Welnu, in het geval Marilyn Monroe slaagt deze ruwe verdwijning, als zij ons al ontroert, er toch niet in om ons in opstand te brengen, nauwelijks zelfs ons te ver rassen. Dit verdwijnen schijnt inderdaad logischerwijs gedicteerd, onverbiddelijk meegebracht door een lange reeks gebeurtenissen, die dit reeds in zich opgesloten hielden. En als wij een beroep mogen doen op Aeschylos, zouden wij bijna willen zeggen, zoals Klytemnestra. staande bij het lijk van Agamemnon: ,,De dingen zijn zoals zij zijn en zoals zij moesten zijn'. Inderdaad brengt de mythe, in welk tijdsgewricht of omgeving ook ontstaan, altijd een treurspel met zich mee. Of eerder schijnt de mythe zich niet vrijelijk te uiten en zich geheel en al te verwerkelijken behalve in de tra gedie, in aanmerking genomen alles wat dit met zich brengt aan wat tevoren is vastgelegd aan onverbiddelijk heid, aan buitensporigheid en ook aan conventie. Een regisseur, Louis Malle, probeerde eens deze mo derne mythe van een filmster op het doek te brengen. Het minste wat men er van kan zeggen, is dat het een mislukking was. Zijn film was ongetwijfeld niet zonder beeld- en stijlkwaliteiten. Maar aan de heldin, waarvoor de vertolkster zelf overigens model had gestaan, ontbraken de elementen van het waarlijke treurspel, die onontbeer lijk zijn om mythen geloofwaardig en boeiend te maken, of het nu gaat om een „ster", een parachutist of een Tour de France-renner. Bij Marilyn Monroe waren echter alle elementen aan wezig: een ongelukkige jeugd, hachelijke eerste stappen, verdeeld tussen het werk in de fabriek en de meer dan ontklede foto's voor kalenderbladen, dan de kans, het blik- semsucces. het fortuin, de roem, maar tegelijkertijd mis lukte liefdesavonturen, verwelkte en verloren vriendschap pen, een duizelingwekkende, vasthoudende en bespotte lijke eenzaamheid van een der meest begeerde vrouwen ter wereld, vervolgens de onweerstaanbare aantrekkings kracht van het luchtledige, tenslotte een masker van ont goochelde en striemende humor, om voor de ogen van de anderen, soms zelfs voor haar eigen ogen, zoveel echte wanhoop te verbergen, een masker, waaruit bij be paalde gelegenheden gevleugelde woorden ontsnapten. Marilyn Monroe bezat alle onontbeerlijke elementen van de moderne mythologische held. Laten wij vooral niet voorbijgaan aan de dagelijkse afwisseling van kal merende en opwekkende middelen, waarvan de obsede rende en meedogenloze syncoop blijkbaar meer geschikt is dan de cadens van het ionische vers om in een juist ritme uitdrukking te geven aan de treurspelen van onze tijd, tenminste aan dit soort tragedies. Niets gemeenschappelijks, zoals U ziet, met het wispelturige en vervelende persoontje uit ,,Vie privée"', aan wie de auteur zelfs niet de sympathieke en ware zijden van zijn model heeft durven meegeven, bevreesd om haar geheel en al van elke mystificatie te ontdoen. Niemand heeft er ooit nog aan gedacht om een film te maken over het geval-Monroe, tenminste niet tijdens haar leven en dat is ook het beste, want het personnage, dat zij op het doek belichaamde, zo volstrekt tegengesteld aan dat wat zij in werkelijkheid was, vergrootte de kracht van de mythe nog. Het schijnt evenwel in „Misfits", dat soms de schaduw van de ware Marilyn Monroe voorbij gaat. Opgemerkt dient te worden, dat Arthur Miller. de auteur van deze film was en dat dit scenario in zekere zin een geschenk was bij hun scheiding. Alles blijft aldus volslagen logisch. Tot het eind zal Marilyn Monroe vol komen trouw zijn aan de uitgestippelde lijn. Als een zui ver voortbrengsel van Hollywood zou zij vanaf de top van de roem, die het succes haar had gegeven, naar de afgrond gaan, vergelijkbaar met, maar toch veel gevaar lijker dan die, waarin elke dag talloze van haar zusters worstelen: al die serveuses in café's en cafetaria's, vaak ook aardige meisjes, die de bioscoop geen kans heeft ge geven, maar die er zich toch aan blijven vastklampen, als sterren geboeid door de filmstad in Californië. Marilyn Monroe heeft dus aan haar verdwijning van het toneel een soort kuise halftoon willen geven van wan hoop en dramatiek. Ook daarin is zij geslaagd. Het schijnt, dat door deze zelfmoord, die in tegenstelling tot andere geruchtmakender, maar onschuldiger zelfmoorden, die een twijfel maar ook de dood achter zich laat, zij inderdaad er zeer nadrukkelijk voor heeft gewaakt, op de Fons Rademakers maakte een speelfilm „Als twee druppels water", waarvoor hij zelf het scenario schreef. De stof voor de film is onleend aan de roman „De don kere kamer van Da- modes" van WF. Hermans.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1962 | | pagina 12