^i-- weeK
o
ellez&méricaine
Bij de dood van Marilyn Monroe
Holland Festival Bal
„Overrompelend spontaan
Het Binnenhof
„Een oergeestige satir«
,W" Haagsche Courant
„4 sterretjes voor ftobert Dhéry"
Het Vaderland.
van de lezer heeft getrokken. Jammer dat in het diaposi-
lief de naam en het telefoonnummer zo slecht uitkomen.
Daar is een betere oplossing voor te vinden.
Byou in Den Haag heeft een uitstekend gebruik ge
maakt van de diverse kritieken, die voor „La belle Amé-
ricaine'' in de Haagse bladen verscheen. Door de opge
wekte schetsjes van de bij de auto staande figuren krijgt
men direct het idee van een vrolijke en spontane film.
Waarom echter geen telefoonnummer?
Aanhakend op de filmtitel goot Chicago Theater zijn
advertentie in de vorm van een trouwaankondiging. Vol
doende wit en een verantwoord gebruik van slechts drie
lettertypen. Het merkbeeld van deze bioscoop is echter
geheel afwezig en verdient in de toekomst zeker aandacht.
Mk.
Ter gelegenheid van de opening van het Amsterdamse
Hilton Hotel, welke plechtigheid op 10 juli had plaats
gevonden, werd op woensdag 11 juli in de Grand Ball
Room van dat hotel een Holland Festival Bal ge
geven. Deze openingssoiree stond geheel in het teken van
met«or film
het werk van de Stichting Bio-Vakantieoord. Het batig
saldo van de avond werd bestemd voor het nieuwe re
validatiecentrum van de Stichting Bio-Vakantieoord te
Arnhem. In de hal was een maquette van het Bio-Her-
stellingsoord voor Minder-Valide Kinderen opgesteld, zo
dat het internationale publiek, waaronder zich vele Ame>
rikanen en deelnemers aan het Holland Festival bevon
den, kennis konden nemen van de werkzaamheden van het
Bio-Vakantieoord.
Na een diner, aangeboden door het Hilton Hotel, tra
den voor en tijdens het bal prominente kunstenaars op,
waaronder Wilma Driessen, Marilyn Tyler, Renato Ca-
pecchi, Samy Molcho en Georges Ulmer, die werden ge
presenteerd door de Belgische omroepster Denise Maes.
Tot de aanwezigen behoorden onder meer vertegen
woordigers van de regering en van het corps diplomati-
que, talrijke Nederlandse kunstenaars, waaronder enkele
cineasten en vertegenwoordigers van het film- en bio
scoopbedrijf. Het Holland Festival Bal vormde een ge
slaagd feest, waarmede het Holland Festival voor het
eerst met een galabal van internationale allure voor het
voetlicht trad.
Het overlijden van de Amerikaanse filmactrice Mari
lyn Monroe, dat onder zulke tragische omstandigheden
heeft plaatsgevonden, heeft de pennen van journalisten
over de gehele wereld in beweging gebracht. In talrijke
beschouwingen van de hand van figuren, die zelf door
hun publikaties mede hebben gewerkt aan het, ontslaan
van de mythe rond deze actrice, waaraan zij uiteindelijk
te gronde is gegaan, is juist deze publiciteit gelaakt. Bij
het lezen, van sommige van deze commentaren kan men zich
niet aan de indruk onttrekken, dat een zekere mate van
schijnheiligheid aan de schrijvers niet vreemd is geweest.
Daar staat gelukkig tegenover, dat de tragiek rond het
leven en het sterven van Marilyn Monroe enkele jour
nalisten heeft bewogen tot het schrijven van fijnzinnige
en treffende beschouwingen. Een voorbeeld daarvan
vormt het artikel van Michel Droit, dat is verschenen in
het Franse weekblad Figaro Littéraire. Gaarne drukken,
wij dit artikel hieronder in extenso af:
Zo vaak is reeds de opmerking gemaakt, dat onze tijd
zowel begerig is naar als verkwistend met mythen, dat
een herhaling daarvan bijna een gemeenplaats wordt.
Onder deze mythen evenwel is die van de „ster" zeker
een van de meest karakteristieke, misschien wel een van
de boeiendste, die wij kennen, omdat deze zich zonder
ophouden aan ons voordoet in het volle licht van de
projectie-apparaten, onder alle gezichtshoeken, de schit
terendste, alsook de meest hartverscheurende. Vanzelf
sprekend ken ik de mythe van de ster, zoals deze zich
gedurende een twaalftal jaren heeft doen gelden door de
onophoudelijke verveelvuldiging van informatiemiddelen
en nog meer van de indiscreties, want in de tijd van Va-
lentino en Garbo was er nog sprake van een zekere af
stand als gevolg van een bepaalde geheimhouding.
Marilyn Monroe was een van de allereersten, die deze
mythe verpersoonlijkten. Zij bleef er de meest universele
belichaming van en wist zich op haar plaats te hand
haven, niettegenstaande tegenslag en concurrentie. Als
mijn geheugen mij niet bedriegt schitterde zij reeds aan
het firmament van de box-office, toen B.B. nog pas dong
naar de omslagen van tijdschriften en alles wijst erop, dat
zij nog tal van namen, voornamen en zelfs initialen had
kunnen zien verschijnen, voorbijgaan en verdwijnen,
voordat de twee lettergrepen „Monroe" zelfs in de Ver
enigde Staten hun betekenis hebben verloren als mythe
of liever nog als doctrine, die overigens op wonderlijke
wijze is achterhaald door de gebeurtenissen.
De dood van een jonge vrouw, begiftigd met schoon
heid en talent, doet altijd verstommen. Vaak kan zij
zelfs voor ons de gedaante aannemen van een heilig
schennis.
337