De verlichting nen bezoeken. Over cassa, kiosk, garderobe en zaalentrees ligt een verlaagd plafond, waarboven foto's van filmster ren zijn aangebracht. Zoals reeds eerder is gezegd, is de zaal het grote pro bleem, daar deze niet te gauw mag vervelen en ook niet te opdringerig mag zijn. In het City Theater is de zaal trape ziumvormig met een amphitheater-stoelopstelling. Er is geen toneel gemaakt. In de plaats daarvan loopt de vloer naar het doek sterk omhoog. Wel is er naast het doek een klein spreekgestoelte. Het verschil in ooghoogte voor de achter elkaar gelegen rijen is twaalf centimeter; de rij afstand is 85 centimeter en de stoelbreedte 52 centimeter. De projectie gescheidt vrijwel horizontaal, vanuit een cabine, die aan het plafond is opgehangen en uit de ach terwand steekt. De cabinewanden zijn aan de zaalzijde met pastelkleurige kurktegels bekleed. Voor het doek (negen bij vier meter) hang een gor dijn, gemaakt van smalle en brede banen dobby. in kleu ren variërend van zwart tol gebroken wit. Dit gordijn doet tevens dienst als kader en loopt zes meter langs de zijwanden door, zodat een totale gordijnbreedte van vier en twintig meter is verkregen; de zaal lijkt hierdoor bre der en trekt het doek meer naar voren. Tegen de resteren de zij- en achterwanden zijn horizontale schoepen aange bracht, tweeënhalve meter boven de vloer tot aan het pla fond. Bij het gordijn bevinden de schoepen zich praktisch tegen de muur en achter in de zaal zijn ze twee meter naar binnen gebouwd. Er vormt zich hier dus als het ware een luifel boven de zijpaden. De schoepen zijn dusdanig geplaatst, dat de enkele hon derden lampen, die erachter zijn gemonteerd, het vrijdra- gende plafond belichten; samen met de spotlights boven het gordijn vormen deze de enige verlichting van de zaal. Wanneer wordt overgegaan op magnetisch geluid kunnen achter de schoepen zonder enig bezwaar en zonder extra kosten luidsprekers worden aangebracht. De schoepen zijn bordeauxrood van kleur, het plafond is nachtblauw. Verder loopt rondom langs de zijwanden en de voorwand tot de schoepen en het gordijn een lam- brizering van mahonie. De vloerbedekking is naturel van linoleum met rode lopers. De stoelen van de hogere rangen zijn van staal met koningsblauwe nylon bekleding, ter wijl die van de lagere rangen van mahonie zijn met geel leren rug en zitting. De uitgang is aan de achterzijde van de zaal, zodat er nooit een tegenstroom kan ontstaan. Hier bevindt zich tevens de entree naar de verwarmingskelder en de opgang voor de operateurs. De exploitant kan vanuit zijn woon kamer de cabine bereiken. Deze oplossing is speciaal ge creëerd, wanneer in de toekomst mogelijk wordt overge gaan op automatisering. De verwarming van de zaal geschiedt door hete lucht; deze installatie kan tevens ventileren. De woning wordt verwarmd door een warmwaterverwarming. Het geheel is gebouwd door plaatselijke aannemers. H. W. ROZEMA. Het doek gaat schuil achter een gordijn. dat een breedte van vierentwintig meter beslaat, waardoor de zaal een bredere in druk maakt. Langs de umnden zijn schoepen aangebracht, die voor indirecte verlichting 156

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1961 | | pagina 9