Filmprogramma per telefoon
Bioscoopreclamecampagne
onderscheiden
Zoals het niet moet. In de bo
venste vier beeldjes bevinden
zich de laboratorium, startover-
neemtekens in de vorm van
zwarte balletjes. Kennelijk om
de overname vooral niet te mis
sen heeft de operateur er nog
maar een flinke kras langs ge
trokken! Verder ziet men in de
afbeelding de brede kaderlijnen
tan het wide screen systeem
1 1.66.
Resumerende kan worden gesteld, dat de juiste tech
nische verzorging van de bioscoopvoorstellingen bestaat
uit: a. de zorg voor een storingsvrij verloop van de voor
stelling en b. constante aandacht voor het beeld en de
geluidskwaliteit.
Wanneer de hoofdfilm ten einde is en het zaallicht lang
zaam is ontstoken, is het gebruikelijk om na enige ogen
blikken de zogenaamde uitloopmuziek ten gehore te bren
gen, die vanzelfsprekend moet zijn aangepast aan de soort
film die werd vertoond. Volgt er nog een voorstelling,
dan is het voor het komende publiek bijzonder plezierig
wanneer tijdens de wisseling zo mogelijk even de zaal
wordt geïnspecteerd en waar nodig opgeruimd", waarbij
eventueel volle asbakken niet mogen worden vergeten.
Het is namelijk onprettig, wanneer men in een rommelige
zaal komt.
Een andere verkeerde gewoonte, die weliswaar weinig
met de techniek van doen heeft, maar die wij toch willen
signaleren, is die van het openen der deuren kort voordat
de voorstelling ten einde loopt. Soms gaat dat wanneer
het deuren met panieksluitingen betreft, met nogal wat
geraas gepaard en wordt het publiek als het ware stilzwij
gend uitgenodigd zo snel mogelijk te vertrekken, opdat de
volgende voorstelling kan worden begonnen. Weliswaar
is er bij lange programma's dikwijls weinig tijd tussen de
voorstellingen beschikbaar, doch men behoeft dat het pu
bliek niet te laten merken, aangezien zulks slechts afbreuk
doet aan het geheel van de voorstelling.
Wij zijn ons ervan bewust zeker niet alle facetten van
de verzorging van een bioscoopvoorstelling in deze publi
caties uitputtend te hebben behandeld, doch dit was ook
niet de bedoeling. Een en ander moet worden gezien als
een algemeen richtsnoer dat op talrijke plaatsen voor
aanvulling of modificatie vatbaar is, dit alles echter met
als doel voor ogen het publiek, voorzover dat in ons ver
mogen ligt, een gezellig avondje uit te bieden. De inhoud
van de te vertonen films hebben wij daarbij slechts ten
dele in de hand. doch de wijze waarop het programma
wordt gebracht en de manier waarop het publiek wordt
ontvangen wel en dit zijn onder de huidige omstandighe
den uiterst belangrijke factoren.
In de vorige uitgave van het Bondsorgaan „Film" is een
uiteenzetting verschenen van de telefonische filmprogram
ma-aankondiging, zoals die reeds geruime tijd door de
N.V. Utrechtse Maatschappij tot Exploitatie van Bio
scooptheaters in haar theaters te Haarlem en Eindhoven
wordt toegepast.
Men maakt ons er nu op attent, dat een soortgelijk ini
tiatief reeds enkele jaren geleden in Tilburg is genomen,
waar de telefoonabonnee, die het nummer 22911 draait,
een korte informatie verkrijgt over de film, die in het
Chicago Theater draait, met vermelding van de namen
van hoofdrolspelers, leeftijd en dergelijke.
Oorspronkelijk duurde in Tilburg zo'n automatisch
gesprek één minuut. Reeds spoedig bleek dat echter veel
te lang te zijn, omdat anderen zolang niet wachten. De
gespreksduur is daarom tot dertig seconden terugge
bracht, hetgeen voldoende bleek te zijn.
In het Chicago Theater verandert men de op een
bandje opgenomen tekst bij grote toeloop. De telefoon
abonnee wordt dan medegedeeld, welke rangen uitver
kocht of eventueel nog beschikbaar zijn.
De ervaringen, die met dit systeem in Tilburg zijn op
gedaan, bewijzen, evengoed als die in Haarlem en Eind
hoven, dat het hier gaat om een waardevol publiciteits-
middel, dat, wanneer het eenmaal een zekere bekendheid
heeft verkregen, door het publiek gaarne geraadpleegd
wordt. Hier is dan ook zonder twijfel sprake van voor
beelden, die navolging verdienen.
De collectieve reclamecampagne van de Nederlandsche
Bioscoop-Bond, die wordt gevoerd onder het motto „Sa
men naar de film ja, gezellig" heeft een onderschei
ding gekregen in het kader van de jaarlijkse prijsuitrei
king voor de beste advertentiecampagnes uit 1961, die is
georganiseerd door de N.V. De Arbeiderspers, mede onder
auspiciën van de Bond van Adverteerders en de Vereni
ging voor Erkende Reclamebureaux.
De prijsuitreiking vond plaats op donderdag 29 maart
tijdens een bijeenkomst in het Carlton Hotel te Amster
dam. De oorkonde, die werd uitgereikt voor de bioscoop
campagne, werd in ontvangst genomen door de heer
H. W. Hagenberg, adjunct-directeur van het Bondsbureau
en de heer H. Parker Bredie namens Smit's Reclame-.
Advies- en Servicebureau, dat de campagne heeft ont
worpen en uitgevoerd.
De campagne „Samen naar de film ja, gezellig"
kreeg een bekroning in de rubriek collectieve campagnes,
in welke rubriek nog enkele oorkonden werden uitgereikt.
Er waren in de rubriek veertien inzendingen.
De bioscoopreclame is met deze onderscheiding thans
reeds voor de vierde keer bekroond. In september 1960
werd de foto uit de eerste advertentie van de campagne
door het reclamevakblad „Revue der Reclame" gekozen
als één van de drie beste reclamefoto's van de maand.
In maart vorig jaar werd de campagne bekroond met een
276