Nederlandse films in het buitenland Dertiende Reclamefilmdag ^aarlijköe c4.Cïl.ClÖ.<B.-pry* Nederland heeft aan het vijftiende Internationale Film festival te Cannes, dat is gehouden van 7 tot 23 roei, deel genomen met twee korte films, namelijk „Pan" van Her man van der Horst en „Big City Blues" van Charles Huguenot van der Linden. In het bijzonder de vertoning van „Pan" trok in Cannes sterk de aandacht; Herman van der Horst kreeg voor deze film een speciale prijs van de jury in de categorie korte films. Het „Neerlands Nieuws" van Polygoon-Profilti is in Cannes vertoond in het kader van een internationale strijd om de prijzen voor het beste filmjournaal, die dit jaar voor de eerste keer werden toegekend. De korte Nederlandse historische documentaire „Eras mus" van dr J. Hulsker, chef van de Afdeling Kunsten van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen, die in opdracht van de Nederlandse Onderwij s- film is vervaardigd, is tijdens het vorige maand te Brussel gehouden Interfilm-congres onderscheiden met de Oecu menische Filmprijs van het Internationaal Oecumenisch Filmcentrum. Aan het twaalfde Internationale Filmfestival te Berlijn, dat wordt gehouden van 22 juni tot 3 juli neemt ons land deel met twee korte films„Zoo" van Bert Haanstra en ..De werkelijkheid van Karel Appel" van Jan Vrijman. De Nederlandse inzending naar het dertiende Inter nationale Festival voor documentaire films te Venetië, dat van 29 juni tot 4 juli zal plaatsvinden, bestaat uit de films ..Delta Phase I" van Bert Haanstra en „Uitzicht op de hemel" van Frans Dupont. Op het filmfestival van Montevideo (Uruguay), dat in de maand mei is gehouden, heeft Nederland, dat met drie films vertegenwoordigd was, de beste prestatie ge leverd van de 29 landen, die met in totaal 179 inzendin gen aan dit festival deelnamen. De drie Nederlandse films „Faja Lobbi" van Herman van der Horst, „Het Huis" van Louis A. van Gasteren en „De Lage Landen" van George Sluizer kregen alle drie de Grand Prix, ieder in zijn categorie. Op het Internationale Filmfestival te Melbourne is de Nederlandse speelfilm „Het Mes" van Fonds Rademakers een zilveren onderscheiding te beurt gevallen. Op het negende Internationale Reclamefilmfestival, dat begin juni te Venetië is gehouden, heeft Joop Geesink's Filmproduktie nieuwe successen aan die van vorige jaren toegevoegd. De heer Geesink kon driemaal een prijs in ontvangst nemen voor zijn films, die samen met ongeveer duizend andere reclamefilms door een internationale jury waren beoordeeld. Joop Geesink won een eerste prijs met een voor de Ver. Staten geproduceerde televisiespot in de zogenaamde „model-animation" techniek; de twee andere prijzen waren voor een poppenfilm, bestemd voor biosco pen in West-Afrika en voor een poppen-televisiespot, even eens bestemd voor de Verenigde Staten. Het Genootschap voor Reclame heeft op woensdag 23 mei in het Flora Theater te Amsterdam zijn dertiende Reclamefilmdag gehouden, waarvoor ook nu weer van de zijde van het bedrijfsleven grote belangstelling bestond. Meer dan vijfhonderd Genootschapsleden en andere be langstellenden waren aanwezig: een bewijs van de nog steeds toenemende vitaliteit en actualiteit van de Filmdag en de filmmedia. Media, die een veel groter budget ver tegenwoordigen, zo stelde de vice-voorzitter van het Ge nootschap voor Reclame, drs P. Th. van Leeuwen in zijn openingswoord, zullen niet gemakkelijk vijfhonderd ex perts op de been kunnen brengen. Drs Van Leeuwen bracht in herinnering, dat het vorig jaar het bioscoopreclamebudget is gestegen van 7.1 tot 7,6 miljoen gulden. Dit jaar zal deze toeneming zonder twijfel nog groter zijn, omdat het draaien van twee films per voorstelling in plaats van één nu zijn invloed gaat uitoefenen. Het mag als een compliment worden beschouwd, aldus de heer Van Leeuwen, dat buitenlandse opdrachtgevers steeds meer Nederlandse filmmaatschappijen inschakelen voor hun reclameboodschappen. Televisiereclame blijkt, hoewel op het Nederlandse scherm nog onzichtbaar, een niet onbelangrijke bron van inkomsten. In dit verband stelde de heer Van Leeuwen de vraag, of het nu niet het moment is om ons af te vragen, of het Genootschap voor Reclame volgend jaar ook geen speciale prijzen moet uit reiken voor de voor het buitenland gemaakte films. Het is een ietwat wonderlijke situatie, dat topprestaties op dit gebied wel beloond worden in Cannes of Venetië en niet in Nederland. De Nederlandse cineast George Sluizer heeft één van de drie A.N.W.B.-prijzen bestaande uit een speciale penning en een bedrag van duizend gulden gekregen voor zijn film „De lage landen". De beide andere A.N.W.B.-prijzen zijn toegekend aan de journalist Wim Alings jr. en aan de schrijver Jac. Gazenbeek. Een extra prijs, eveneens bestaande uit een spe ciale penning en een bedrag van duizend gulden, is toegekend aan Philip Bloemendal, hoofdredac teur van het filmjournaal van Polygoon-Profilti, speciaal voor de wijze, waarop hij in het journaal de aandacht vestigt op allerlei folkloristische ge bruiken en typische Nederlandse toeristische aan trekkelijkheden. De waarnemend voorzitter van de A.N.W.B., de heer P. F. Zimmerman, heeft de prijzen op don derdag 14 juni op een bijeenkomst in hotel De Wittebrug te 's-Gravenhage uitgereikt. De A.N.W.B.-prijzen zijn ingesteld in 1958 ter gelegenheid van het 75-jarige bestaan van de Ko ninklijke Nederlandse Toeristenbond en worden toegekend voor opvallend goede publicistische prestaties van Nederlandse hand op toeristisch ge bied, prestaties, die zowel omvatten de letteren en de journalistiek, als de film, de radio en de televisie. De inzendingen zijn beoordeeld door een ad viescommissie, bestaande uit prof. dr. H. J. Prak- ke, voorzitter en de heren H. J. van Balen, B. J. Bertina, mr. E. Elias, D. Verel, W. Vogt en J. Winkler, leden. 308

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1962 | | pagina 17