E:i dan mag terstond worden geconstateerd, dat zij hun moed ruimschoots beloond zagen. Want „Oponthoud der spartelnaakten", zoals de werktitel luidde, is naar onze smaak de beste film, die we tot nog toe in Arnhem te zien hebben gekregen. Wat tegenover het werk van filmgroten als Bergman en Chabrol heel wat zeggen wil. In zijn film, die slechts dertig minuten duurt, schetst Van Gas teren de geschiedenis van een huis en zijn bewoners, zoals ook ge beurde in „Het hemelbed". Maar hij doet dat met aan de film eigen middelen, het verhaal losmakend van alle chronologie en logica. J. C. A. FORTUIN. ,Het Binnenhof 7 aardering" Bij een terugblik op de filmweek moet men waardering hebben voor hetgeen de organisators hoofdzakelijk de Nederlandsche Bioscoopbond in deze voor het „bedrijf economisch niet zo gemakkelijke periode hebben tot stand gebracht. Er is gestreefd naar een vlot verloop van de programma's, toch kunnen wij de in druk niet van ons afzetten, dat het aspect werd gekenmerkt door een zekere matheid, die eigenlijk door de gasten zelf werd door broken door de opwinding rondom de Poolse film ..Moeder Johanna van de engelen'", waarover wij zaterdag jl. uitvoerig op de film pagina hebben bericht. P. VAN DER VALK. „Nieuwe Rotterdamse Courant ..Doeltreffend symbool' Verleden jaar heeft de Nederlandse Bioscoop-Bond een filmprijs, De Zilveren Roos, ingesteld, die de eerste keer werd besteed voor de bekroning van een film uit de internationale studentencompetitie Cinéstud. Dit jaar is de prijs bestemd voor de beste Nederlandse speelfilm sedert de oorlog. Een jury, bestaande uit prof. dr N. R. A. Vroom, A. C. P. Seijffert en K. Stip, heeft aanbevolen deze on derscheiding toe te kennen aan de film Het Mes van Fons Rade makers. In haar rapport merkte de jury op, dat op het ogenblik in de Nederlandse speelfilm zoveel artistiek en technisch talent zijn ge ïnvesteerd en door overheid en bedrijf zozeer in groeiende mate fondsen ter beschikking zijn gesteld dat het toekennen van de prijs een doeltreffend symbool leek van het bereiken van een mijlpaal. De prijs dient in dit verband veeleer te worden gezien als een sti mulans dan als blijk van niet meer aan twijfel onderhevige bewon dering. De Zilveren Roos is zaterdagavond in de laatste voorstelling van de Filmweek Arnhem aan de heren Fons Rademakos en mr. J. M. Landré, regisseur en producent van Het Mes, uitgereikt door de heer Miedema, voorzitter van de Nederlandsche Bioscoop-Bond. In dezelfde voorstelling is de staatsprijs Filmkunst 1961 uitge reikt aan de cineast George R. Sluizer, voor zijn documentaire film De Lage Landen. De jury kende verder eervolle vermeldingen toe aan Louis van Gasteren voor zijn film Het Huis en aan Kees Brusse voor zijn film Het Gerucht. A. P. SEIJFFERT. Eiseriers Weekblad De vierde Internationale Filmweek ditmaal wederom, als in 1959, te Arnhem gehouden behoort tot het verleden. Derhalve is het ogenblik aangebroken om de balans op te maken. Ongetwij feld zal dit filmfeest de geschiedenis ingaan met het predikaat „De week van de ernst, van de problematiek, en dientengevolge van de discussies".' De toeschouwer is gedurende deze week van de filmkunst in de letterlijke zin van het woord bekogeld met problemen. Psychia trische problemen in „The Mark'"' van Guy Green: sociale pro blemen in „A raisin in the sun" van Daniel Petrie en „Saturday Night and Sunday Morning" van Karl Reisz: politieke problemen in „Am Galgen hangt die Liebe" van Edwin Zbonek, religieuze pro blemen in „Matka Joanna od Aniotow" van Jerzy Kawalerowicz. De film „Shadows" van John Cassavetes ten slotte stelde de pro blemen niet op het terrein van de inhoud, maar verplaatste deze naar de vormgeving die experimenteel was. Tussen dit alles kon men Wolfgang Staudte's „Der Letzte Zeuge" een verademing noe men: hier werd duidelijk en niet mis te verstaan een moordzaak aan de orde gesteld, die even helder en ondiscutabel werd opgelost. JEAN BAESJOU. ,Haagse Courant ..Bestaansrecht' In het Arnhemse Rembrandt Theater, dat door de plotselinge temperatuurswisseling midden in de tropen leek te staan, heeft de staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, mr Y. Scholten, gisteravond de Internationale Filmweek Arnhem 1961 met een voor de vaderlandse filmwereld moedgevende speech geopend. Moedgevend, omdat de staatssecretaris, sprekende over de moeilijk heden, waarmee ook de Nederlandse film geregeld wordt gecon fronteerd, zei een open oog te hebben voor het belang van een bloeiende Nederlandse filmkunst en een gezonde regelmatige pro- duktie van speelfilms. Waaraan mr Scholten de toezegging verbond, voor zover het in zijn vermogen lag, alles te zullen doen om die bloei te bevorderen. Mr Scholten sprak deze woorden in een stampvol Rembrandt Theater, waar allen, die maar iets in de Nederlandse filmwereld betekenen te zamen met vele officiële gasten, o.w. verscheidene ver tegenwoordigers van het Corps Diplomatique, de Commissaris van de Koningin in de provincie Gelderland, mr H. W. Bloemers en burgemeester Matser van Arnhem, bijeen waren gekomen op deze eerste avond van de tweejaarlijkse Nederlandse filmmanifestatie, die men zeer voorzichtig nog nimmer de status van festival heeft willen geven, maar die toch de afgelopen drie keer dat zij werd gehouden, zeker bewezen heeft bestaansrecht te bezitten. K. J. DE BRUIN. „Utrechts Nieuwsblad „Weergaloos interessant" De Internationale Filnrweek in Arnhem heeft donderdagmiddag een grote top bereikt met de Amerikaanse experimentele film Shadows. Een weergaloos interessant product, dat we geneigd zijn tot de meesterwerken te rekenen. Willen we echter gaan beschrijven wat John Cassavetes met zijn rolprent, welke volkomen met improvisaties werd opgebouwd, ver telt dan schieten deze kolommen tekort. Het is een film om te zien. Niet om over te schrijven. Uitsluitend een idee lag op tafel toen men begon te filmen, een thema: Een negerfamilie, een jonge jazz-zanger, die het niet heeft gehaald, zijn broer die van zijn leven niets kon maken, een zuster die een avond lang op de illusie teert dat een negerin met een blanke man kan samenleven. Daar is verder de blanke jongen die de schrik van zijn leven krijgt door de wetenschap met een negerin geslapen te hebben, daar zijn een stel vriendjes van hem die tegen beatniks grenzende personages uitbeelden. Dat is alles. W. KETH. ..Eindhovens Dagblad ..Grote belangstelling" De filmweek in Arnhem nadert het einde; op het moment dat we dit schrijven vrijdagmiddag staan ons nog drie films te wach ten en de uitreiking van de Staatsprijs Filmkunst 1961 en „De Zilveren Roos" voor de beste naoorlogse speelfilm. De belangstelling voor de filmvoorstellingen in het Rembrandt Theater is veel groter dan de beide vorige festivals die we hier heb ben meegemaakt. Donderdagavond waren er al meer toegangs bewijzen verkocht dan in 1959 gedurende de gehele filmweek. Ook de voorstellingen van oude filmdocumenten in de Reis bioscoop „Images Fantastiques" zijn, na een teleurstellend begin, zeer in trek gekomen. We hebben zelfs enkele voorstellingen mee gemaakt, waarbij tientallen belangstellenden moesten worden teleur gesteld. L. NOUWEN. ,,Het Parool „Gelukkige hand" In Nederland zijn wij nog niet toe aan een internationaal film festival, en misschien kunnen wij het daar ook best zonder stellen. Wat we echter wel hebben is een Internationale Filmweek, die om het jaar wordt gehouden en waarmee in 1955 in Arnhem een begin werd gemaakt. Eenmaal is men verhuisd naar Den Haag en Sche- 128

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1961 | | pagina 26