*.-V f
CHICAGO THEATER
FRED ASTAIRE en LILLÏ PALMER
DEBBIE EEYNOLDS TAB HÜNTER
WIE GEEFT DE BRUID WEG?
Opvallend veel zwart en reeksen
lettersoorten
Originaliteit
De heer en mevrouw
nodigen U uit tot het bijwonen van.
alle doldwaze situaties rondom het
i voorgenomen huwelijk van I
hun dochter en de heer 1
WTi^™e£I^?'ke Para^ount-film
willen wij dit keer stilstaan bij de adverenties die in de
week vóór Pasen 1962 (16 t/m 21 april j.1.) in Nederland
werden geplaatst.
Dank zij de Nederlansche Bioscoop-Bond ontvingen wij
een map met alle bioscoopadvertenties van die week. Nu
niet bepaald boeiende lectuur, maar wel buitengewoon
leerzaam.
Het gebruik van veel zwart is opvallend. Houdt dit
misschien verband met de donkere bioscoopzaal? Vooral
op een pagina waarop meer bioscoopadvertenties staan,
maakt dit een onverzorgde indruk. Daarenboven is men
in het filmbedrijf globaal genomen nog van gevoelen,
dat de beschikbare ruimte van het begin tot het eind vol
met woorden en tekeningen of foto's moet staan. Om toch
nog enige variatie in de vloed aan te brengen, gaat men
er dikwijls toe over tal van verschillende lettertypen te
gebruiken, soms tot acht a tien toe. Wij laten nu maar
buiten beschouwing het meestal zeer slechte drukmate-
riaal, dat wordt gebruikt omdat dit vrijwel steeds ver
strekt wordt door de filmverhuurmaatschappijen. Wij ho
pen hierop later nog eens terug te komen.
Het vele zwart, de volgepropte ruimte met de vaak
erbarmelijke en door het gebruik van verschillende let
tersoorten onleesbare teksten, staan in lijnrechte tegen
stelling met de meeste advertenties in de krant. Het valt
wel op, maar of de attentiewaarde groot is, wagen wij te
betwijfelen. De naam van de bioscoop vindt altijd in de
kop wel een plaats en „ergens anders" is nog wel ruimte
voor telefoonnummer en andere bijzonderheden. Er is
hier echter geen sprake van het merkbeeld van een bio
scoop. Een betere oplossing wordt al verkregen in de on
der elkaar gezette uniforme advertenties, die vooral in
grotere bladen verschijnen. Men kan deze dikwijls een
week lang, uitgeknipt en opgehangen, aantreffen in tal
van hotels, restaurants en café's in de grotere steden. Ons
inziens een verantwoorde en efficiënte besteding van re
clamegelden! En zeker geen kostbare zaak.
De meeste adverteerders willen op dezelfde wijze re
clame maken als die van hun concurrenten. Dit is nu
eenmaal een bekend feit. Originaliteit, het inslaan van
nieuwe wegen, is een verre van gemakkelijke zaak. Hier
voor is echter geen handleiding beschikbaar. Wel is er
een manier die het vinden van een originele oplossing
der problematiek vergemakkelijkt. Een van de bekendste
Nederlandse reclamedeskundigen, de heer Paul Bauduin.
schrijft hierover in zijn brochure „Modern koopman
schap" het volgende:
„Die manier bestaat eenvoudig uit het duidelijk en
volledig naast elkaar stellen van de doelen die U
wenst te bereiken en de mogelijkheden die er zijn
om die doelen te bereiken. U zult dan zien, dat een
deel dezer mogelijkheden reeds vaak geëxploiteerd
is; een deel minder vaak en een deel nooit. Het is
gebruikelijk om de minst gebruikte mogelijkheden
het eerst terzijde te schuiven, meestal om geen andere
reden dan omdat ze het minst gebruikt zijn. Ik ad
viseer U om eenvoudigweg het omgekeerde te doen".
Zonder uitputtend te willen zijn, hebben wij een viertal
advertenties geselecteerd die enkele kenmerken hebben,
welke het beste aan de eis van originaliteit voldoen. Hier
bij wordt aangetekend dat originaliteit eveneens gezocht
kan worden in de mediakeuze en in andere reclame
uitingen.
De advertentie van de N.V. Astra Filmmaatschappij,
waarvan hier slechts een fragment werd afgebeeld, is
evenwichtig opgebouwd. Dank zij een strakke moderne
vormgeving is een uitstekend evenwichtig geheel verkre
gen. De naam van de bioscoop, adres en telefoonnummer
in diapositief (ditmaal is het zwart goed gebruikt) staan
duidelijk boven in de kop. Ook de afsluiting van elke ad
vertentie is rustig en duidelijk. Een spaarzaam gebruik
van tekst geeft zelfs de vluchtige lezer gelegenheid iets
hiervan op te nemen.
Het wereldbekende figuurtje van Charley Chaplin is
een blikvanger van eerste orde. Ondanks hel gebruik van
teveel lettertypen is door voldoende witwerking een aan
trekkelijke advertentie ontstaan, die zeker de aandacht
Van zaterdag 21 april af
in
(The pleasure of his company)
336