De Filiniveek in de pers „Rotterdams Nieuwsblad" „Waardige afsluiting". De slotavond van de Internationale Filmweek te Arnhem bracht zaterdag vóór de knappe Britse film „Saturday Night and Sunday Morning" de uitreiking van twee vaderlandse filmonderscheidingen. Voor de eerste maal is dit jaar de Staatsprijs Filmkunst toegekend aan de maker van een korte film tussen juni 1959 en mei 1961 George H. Sluizer was met „De Lage Landen" de gelukkige. Voor het sublieme regisseren van kinderfiguren kreeg Fons Rade makers de Zilveren Roos van de Ned. Bioscoop Bond voor de beste na-oorlogse Nederlandse speelfilm, in de ogen van de jury „Het Mes", zodat de regisseur met mr Landré van de NFM zijn prijs in ontvangst mocht nemen. Dr Hulsker van O. K. en W. reikte wat later de Staatsprijs aan George Sluizer uit. Een waardige afsluiting van de Filmweek vormde bovengenoemde film van de ex-Tsjech Karel Reisz, in Engeland reeds bekend als een documentaire cineast, die nu in de progressieve Woodfall- productiegroep van Harry Saltzman en Tony Richardson („Look back in Anger", „Room at the Top") zijn kans heeft gekregen en gegrepen. Met „Shadows" van John Cassavetes en de Poolse „Moeder Johanna" behoorde deze knappe Britse film tot de hoogtepunten van een Filmweek, waarin het gemiddelde misschien wat lager lag dan men ervan zou willen verwachten. In organisatorisch en zakelijk opzicht is het tweejaarlijkse evenement in de Gelderse hoofdstad ongetwijfeld bijzonder geslaagd geweest; er was bijzonder veel be langstelling, zowel van bedrijfsgenoten als van de zijde van het publiek, waardoor het Rembrandttheater 's avonds meestal uitver kocht was. J. A. FRENKEL. lijkst en wat belangrijker is de belangstelling van het publiek voor de filmgebeurtenissen in het Rembrandttheater is groter dan bij vorige gelegenheden het geval is geweest. Het bezoekcijfer ligt, zo heeft men ons verzekerd, op hoog niveau. Donderdagavond, toen „The Mark" van Guy Green werd vertoond, een goedgepolijste maar weinig oorspronkelijke film, was er een uitverkocht huis en moesten honderden belangstellenden worden teleurgesteld. Toen waren er al meer toegangsbewijzen verkocht dan in 1959 gedurende de gehele filmweek. J. G. H. OUDE BRUNINK. Haarlems Dagblad" „Existentie gerechtvaardigd" Wie terugziet op de Filmweek Arnhem 1961 zal gewagen van een reeks manifestaties op het terrein der cinematografie, die de existentie van deze week volledig hebben gerechtvaardigd. Als Arnhem inderdaad door opzet en constellatie uitzonderlijk is in vergelijking met wat men in het buitenland aan filmvertoon gewend is, dan heeft die uitzonderlijkheid haar nut ook ditmaal bewezen. De programmering van de Filmweek gaf elk zijn deel. De bezin ning op de waarden der cinematografie in het experiment met haar uitdrukkingsvormen kregen, geïnspireerd door een hernieuwde aan dacht voor de mens in een veranderde wereld, gestalte zowel in de speelfilm als in de documentaire. Hoe hield de Nederlandse film zich bij dit alles? Wij kunnen niet ontkennen dat het ons speet noch Haanstra noch Van der Horst aan het werk te hebben gezien. Maar Sluizer's „De Lage Landen" was toch een uniek bewijs van nieuw talent. Kreutzberg's film over Suriname maakte ons geestdriftig en „Het Huis" riep bewondering wakker. Wij kunnen in ieder geval tevreden zijn. Teruggang is niet aanwijsbaar. Ten hoogste is de activiteit afgenomen. De faciliteiten voor speciaal de vertegenwoordigers der pers waren zo voortreffelijk geregeld, dat het ons om, ons werk goed te doen, aan niets heeft ontbroken. Dat moet met erkentenis gesignaleerd worden op het afsluiten van deze Filmweekkroniek. P. W. FRANSE. .Twentsche Courant" ..Geanimeerde discussies" Arnhem Het blijft met de Internationale Filmweek te Arnhem in veel opzichten goed gaan. De sfeer is er gezellig en allergenoeg- Linksonder de heer G. H. J. Dujardin van N.V. Golijex op de Film- iveek in gesprek met de heer Van Rijn van N.V. Hafbo; rechts onder de filmproducent Ted de Wit met zijn echtgenote. Tijd-Maasbode' „Moed beloond". Op de avond van de tweede dag in de Internationale Filmweek hebben filmliefhebbers en belangstellenden, die een onweer met wolkbreuk en hagel trotseerden om onverschrokken naar het Rem- brandt Theater te waden, voor het eerst de wereldpremière van een Nederlandse film kunnen bijwonen: „Het huis" van Louis A. van Gasteren. 127

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1961 | | pagina 25