*.-V f CHICAGO THEATER FRED ASTAIRE en LILLÏ PALMER DEBBIE EEYNOLDS TAB HÜNTER WIE GEEFT DE BRUID WEG? Opvallend veel zwart en reeksen lettersoorten Originaliteit De heer en mevrouw nodigen U uit tot het bijwonen van. alle doldwaze situaties rondom het i voorgenomen huwelijk van I hun dochter en de heer 1 WTi^™e£I^?'ke Para^ount-film willen wij dit keer stilstaan bij de adverenties die in de week vóór Pasen 1962 (16 t/m 21 april j.1.) in Nederland werden geplaatst. Dank zij de Nederlansche Bioscoop-Bond ontvingen wij een map met alle bioscoopadvertenties van die week. Nu niet bepaald boeiende lectuur, maar wel buitengewoon leerzaam. Het gebruik van veel zwart is opvallend. Houdt dit misschien verband met de donkere bioscoopzaal? Vooral op een pagina waarop meer bioscoopadvertenties staan, maakt dit een onverzorgde indruk. Daarenboven is men in het filmbedrijf globaal genomen nog van gevoelen, dat de beschikbare ruimte van het begin tot het eind vol met woorden en tekeningen of foto's moet staan. Om toch nog enige variatie in de vloed aan te brengen, gaat men er dikwijls toe over tal van verschillende lettertypen te gebruiken, soms tot acht a tien toe. Wij laten nu maar buiten beschouwing het meestal zeer slechte drukmate- riaal, dat wordt gebruikt omdat dit vrijwel steeds ver strekt wordt door de filmverhuurmaatschappijen. Wij ho pen hierop later nog eens terug te komen. Het vele zwart, de volgepropte ruimte met de vaak erbarmelijke en door het gebruik van verschillende let tersoorten onleesbare teksten, staan in lijnrechte tegen stelling met de meeste advertenties in de krant. Het valt wel op, maar of de attentiewaarde groot is, wagen wij te betwijfelen. De naam van de bioscoop vindt altijd in de kop wel een plaats en „ergens anders" is nog wel ruimte voor telefoonnummer en andere bijzonderheden. Er is hier echter geen sprake van het merkbeeld van een bio scoop. Een betere oplossing wordt al verkregen in de on der elkaar gezette uniforme advertenties, die vooral in grotere bladen verschijnen. Men kan deze dikwijls een week lang, uitgeknipt en opgehangen, aantreffen in tal van hotels, restaurants en café's in de grotere steden. Ons inziens een verantwoorde en efficiënte besteding van re clamegelden! En zeker geen kostbare zaak. De meeste adverteerders willen op dezelfde wijze re clame maken als die van hun concurrenten. Dit is nu eenmaal een bekend feit. Originaliteit, het inslaan van nieuwe wegen, is een verre van gemakkelijke zaak. Hier voor is echter geen handleiding beschikbaar. Wel is er een manier die het vinden van een originele oplossing der problematiek vergemakkelijkt. Een van de bekendste Nederlandse reclamedeskundigen, de heer Paul Bauduin. schrijft hierover in zijn brochure „Modern koopman schap" het volgende: „Die manier bestaat eenvoudig uit het duidelijk en volledig naast elkaar stellen van de doelen die U wenst te bereiken en de mogelijkheden die er zijn om die doelen te bereiken. U zult dan zien, dat een deel dezer mogelijkheden reeds vaak geëxploiteerd is; een deel minder vaak en een deel nooit. Het is gebruikelijk om de minst gebruikte mogelijkheden het eerst terzijde te schuiven, meestal om geen andere reden dan omdat ze het minst gebruikt zijn. Ik ad viseer U om eenvoudigweg het omgekeerde te doen". Zonder uitputtend te willen zijn, hebben wij een viertal advertenties geselecteerd die enkele kenmerken hebben, welke het beste aan de eis van originaliteit voldoen. Hier bij wordt aangetekend dat originaliteit eveneens gezocht kan worden in de mediakeuze en in andere reclame uitingen. De advertentie van de N.V. Astra Filmmaatschappij, waarvan hier slechts een fragment werd afgebeeld, is evenwichtig opgebouwd. Dank zij een strakke moderne vormgeving is een uitstekend evenwichtig geheel verkre gen. De naam van de bioscoop, adres en telefoonnummer in diapositief (ditmaal is het zwart goed gebruikt) staan duidelijk boven in de kop. Ook de afsluiting van elke ad vertentie is rustig en duidelijk. Een spaarzaam gebruik van tekst geeft zelfs de vluchtige lezer gelegenheid iets hiervan op te nemen. Het wereldbekende figuurtje van Charley Chaplin is een blikvanger van eerste orde. Ondanks hel gebruik van teveel lettertypen is door voldoende witwerking een aan trekkelijke advertentie ontstaan, die zeker de aandacht Van zaterdag 21 april af in (The pleasure of his company) 336

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1962 | | pagina 10