Bioscoop moet eigen gezicht hebben EEN GEHEEL NIEUWE CHARLIE, OP Z'N BEST! Bioscoopbedrijf en reclame Bioscoopbedrijf en reclame g' WEER ZO'N UITBUNDIG PAASPROGRAMMA! ^Jt*x\J\.Lil.Ji De verzorging van de reclame is voor het film en bioscoopbedrijf een aangelegenheid van de grootste betekenis. De wijze immers, waarop men in de reclame het publiek benadert is één van de belangrijkste factoren, die van invloed zijn op de waardering van dat publiek voor ons bedrijf. Veel waarde moet daarom worden gehecht aan een goed uitgebalanceerd en uitgewerkt reclameplan. Het is echter eenvoudiger dit als wenselijkheid te stellen dan er op de juiste wijze uitvoering aan te geven. Op het gebied van de reclame is er voort durend sprake van nieuwe inzichten en methodes, waarvan de toepassing een grote mate van deskun digheid vereist. Bovendien is het voeren van re clame een kostbare zaak. Teneinde de leden op dit moeilijke gebied, dat vele voetangels en klemmen telt, enigermate behulp zaam te kunnen zijn, wordt in deze uitgave van het Bondsorgaan begonnen met een rubriek gewijd aan de reclame. Een deskundige op reclamegebied, die verbonden is aan de redactie van het vakblad „Re vue der Reclame", zal in deze rubriek regelmatig aan de hand van bestaand reclamemateriaal arti kelen publiceren over juiste en onjuiste reclame methoden. Wij hopen, dat deze artikelen een groot prak tisch nut zullen hebben en de leden steun zullen bieden bij het opstellen en uitvoeren van doeltref fende reclamecampagnes. AIXU.X WiANÜ.Vi'M'!. f ?.3» f wur De laatste jaren is het de film- en bioscoopwereld in hel algemeen bezien niet erg naar den vleze gegaan. Op de oorzaken hiervan behoeven wij niet in te gaan, omdat de lezers van dit blad veel beter van deze materie op de hoogte zijn dan de schrijver van deze rubriek. De Neder- landsche Bioscoop-Bond heeft terecht gemeend hieraan iets te moeten doen. Gebaseerd op de resultaten van een gedegen landelijk onderzoek werd twee jaar geleden ge start met de nu alom bekende collectieve campagne „Sa men naar de film... ja gezellig". Deze reclame-actie met de roos heeft niet alleen een goed onthaal bij het publiek gevonden, maar ook in reclamekringen trok deze voor treffelijke campagne meer dan gewone aandacht. Het is op dit moment nog niet mogelijk over concrete resultaten te spreken. Vrijwel alle collectieve campagnes in ons land hebben bewezen, dat deze eerst in de loop dei- jaren effectief worden. Nu is het echter met de bioscoop campagne een merkwaardige en moeilijke zaak. Merk waardig omdat in wezen wordt getracht het bezoeken van een bioscoop te stimuleren. Al mogen er dan verschillen in bijvoorbeeld de diverse biermerken bestaan, deze zijn vergeleken met de honderden meestal volkomen verschil lende bioscopen praktisch te verwaarlozen. De enige on derlinge gelijkenis tussen een groot theater in Amster dam en een kleine, ook dikwijls voor andere doeleinden gebruikte, bioscoopruimte in een dorp is, dat in beide gelegenheden in het donker een film wordt gedraaid. Verder houdt iedere vergelijking op. Naast deze merk waardigheid is er nog een moeilijkheid. Wat verkoopt een bioscoop? Natuurlijk: een filmpro gramma in de eerste plaats. Een soortnaam, die in tegen stelling met wederom bijvoorbeeld de biermerken, echter een merknaam is. In het algemeen genomen wisselt elke bioscoop zijn produkt wekelijks. Goede films wisselen minder ge slaagde af. Behoudens sporadische uitzonderingen is het filmproduktie- maatschappijen c.q. importeurs of filmverhuurbedrijven om praktische en financiële redenen onmogelijk voor een bepaalde film landelijk te adverteren. Zij moeten de verkoop van hun produkt en de hieraan nood zakelijk verbonden reclame overlaten aan de individuele bioscoop, zij het dat zij daarbij wel de nodige dien sten verlenen. Onverschillig of de bioscoopexploitant hierbij veel of weinig steun ontvangt, de verant woordelijkheid komt volledig bij hem te rusten. Een collectieve campagne staat of valt met de bedrijven die tot die col lectiviteit behoren. Het produkt dat door de bioscopen wordt verkocht, is 334

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1962 | | pagina 8