice, die ook na de vertoning van de hoofdfilm „Djavulens Öga" (Het Oog van de Duivel) van Ingmar Bergman, waarin zij een belangrijke rol speelde, een ovatie van het publiek in ontvangst had te nemen. Tenslotte werd in het voorpro gramma nog vertoond „Romance in Blauw" van N.V. Multifilm, geregisseerd door P. Alsemgeest. Na afloop van de openingsvoorstelling hield het ge meentebestuur van Arnhem een receptie in restaurant Royal, waar een opgewekt publiek nog geruime tijd bij een was. Een bijzondere attractie in de Internationale Film- week vormden de vertoningen van oude filmdocumenten in een getrouwe nabootsing van een reisbioscoop uit de beginjaren van deze eeuw, die door het Nederlands Film museum op de Jansplaats te Arnhem was opgeslagen. Hier werd een stukje belangwekkende filmhistorie op een zeer aantrekkelijke wijze tot leven gebracht en uit de grote belangstelling, die voor de voorstellingen in de tent met de illustere naam „Images Fantastiques en Bioscope" be stond, mag men afleiden dat het filmminnende publiek deze confrontatie met een betrekkelijk jong verleden ten zeerste op prijs heeft gesteld. De opening van de reisbioscoop, die 's maandagsoch- tends om half twaalf geschiedde, was de eerste plechtig heid in de Filmweek. Vele belangstellenden waren daar voor naar de Jansplaats gekomen: leden van het Bestuur van de Stichting Internationale Filmweek Arnhem 1961, van het Hoofdbestuur van de Nederlandsche Bioscoop- Bond, vertegenwoordigers van de overheid en van de pers en vele figuren uit het film- en bioscoopbedrijf. De opening werd verricht door de heer Joh. Miedema, Voorzitter van de Nederlandsche Bioscoop-Bond, die met enkele woorden door de Voorzitter van het Stichtingsbe stuur, de heer A. J. Delorm, was ingeleid. De heer Mie dema begroette het hooggeëerd publiek volkomen in stijl en gaf aldus duidelijk blijk zijn ervaring, in vroeger jaren opgedaan, nog niet te zijn vergeten. „De directie van dit theater", aldus de heer Miedema, „heeft kosten noch moeite gespaard om het grootste spek takel, dat ooit is vertoond, op dit witte doek te brengen. De beroemdste sterren ter wereld spelen voor u in een serie fotografische momentopnemingen, die met een snel heid van meer dan negenhonderd beeldjes per minuut op het doek zullen worden gebracht. U zult dan ook versteld staan van wat op dit doek wordt vertoond". „De reizende bioscooptent", zo ging de Bondsvoorzitter verder, „is verdwenen, maar het gezwollen laaltje. door spekt met vele superlatieven, treft men ook nu nog wel aan. De jongere generatie heeft deze sfeer nooit geproefd en daarom is het een gelukkige gedachte van het Neder lands Filmmuseum geweest om in Arnhem iets van deze sfeer terug te brengen. Maar ook voor ouderen zullen de filmvertoningen in de bioscooptent een grote attractie vor men omdat ze herinneringen oproepen aan een tijd. waar aan men met weemoed terugdenkt''. De heer Miedema roemde de directeur van het Neder lands Filmmuseum, de heer J. de Vaal, die door middel van de „Images Fantastiques en Bioscope" een hommage heeft willen brengen aan de bioscooppioniers, waarvan wij er in ons land vele hebben gehad. Deze mensen hadden het niet gemakkelijk; het film- en bioscoopbedrijf maakte een snelle ontwikkeling door en in de grote steden ver schenen al spoedig de vaste theaters. Maar ook de pro blematiek van de exploitatie lag geheel andersmen kende nog geen rijkskeuring, geen nakeuring, geen vermakelijk- heidsbelasting en geen filmcritici en ook hadden de ex ploitanten nog geen culturele aspiraties. 112

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1961 | | pagina 10