Onderzoek naar gewoonten van het Brusselse bioscooppubliek Het Brusselse bioscoopcircuit ..Cinémas des deux Por- tes" heeft enige tijd geleden een enquête ingesteld onder de bezoekers van zijn bioscopen teneinde een gedetailleerd inzicht te verkrijgen in de wensen van het bioscooppubliek. Daarbij zijn enkele verrassende resultaten naar voren gekomen. Niettemin mag aan de enquête geen al te grote waarde worden toegekend, omdat de geënquêteerden geen weerspiegeling vormen van het Brusselse bioscooppubliek. De ondervraagden behoren tot de bioscoopbezoekers, die in een betrekkelijk korte periode één van de bioscopen van het circuit hebben bezocht. Bovendien behoort het merendeel van de ondervraagden uiteraard tot de liefhebbers van de films, die op het ogen blik van het onderzoek in de betrokken bioscopen wer den vertoond en tot degenen, die regelmatig het blad. dat het. circuit uitgeeft, thuis ontvangen. Het onderzoek werd daardoor zeer beperkt van opzet: slechts enkele honderden formulieren werden volledig ingevuld teruggezonden. Toch heeft men aan de hand van de enquête inzicht gekregen in het bezoekerstype en in de wensen en verlan gens van de doorsnee bezoeker, hetgeen waardevolle gege vens voor de programmering van de bij het onderzoek betrokken bioscopen opleverde. In het onderzoek heeft men niet alleen vragen gesteld. die een inzicht konden geven in de gewoonten met betrek king tot het bioscoopbezoek, maar daarin andere ver- maaksvormen, zoals televisie, automobilisme en de in vloed van de vrije zaterdag, betrokken. Daarbij bleek onder meer, dat wanneer het filmprogramma aantrekkelijk is, men bereid is een televisieavondje of een autotocht voor bioscoopbezoek op te geven. Van degenen, die de uitgereikte formulieren hebben ingevuld, waren 65 procent mannen en 35 procent vrou wen; één procent was jonger dan zestien jaar, 36 procent zestien tot vijfentwintig jaar. 23 procent zesentwintig tot vijfendertig jaar. 26 procent zesendertig tot vijftig jaar en 14 procent ouder dan vijftig jaar. een leeftijdsverdeling, die in grote trekken overeenkomt met de resultaten van dergelijke onderzoeken in andere landen. Van de ondervraagden verklaarde 37 procent bij voor keur alleen naar de bioscoop te gaan; 51 procent gaat samen met echtgenoot, verloofde of vriend, terwijl twaalf procent in gezinsverband de bioscoop bezoekt. Voorts behoorde 56 procent van de geënquêteerden tot de regel matige bezoekers van een theater van de Deux Portes, ging veertien procent uit gewoonte naar een buurttheater, terwijl dertig procent te kennen gaf, geen vaste gewoonten te heb ben. Tenminste eens per week naar de bioscoop gaat 63 procent van de ondervraagden, minstens eens per maand 35 procent en minder dan eens per maand twee procent. Met betrekking tot de meest geschikte dag voor bioscoop bezoek gaf 39 procent de voorkeur aan de zaterdag, acht tien procent aan de vrijdag, elf procent aan de woensdag, tien procent aan de zondag, acht procent aan de maandag, zeven procent aan de dinsdag en eveneens zeven procent aan de donderdag. Van de ondervraagden gaf 85 procent te kennen er een hekel aan te hebben om na het begin van de voorstelling binnen te komen. anneer men tot de televisiekijkers is gaan behoren gaat 23 procent wat minder vaak naar de bioscoop, terwijl twee procent dan helemaal niet meer gaat en 23 procent aanzienlijk minder gaat; 54 procent wijzigde de frequentie van het bioscoopbezoek niet na de aanschaffing van een televisietoestel. Alle ondervraagden bleken overtuigd van de superioriteit van het filmbeeld boven het televisiebeeld. De grootte van het bioscoopscherm is voor 87 procent vol doende aantrekkelijk om ondanks het bezit van een tele visietoestel nog regelmatig naar de bioscoop te gaan81 procent hecht bovendien grote waarde aan de mogelijkheid van kleur in de bioscoop. Op de vraag: ..Gaat u minder naar de bioscoop sedert u automobilist bent?" antwoordt zeven procent ja en 93 procent neen. Een goede film kan 39 procent van de onder vraagden ervan weerhouden om met mooi weer een auto tochtje te gaan maken; 61 procent blijkt onder deze om standigheden de voorkeur aan de autotocht te geven. Bijzonder interessant is ook. wat men met betrekking tot de vrije zaterdag heeft geconstateerd. Op de vraag: „Gaat u 's zaterdags naar de bioscoop?" antwoordt 65 procent bevestigend en 35 procent ontkennend, maar wanneer men de vraag stelt: ..Ging u vroeger op zaterdag naar de bio scoop?" dan antwoordt 74 procent bevestigend en 26 procent ontkennend. De invoering van de vrije zaterdag betekende dus voor de Cinémas des deux Portes een niet onaanzienlijke verschuiving in het bezoek. Dat blijkt ook uit de antwoorden op de vraag, of men in de plaats van de zaterdagavond een andere vaste avond voor bioscoopbezoek heeft gekozen. Van de ondervraagden, die vroeger uitslui tend op zaterdagavond naar de bioscoop gingen, gaf 75 procent een positief antwoord (21 procent gaat nu vrij- dagsavonds. 54 procent op een andere avond), terwijl 25 procent sedert de vrije zaterdag niet meer op een vast tijdstip naar de bioscoop gaat. De bezoekers van de Cinémas des deux Portes baseren de keuze van het te bezoeken bioscooptheater voornamelijk op het onderwerp van de aangekondigde films (36 procent van de ondervraagden) de overige groepen bepalen hun keuze op grond van het filmgenre (negentien procent), de hoofdrolspelers (vijftien procent), de regisseur (tien pro cent), de filmkritiek (zes procent) of het advies van kennissen (vijf procent), terwijl voorts ook nog de adver tenties, filmfoto's en op festivals verkregen prijzen een rol spelen. Van de bioscoopbezoekers leest 77 procent regelmatig filmkritieken. 72 procent zelfs in verschillende kranten en periodieken. Van degenen, die de filmkritieken lezen be zoeken echter 86 procent zonder enig bezwaar bioscopen, waar films worden vertoond, die door de kritiek zijn afgewezen. 166

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1961 | | pagina 19