^i-- weeK o ellez&méricaine Bij de dood van Marilyn Monroe Holland Festival Bal „Overrompelend spontaan Het Binnenhof „Een oergeestige satir« ,W" Haagsche Courant „4 sterretjes voor ftobert Dhéry" Het Vaderland. van de lezer heeft getrokken. Jammer dat in het diaposi- lief de naam en het telefoonnummer zo slecht uitkomen. Daar is een betere oplossing voor te vinden. Byou in Den Haag heeft een uitstekend gebruik ge maakt van de diverse kritieken, die voor „La belle Amé- ricaine'' in de Haagse bladen verscheen. Door de opge wekte schetsjes van de bij de auto staande figuren krijgt men direct het idee van een vrolijke en spontane film. Waarom echter geen telefoonnummer? Aanhakend op de filmtitel goot Chicago Theater zijn advertentie in de vorm van een trouwaankondiging. Vol doende wit en een verantwoord gebruik van slechts drie lettertypen. Het merkbeeld van deze bioscoop is echter geheel afwezig en verdient in de toekomst zeker aandacht. Mk. Ter gelegenheid van de opening van het Amsterdamse Hilton Hotel, welke plechtigheid op 10 juli had plaats gevonden, werd op woensdag 11 juli in de Grand Ball Room van dat hotel een Holland Festival Bal ge geven. Deze openingssoiree stond geheel in het teken van met«or film het werk van de Stichting Bio-Vakantieoord. Het batig saldo van de avond werd bestemd voor het nieuwe re validatiecentrum van de Stichting Bio-Vakantieoord te Arnhem. In de hal was een maquette van het Bio-Her- stellingsoord voor Minder-Valide Kinderen opgesteld, zo dat het internationale publiek, waaronder zich vele Ame> rikanen en deelnemers aan het Holland Festival bevon den, kennis konden nemen van de werkzaamheden van het Bio-Vakantieoord. Na een diner, aangeboden door het Hilton Hotel, tra den voor en tijdens het bal prominente kunstenaars op, waaronder Wilma Driessen, Marilyn Tyler, Renato Ca- pecchi, Samy Molcho en Georges Ulmer, die werden ge presenteerd door de Belgische omroepster Denise Maes. Tot de aanwezigen behoorden onder meer vertegen woordigers van de regering en van het corps diplomati- que, talrijke Nederlandse kunstenaars, waaronder enkele cineasten en vertegenwoordigers van het film- en bio scoopbedrijf. Het Holland Festival Bal vormde een ge slaagd feest, waarmede het Holland Festival voor het eerst met een galabal van internationale allure voor het voetlicht trad. Het overlijden van de Amerikaanse filmactrice Mari lyn Monroe, dat onder zulke tragische omstandigheden heeft plaatsgevonden, heeft de pennen van journalisten over de gehele wereld in beweging gebracht. In talrijke beschouwingen van de hand van figuren, die zelf door hun publikaties mede hebben gewerkt aan het, ontslaan van de mythe rond deze actrice, waaraan zij uiteindelijk te gronde is gegaan, is juist deze publiciteit gelaakt. Bij het lezen, van sommige van deze commentaren kan men zich niet aan de indruk onttrekken, dat een zekere mate van schijnheiligheid aan de schrijvers niet vreemd is geweest. Daar staat gelukkig tegenover, dat de tragiek rond het leven en het sterven van Marilyn Monroe enkele jour nalisten heeft bewogen tot het schrijven van fijnzinnige en treffende beschouwingen. Een voorbeeld daarvan vormt het artikel van Michel Droit, dat is verschenen in het Franse weekblad Figaro Littéraire. Gaarne drukken, wij dit artikel hieronder in extenso af: Zo vaak is reeds de opmerking gemaakt, dat onze tijd zowel begerig is naar als verkwistend met mythen, dat een herhaling daarvan bijna een gemeenplaats wordt. Onder deze mythen evenwel is die van de „ster" zeker een van de meest karakteristieke, misschien wel een van de boeiendste, die wij kennen, omdat deze zich zonder ophouden aan ons voordoet in het volle licht van de projectie-apparaten, onder alle gezichtshoeken, de schit terendste, alsook de meest hartverscheurende. Vanzelf sprekend ken ik de mythe van de ster, zoals deze zich gedurende een twaalftal jaren heeft doen gelden door de onophoudelijke verveelvuldiging van informatiemiddelen en nog meer van de indiscreties, want in de tijd van Va- lentino en Garbo was er nog sprake van een zekere af stand als gevolg van een bepaalde geheimhouding. Marilyn Monroe was een van de allereersten, die deze mythe verpersoonlijkten. Zij bleef er de meest universele belichaming van en wist zich op haar plaats te hand haven, niettegenstaande tegenslag en concurrentie. Als mijn geheugen mij niet bedriegt schitterde zij reeds aan het firmament van de box-office, toen B.B. nog pas dong naar de omslagen van tijdschriften en alles wijst erop, dat zij nog tal van namen, voornamen en zelfs initialen had kunnen zien verschijnen, voorbijgaan en verdwijnen, voordat de twee lettergrepen „Monroe" zelfs in de Ver enigde Staten hun betekenis hebben verloren als mythe of liever nog als doctrine, die overigens op wonderlijke wijze is achterhaald door de gebeurtenissen. De dood van een jonge vrouw, begiftigd met schoon heid en talent, doet altijd verstommen. Vaak kan zij zelfs voor ons de gedaante aannemen van een heilig schennis. 337

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1962 | | pagina 11