Rembrandt de wet der wildernis OdSK!3 L.UXO las -*r Bioscoopagenda van de N.V. Astra Film MIJ. van 2f april 'f;m.26apr«- dit moet uzien een grootse belevenis! nachtleven iW regie: Mg]:vi realistisch, k Reiu Vork i Bioscoop is geen kermisten! meer Velperoieü Te». 3000C Arnheri Looierstraat Te! 20564 Arnhem THE ^LUTE AND THE ARROW Rembrandt: aanvangstijden! .toegang aüe leeftijden weekdagen 2.306,45 en 9,1,5 w dinsdag 2,30 en B.00 uur jwasdïgen 2.3Q-4.45-7.O0-9.J5uar toega ng alle leeftijden weekdagen 2.30 6,45 en 9.00 uur paasdagen 2.30 4.30 6.45 en 9.00 uur alteen avond*» Loxor; aanvangstijden: jeugdfilmfesthnaJ: een film goed of slecht, ernstig of luchtig, historisch of fiction, fascinerend of lachwekkend. Maar praktisch geen film heeft de voorwaarden in zich om een merknaam 1c worden. Is er dan geen weg te vinden om aan deze moeilijkheden enigszins tegemoet te komen? Waarom heeft de zelfstandige middenstander zich ondanks alles gehandhaafd naast de grootwinkelbedrijven en zelfbedie ningszaken? Omdat hij het heeft gezocht in bijvoorbeeld betere bediening, ruimere keuzemogelijkheden, bezorging extra-service. Hij heeft zijn zaak een eigen gezich, een markant merkbeeld gegeven. Ook voor de bioscoopexploi tant liggen hier ruimschoots mogelijkheden. Verschillende reclame-uitingen van bioscopen vertonen nog duidelijk het beeld van het kermisbedrijf, waar onge veer een halve eeuw geleden de eerste filmvoorstellingen meestal werden gegeven. In de eerste decennia van de filmwereld was deze „overtrokken" wijze van benadering voor het bioscooppubliek zeker acceptabel. Toen het nieuwtje er langzamerhand af raakte, onder andere na de komst van de sprekende film, begon het publiek ook op ander gebied, zoals ten aanzien van de bioscoopinrichting, het optreden van artiesten, het aanwezige orkest, de con sumpties, enz., bepaalde eisen te stellen. Met een onder breking van de periode 194045 en de eerste jaren daar na werd door de meeste bioscoopexploitanten met deze ontwikkeling voldoende rekening gehouden. Door onder meer de stijgende welvaart, de komst van de televisie, de vijfdaagse werkweek, alsmede door de vele nieuwe ar tikelen en diensten die het publiek vrijwel dagelijks wor den aangeboden, is de concurrentiestrijd voor de biosco pen langzamerhand ook veel feller geworden. Wanneer men geregeld kennis neemt van de stroom van reclame-bood schappen, dan valt het op dat in het algemeen gespro ken deze reclame een geheel ander karakter heeft ge kregen dan die van tien of twaalf jaar geleden. Vorm geving, teksten, mediakeuze, om maar een paar van de meest opvallende punten te noemen, zijn moderner en wetenschappelijker geworden. Dit feit moet men zonder meer constateren onverschillig welke reclamemedium men ook bekijkt. De steeds groter wordende reclamebudgetten worden tenminste op een termijn van een jaar van te voren vastgesteld. Specialisten doen in toenemende mate hun intrede in het Nederlandse bedrijfs- en reclamewezen. Wij vertellen dit allerminst om de bioscoopexploitant de schrik om het hart te jagen, maar wel om te zeggen dat de ,,kermisreclame'' volledig verleden tijd is gewor den. Het vinden van nieuwe wegen op reclamegebied is beslist niet afhankelijk van de grootte van het beschikbare bedrag. Het is natuurlijk ondoenlijk om in het bestek van één artikel een volledige handleiding te geven, die voor elk bioscoopbedrijf bruikbaar is. Daarvoor spelen tal van wisselende factoren mee. Omdat bijna alle bioscopen in de eerste plaats gebruik maken van advertentiereclame. 335

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1962 | | pagina 9