Filmprogramma per telefoon Bioscoopreclamecampagne onderscheiden Zoals het niet moet. In de bo venste vier beeldjes bevinden zich de laboratorium, startover- neemtekens in de vorm van zwarte balletjes. Kennelijk om de overname vooral niet te mis sen heeft de operateur er nog maar een flinke kras langs ge trokken! Verder ziet men in de afbeelding de brede kaderlijnen tan het wide screen systeem 1 1.66. Resumerende kan worden gesteld, dat de juiste tech nische verzorging van de bioscoopvoorstellingen bestaat uit: a. de zorg voor een storingsvrij verloop van de voor stelling en b. constante aandacht voor het beeld en de geluidskwaliteit. Wanneer de hoofdfilm ten einde is en het zaallicht lang zaam is ontstoken, is het gebruikelijk om na enige ogen blikken de zogenaamde uitloopmuziek ten gehore te bren gen, die vanzelfsprekend moet zijn aangepast aan de soort film die werd vertoond. Volgt er nog een voorstelling, dan is het voor het komende publiek bijzonder plezierig wanneer tijdens de wisseling zo mogelijk even de zaal wordt geïnspecteerd en waar nodig opgeruimd", waarbij eventueel volle asbakken niet mogen worden vergeten. Het is namelijk onprettig, wanneer men in een rommelige zaal komt. Een andere verkeerde gewoonte, die weliswaar weinig met de techniek van doen heeft, maar die wij toch willen signaleren, is die van het openen der deuren kort voordat de voorstelling ten einde loopt. Soms gaat dat wanneer het deuren met panieksluitingen betreft, met nogal wat geraas gepaard en wordt het publiek als het ware stilzwij gend uitgenodigd zo snel mogelijk te vertrekken, opdat de volgende voorstelling kan worden begonnen. Weliswaar is er bij lange programma's dikwijls weinig tijd tussen de voorstellingen beschikbaar, doch men behoeft dat het pu bliek niet te laten merken, aangezien zulks slechts afbreuk doet aan het geheel van de voorstelling. Wij zijn ons ervan bewust zeker niet alle facetten van de verzorging van een bioscoopvoorstelling in deze publi caties uitputtend te hebben behandeld, doch dit was ook niet de bedoeling. Een en ander moet worden gezien als een algemeen richtsnoer dat op talrijke plaatsen voor aanvulling of modificatie vatbaar is, dit alles echter met als doel voor ogen het publiek, voorzover dat in ons ver mogen ligt, een gezellig avondje uit te bieden. De inhoud van de te vertonen films hebben wij daarbij slechts ten dele in de hand. doch de wijze waarop het programma wordt gebracht en de manier waarop het publiek wordt ontvangen wel en dit zijn onder de huidige omstandighe den uiterst belangrijke factoren. In de vorige uitgave van het Bondsorgaan „Film" is een uiteenzetting verschenen van de telefonische filmprogram ma-aankondiging, zoals die reeds geruime tijd door de N.V. Utrechtse Maatschappij tot Exploitatie van Bio scooptheaters in haar theaters te Haarlem en Eindhoven wordt toegepast. Men maakt ons er nu op attent, dat een soortgelijk ini tiatief reeds enkele jaren geleden in Tilburg is genomen, waar de telefoonabonnee, die het nummer 22911 draait, een korte informatie verkrijgt over de film, die in het Chicago Theater draait, met vermelding van de namen van hoofdrolspelers, leeftijd en dergelijke. Oorspronkelijk duurde in Tilburg zo'n automatisch gesprek één minuut. Reeds spoedig bleek dat echter veel te lang te zijn, omdat anderen zolang niet wachten. De gespreksduur is daarom tot dertig seconden terugge bracht, hetgeen voldoende bleek te zijn. In het Chicago Theater verandert men de op een bandje opgenomen tekst bij grote toeloop. De telefoon abonnee wordt dan medegedeeld, welke rangen uitver kocht of eventueel nog beschikbaar zijn. De ervaringen, die met dit systeem in Tilburg zijn op gedaan, bewijzen, evengoed als die in Haarlem en Eind hoven, dat het hier gaat om een waardevol publiciteits- middel, dat, wanneer het eenmaal een zekere bekendheid heeft verkregen, door het publiek gaarne geraadpleegd wordt. Hier is dan ook zonder twijfel sprake van voor beelden, die navolging verdienen. De collectieve reclamecampagne van de Nederlandsche Bioscoop-Bond, die wordt gevoerd onder het motto „Sa men naar de film ja, gezellig" heeft een onderschei ding gekregen in het kader van de jaarlijkse prijsuitrei king voor de beste advertentiecampagnes uit 1961, die is georganiseerd door de N.V. De Arbeiderspers, mede onder auspiciën van de Bond van Adverteerders en de Vereni ging voor Erkende Reclamebureaux. De prijsuitreiking vond plaats op donderdag 29 maart tijdens een bijeenkomst in het Carlton Hotel te Amster dam. De oorkonde, die werd uitgereikt voor de bioscoop campagne, werd in ontvangst genomen door de heer H. W. Hagenberg, adjunct-directeur van het Bondsbureau en de heer H. Parker Bredie namens Smit's Reclame-. Advies- en Servicebureau, dat de campagne heeft ont worpen en uitgevoerd. De campagne „Samen naar de film ja, gezellig" kreeg een bekroning in de rubriek collectieve campagnes, in welke rubriek nog enkele oorkonden werden uitgereikt. Er waren in de rubriek veertien inzendingen. De bioscoopreclame is met deze onderscheiding thans reeds voor de vierde keer bekroond. In september 1960 werd de foto uit de eerste advertentie van de campagne door het reclamevakblad „Revue der Reclame" gekozen als één van de drie beste reclamefoto's van de maand. In maart vorig jaar werd de campagne bekroond met een 276

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1962 | | pagina 20