De Filiniveek in de pers
„Rotterdams Nieuwsblad"
„Waardige afsluiting".
De slotavond van de Internationale Filmweek te Arnhem bracht
zaterdag vóór de knappe Britse film „Saturday Night and Sunday
Morning" de uitreiking van twee vaderlandse filmonderscheidingen.
Voor de eerste maal is dit jaar de Staatsprijs Filmkunst toegekend
aan de maker van een korte film tussen juni 1959 en mei 1961
George H. Sluizer was met „De Lage Landen" de gelukkige.
Voor het sublieme regisseren van kinderfiguren kreeg Fons Rade
makers de Zilveren Roos van de Ned. Bioscoop Bond voor de beste
na-oorlogse Nederlandse speelfilm, in de ogen van de jury „Het
Mes", zodat de regisseur met mr Landré van de NFM zijn prijs in
ontvangst mocht nemen. Dr Hulsker van O. K. en W. reikte wat
later de Staatsprijs aan George Sluizer uit.
Een waardige afsluiting van de Filmweek vormde bovengenoemde
film van de ex-Tsjech Karel Reisz, in Engeland reeds bekend als
een documentaire cineast, die nu in de progressieve Woodfall-
productiegroep van Harry Saltzman en Tony Richardson („Look
back in Anger", „Room at the Top") zijn kans heeft gekregen en
gegrepen.
Met „Shadows" van John Cassavetes en de Poolse „Moeder
Johanna" behoorde deze knappe Britse film tot de hoogtepunten
van een Filmweek, waarin het gemiddelde misschien wat lager lag
dan men ervan zou willen verwachten. In organisatorisch en zakelijk
opzicht is het tweejaarlijkse evenement in de Gelderse hoofdstad
ongetwijfeld bijzonder geslaagd geweest; er was bijzonder veel be
langstelling, zowel van bedrijfsgenoten als van de zijde van het
publiek, waardoor het Rembrandttheater 's avonds meestal uitver
kocht was.
J. A. FRENKEL.
lijkst en wat belangrijker is de belangstelling van het publiek
voor de filmgebeurtenissen in het Rembrandttheater is groter dan
bij vorige gelegenheden het geval is geweest. Het bezoekcijfer ligt,
zo heeft men ons verzekerd, op hoog niveau. Donderdagavond, toen
„The Mark" van Guy Green werd vertoond, een goedgepolijste
maar weinig oorspronkelijke film, was er een uitverkocht huis en
moesten honderden belangstellenden worden teleurgesteld. Toen
waren er al meer toegangsbewijzen verkocht dan in 1959 gedurende
de gehele filmweek.
J. G. H. OUDE BRUNINK.
Haarlems Dagblad"
„Existentie gerechtvaardigd"
Wie terugziet op de Filmweek Arnhem 1961 zal gewagen van
een reeks manifestaties op het terrein der cinematografie, die de
existentie van deze week volledig hebben gerechtvaardigd. Als
Arnhem inderdaad door opzet en constellatie uitzonderlijk is in
vergelijking met wat men in het buitenland aan filmvertoon gewend
is, dan heeft die uitzonderlijkheid haar nut ook ditmaal bewezen.
De programmering van de Filmweek gaf elk zijn deel. De bezin
ning op de waarden der cinematografie in het experiment met haar
uitdrukkingsvormen kregen, geïnspireerd door een hernieuwde aan
dacht voor de mens in een veranderde wereld, gestalte zowel in de
speelfilm als in de documentaire.
Hoe hield de Nederlandse film zich bij dit alles? Wij kunnen niet
ontkennen dat het ons speet noch Haanstra noch Van der Horst
aan het werk te hebben gezien. Maar Sluizer's „De Lage Landen"
was toch een uniek bewijs van nieuw talent. Kreutzberg's film over
Suriname maakte ons geestdriftig en „Het Huis" riep bewondering
wakker. Wij kunnen in ieder geval tevreden zijn. Teruggang is niet
aanwijsbaar. Ten hoogste is de activiteit afgenomen.
De faciliteiten voor speciaal de vertegenwoordigers der pers waren
zo voortreffelijk geregeld, dat het ons om, ons werk goed te doen,
aan niets heeft ontbroken. Dat moet met erkentenis gesignaleerd
worden op het afsluiten van deze Filmweekkroniek.
P. W. FRANSE.
.Twentsche Courant"
..Geanimeerde discussies"
Arnhem Het blijft met de Internationale Filmweek te Arnhem
in veel opzichten goed gaan. De sfeer is er gezellig en allergenoeg-
Linksonder de heer G. H. J. Dujardin van N.V. Golijex op de Film-
iveek in gesprek met de heer Van Rijn van N.V. Hafbo; rechts
onder de filmproducent Ted de Wit met zijn echtgenote.
Tijd-Maasbode'
„Moed beloond".
Op de avond van de tweede dag in de Internationale Filmweek
hebben filmliefhebbers en belangstellenden, die een onweer met
wolkbreuk en hagel trotseerden om onverschrokken naar het Rem-
brandt Theater te waden, voor het eerst de wereldpremière van een
Nederlandse film kunnen bijwonen: „Het huis" van Louis A. van
Gasteren.
127